۳۱ فروردين ۱۳۹۵ ۱۰:۰۳
کد خبر: ۳۴۷۹۸

علوم اسلامیبه گزارش عطنا به نقل از مهر، حجت‌الاسلام دکتر ابوالفضل ساجدی، در خصوص وضعیت علوم انسانی در کشور و تحول این علوم، گفت: رشد علوم انسانی غربی در کشور منجر به غربی شدن انسان ایرانی شده است، گسترش یافتن میدان فعالیت غربی‌ها به عرصه فرهنگ در مواجهه با ما، به پشتوانه علوم انسانی انجام شده و نشانگر اهمیت علوم انسانی است.


وی افزود: ما باید به جای برخورد منفعلانه یا نافیانه با علوم انسانی، با حرکت‌های سازنده در جهت اسلامی‌سازی و بومی‌سازی این علوم، آن را برای رسیدن به اهداف فرهنگ اسلامی و سبک زندگی اسلامی به کار بگیریم.


رئیس قطب فلسفه دین، شرط تحول در علوم انسانی فعلی را بازنگری روش‌شناختی و محتوایی، بازنگری در فعالیت‌های مربوط به تربیت نیروی تولیدکننده علوم انسانی و بازنگری در ساختارهای آموزشی و پژوهشی این علوم دانست.


وی گفت: ما به طور مشخص در زمینه تحول محتوای علوم انسانی باید به انسان‌شناسی اسلامی رجوع کنیم و در روش‌شناسی نیز باید به جای تکیه بر کارکردگرایی حاکم بر علوم انسانی غربی که نتیجه نسبیت‌گرایی معرفت‌شناختی است، به سمت صدق‌گرایی و حق‌محوری حرکت کنیم و به بازتعریف کارکردها بر اساس این مبانی بپردازیم.


عضو هیات علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گسترش محافل، جلسات و نشست‌های علمی و نظریه‌پردازی را برای این منظور مفید دانست و گفت: اگر چنین جلساتی برگزار و ایده‌های غربی و اسلامی در کنار هم و با حضور متخصصان حوزوی و دانشگاهی طرح و بررسی و نقد شود ما شاهد هم‌افزایی اندیشه‌ها و زایش اندیشه‌های جدید خواهیم بود.



ضرورت کاربست علوم انسانی اسلامی در جامعه


ساجدی در ادامه با تأکید بر ضرورت کاربست علوم انسانی اسلامی در جامعه پس از توسعه مناسب آن، گفت: هر چند علوم انسانی اسلامی تا به حال تحقق چندانی نیافته اما علوم انسانی را باید همچون هوا برای تنفس اجتماعی تصور کرد، هر قدر که ما در اسلامی‌سازی علوم انسانی کوتاهی کنیم جامعه بیشتر در فضای علوم انسانی مسموم غربی تنفس خواهد کرد و تنفس در فضای آلوده قطعاً بیماری‌های فراوانی را به دنبال دارد.


وی بر همین اساس بر ضرورت سالم‌سازی فضای تنفس اجتماعی با علوم انسانی اسلامی تأکید کرد و گفت: هر مقدار که در عرصه علوم انسانی اسلامی به نتیجه رسیدیم باید آن را در جامعه به کار ببریم و جامعه را به آن سمت حرکت بدهیم.


ساجدی فرهنگ‌سازی برای گسترش و تعمیق ارزش‌های اخلاقی، تحقق‌بخشی به سبک زندگی اسلامی و حرکت دادن خانواده‌ها به سمت الگوی خانواده صحیح اسلامی و مواردی از این دست را در سایه علوم انسانی اسلامی میسر دانست.


وی گفت: در عین حال که ما در زمینه تولید علوم انسانی اسلامی باید به سمت سطوح عالی و ایده ال حرکت کنیم، اما به هر میزان که به اقتضائات علوم انسانی اسلامی نیز دست یافتیم می‌توانیم از آن‌ها در کاهش و درمان دردها و آسیب‌هایی که جامعه با آن مواجه است، استفاده کنیم.


رئیس قطب فلسفه دین با بیان اینکه علوم انسانی اسلامی نباید در لابلای کاغذها باقی بماند، ادامه داد: این علوم علاوه بر طرح در فضای علمی کشور، باید به صحنه عمل نیز بیاید تا نتیجه آن را ببینیم و با نفوذ در رسانه‌ها در تبلیغات اثر بگذارد و خانواده‌های ما را متحول و به جوانان جهت‌ بدهد.


ساجدی افزود: اگر علوم انسانی اسلامی در صحنه عمل به کار گرفته شود می‌توان نشان داد که چقدر میان این علوم و علوم انسانی غربی تفاوت وجود دارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار