۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ ۱۸:۰۸
کد خبر: ۳۵۱۲۵

Nematollahi


معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در گفت‌وگو با عطنا، درباره وضعیت و ظرفیت پذیرش دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد گفت: تعداد پذیرش دانشجویان کارشناسی نسبت به سال قبل تغییری پیدا نکرده است. چند سال قبل تعدادی از رشته‌های کارشناسی علامه توسط دانشگاه حذف شده بود و 46 رشته ای که امکان پذیرش آن برای ما وجود داشت به 21 رشته کاهش پیدا کرد اما 3 سال قبل با آغاز ریاست دکتر سلیمی تعدادی از این رشته‌ها دوباره احیا شدند و دانشگاه علامه هم اکنون در 36 رشته دانشجو می‌‌پذیرد.


دکتر نادر نعمت‌الهی با بیان این نکته که در سه سال اخیر تعداد پذیرش دانشجو محدودتر و با ثبات تر شده است، افزود: امکان تجمیع رشته‌ها برای ما وجود ندارد و وزارت علوم آن را انجام می‌دهد. سیستمی را که نظام آموزش عالی در پیش گرفته است،  یک سیستم لوزی است. منظور از سیستم لوزی این است که کارشناسی یک رشته بیشتر نباشد؛ به عنوان مثال اقتصاد یک رشته و علوم تربیتی یک رشته دیگر و گرایش های مختلف آن در تنها یک رشته تجمیع شود تا دانشجویان درس‌های مختلفی را بتوانند یاد بگیرند.


وی با اعلام این خبر که تعداد گرایش‌ها در مقطع ارشد افزایش می‌یابد، ادامه داد: به عنوان مثال رشته کارشناسی ارشد آمار در  گرایش‌های آمار اجتماعی، اقتصادی یا آمار ریاضی و یا آمار بیمه پذیرش خواهد داشت ولی در مقطع دکتری تنها یک رشته آمار خواهیم داشت. در حال حاضر این روند در حال پیاده سازی در دانشگاه است و امسال نیز در مقطع کارشناسی، رشته های علوم تربیتی، اقتصاد و علوم اجتماعی به این صورت اصلاح و پذیرش شد.


معاون آموزشی دانشگاه علامه در رابطه با مشکلات تجمیع گرایش‌های مقطع کارشناسی، اظهار داشت: روند اجرای این سیستم در برخی رشته‌ها مانند اقتصاد با مشکل و ابهام مواجه است. به این دلیل که گرایش‌های مختف رشته‌های علوم اجتماعی همه از شاخه علوم انسانی است اما رشته اقتصاد صنعتی فقط از شاخه ریاضی پذیرش دارد. اقتصاد نظری از رشته ریاضی و تجربی گرفته شده، اقتصاد بازرگانی فقط از علوم انسانی و اقتصاد کشاورزی فقط از علوم تجربی و انسانی گرفته می‌شود و امکان تجمیع این رشته ها وجود ندارد، لذا ما درحال مکاتبه با وزارتخانه هستیم تا بتوانیم این مسئله را حل کنیم.


نعمت الهی درباره ظرفیت پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد گفت: دانشگاه علامه ظرفیت کارشناسی ارشد خود را  کاهش نداده است به این صورت که در سال‌های قبل ما در هر رشته 30 دانشجو می‌گرفتیم، 12 آموزش پژوهشی و 18 آموزش محور، اما از 3 سال قبل شروع کردیم تعداد آموزش محور را حذف کرده و امسال حتی یک دانشجو هم در این حوزه نگرفتیم و تعداد دانشجوهای ارشد را به دو سوم رساندیم.


وی در خصوص دانشجویان در حال تحصیل دانشگاه علامه بیان داشت: سه سال قبل چیزی حدود 4 هزار دانشجوی مقطع کارشناس داشتیم اما اکنون این ظرفیت به حدود 6 هزار دانشجو رسیده‌ است. در مقطع ارشد 9000 دانشجو پذیرش می‌کردیم که هم اکنون به حدود 6 هزار نفر تقلیل دادیم، ولی مقطع دکتری در همان سطح باقی مانده‌ و حدود سه هزار دانشجو در حال تحصیل هستند.


معاون آموزشی دانشگاه علامه در پایان خاطرنشان کرد: یک سری رشته جدید در دانشگاه ایجاد کردیم که هنوز مجوز به آن ها داده نشده است، این رشته‌ها را برای وزارتخانه فرستادیم و امیدواریم که این رشته‌های جدید مورد تایید قرار گیرد.


انتهای پیام


www.atnanews.ir

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار