۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ۲۱:۵۱
کد خبر: ۳۵۲۱۱

13950128000528_PhotoAبه گزارش عطنا، آیت‌الله جوادی آملی در این دیدار ضمن پر اهمیت دانستن کار در عرصه اسلامی سازی علوم انسانی، تاکید کرد: برای کسی که از نظر فلسفی معتقد به خداوند است، هر علمی الهی خواهد بود.


وی افزود: عالمان دین که به موضوعات دینی همچون قرآن و سنت می‌پردازند، در باب قول خداوند تحقیق می‌کنند و عالمان علوم طبیعی نیز درباره فعل و خلق الهی به تحقیق و پژوهش می‌پردازند.


مدرس حوزه علمیه تصریح کرد: از این رو کلیه علوم الهی خواهند بود و هیچ علم غیر الهی نخواهد بود.


این مرجع تقلید اذعان داشت: اگر موضوع علمی فعل انسان باشد می‌تواند دینی یا غیر دینی باشد، اما اگر موضوع علمی، فعل خدا باشد، آن علم قطعا دینی خواهد بود.


آیت الله جوادی آملی در ادامه با اشاره به تبیین چگونگی دستیابی به دانشگاه اسلامی و علوم انسانی اسلامی، گفت: داشتن نمازخانه و برگزاری نمازجماعت، رعایت حجاب، برگزاری مراسمات دینی و مذهبی، تفکیک جنسیتی و موارد این چنینی آثار و برکات زیادی دارد؛ اما باید توجه داشته باشیم که این امور برای پرورش دانشجوی مسلمان است، اما دانشگاه را اسلامی نمی‌کند چرا که اساس دانشگاه را دانش تشکیل می‌دهد و زمانی دانشگاه اسلامی می‌شود، که دانش اسلامی باشد.


وی با تذکر این نکته که «عقل در مقابل شرع نیست بلکه عقل در مقابل نقل است»، اظهار داشت: راه و صراط را تنها خداوند وضع می‌کند و عقل و نقل به عنوان دو چراغ و سراج تنها می‌توانند مسیر شرع را روشن و کشف کنند.


این مرجع عالیقدر تاکید کرد: علوم انسانی زمانی می‌تواند قرآن محور باشد که انسان را حی متاله بدانیم و قرآن را منبع اصلی استخراج مبانی و مواد علمی در نظر بگیریم.


13950128000525_PhotoL

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به ظرفیت بالای علمی علوم انسانی اسلامی از حیث منبع، گفت: علوم غربی فاقد منبع الهی است اما این منابع در اختیار ما هست تا بتوانیم از این منابع وحیانی، مبانی و مواد علمی مورد نیاز خود را تامین کنیم.


لازم به یادآوری است؛ همایش «علوم انسانی قرآن‌بنیان (چیستی، چرایی و چگونگی)» روزهای 27 و 28 اردیبهشت ماه سال 1395 توسط دانشگاه علامه طباطبائی برگزار خواهد شد. محل برگزاری این همایش دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی است. علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به نشانی www.quran.atu.ac.ir مراجعه کرده یا با شماره تلفن 88683753 تماس حاصل فرمایند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار