۱۹ بهمن ۱۳۹۳ ۰۷:۳۰
کد خبر: ۳۴۰۸

به گزارش باشگاه خبری علامه طباطبائی (عطنا) ،دومین نشست نقد کتاب "ساختواره اصطلاح شناسی و مهندسی دانش" با حضور دکتر سید مهدی طاهری رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


در پی دومین نشست نقد کتاب ساختواره اصطلاح شناسی و مهندسی دانش تالیف خانم ملوک السادات حسینی بهشتی ، با حضور نویسنده کتاب دانش‌آموختهء دکترای تخصصی زبا‌ن‌شناسی همگانی،عضو گروه پژوهشی  اصطلاح شناسی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران، آقای دکتر فریبرز خسروی معاون پژوهشی کتابخانه ملی و سازمان اسناد ،  اقای دکتر سیدمهدی طاهری استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی  و رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبایی (منتقدین کتاب )و با حضور معاون پژوهشی مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران و دیگر مسئولین این پژوهشگاه و حضور جمعی از  متخصصین و دانشجویان و دانش پژوهان روز چهارشنبه پانزدهم بهمن راس ساعت 14 -16 در کتابخانه مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران (ایرانداک) برگزار و  از دیدگاههای مختلف مورد بررسی قرار گرفت.



در این نشست دکتر خسروی با بیان مقدمه ای ضمن تشکر از خانم دکتر بهشتی تالیف نامبرده را کاری پربار دانسته،  با اشاره به زنده بودن دانش اصطلاحنامه ها، تولد نگهداری، به روزرسانی، و ترویج استفاده از اصطلاحنامه ها مورد تاکید قرار داده و تدوین اصطلاحنامه ها را منوط به تدبیری جمعی دانستند. ایشان در ادامه با اشاره  به این که در حوزه اصطلاح شناسی این کتاب کاری میان رشته ای است و دارای مخاطبانی  بین سه تا پنج گروه ، واژهها را کاملا تخصصی در حوزه زبانشناسی دانسته و توصیه به اصلاح ادبیات آن برای استفاده دیگر  گروههای مخاطب نمودند. معاون پژوهشی کتابخانه ملی  همچنین پراکندگی مطالب کتاب را در حوزههای مختلف بیان نموده و با توجه به گوناگونی ارائه ها و مجموعه مفاهیم کتاب، مشخص شدن زمینه  حوزه کاربردی و منسجم شدن مطالب را در حد یک کتاب تالیفی  پیشنهاد دادند.


در ادامه منتقد دوم کتاب، دکتر سید مهدی طاهری عضو هیات علمی و استادیار علم اطلاعات دانشگاه علامه  اظهار داشت: در حال حاضر یکی از بهترین آثار قابل توجهی که در حوزه ادبیات وب معنایی انجام شده کتاب حاضر است. ایشان روند حوزه سیستم های معنایی  توسط  متخصصین علم اطلاعت جامعه ایران را مدیون دکتر خسروی در تدوین اصطلاحنامه اصفاء، دکتر بهشتی در تدوین اصطلاحنامه علوم، حاج آقا یعقوب نژاد در تدوین اصطلاحنامه علوم اسلامی  و خانم دکتر رهادوست در تدوین اصطلاحنامه پژشکی دانسته و معتقد بودند در زمینه و در حوزه ادبیات کمتر کار شده و این کار بومی است و بسیار خوب است که این اساتید گرامی ادبیات سیستمهای معنایی را نیز رواج دهند.


ین متخصص علم اطلاعات با تاکید بر این جمله "هر کتابی در کنار نقدش کامل می شود " ویژگی دیگر این کتاب را  کاملا تخصصی بودن آن در سه زمینه زبانشناسی، علم اطلاعات ، علم رایانه ذکر کردند و پیوند این سه علم به یکدیگر را کاری دشوار و نوعی آنتولوژی دانسته و اهمیت انسجام از جهت محتوایی مورد تاکید قرار دادند.


از نظر دکتر طاهری بهتر بود در این کتاب با استفاده از اصطلاح conceptual ontology  (هستی شناسی مفهومی) به جای  اصطلاحات semantic network  (شبکه های معنایی) و lexical ontology (هستی شناسی لغوی) که ماهیتا دو مبحث متفاوت هستند ارتباط و انسجام بین مطالب کتاب، ایجاد شود.



رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه در ادامه مباحث  و پیشنهاداتی همچون موارد زیر را بسیار مهم دانستند:

در نظر گرفتن مباحث مفهومی، در نظر گرفتن مخاطب، ارتباط بین زمینه های کتاب، بحث مدیریت دانش و بازنمون دانش به جای مهندسی دانش( knowledge-based systems)،  جلوگیری از  تکرار مباحث با ایجاد پیوندها، انسجام و یکدستی مطالب، به کارگیری  معادلهای درست، ایجاد واژه نامه فارسی – انگلیسی ، گنجاندن بعضی مفاهیم، حذف بخشهای ترجمه، به کارگیری نظر پدیدآورنده در کتاب با به بکار گیری بحث برداشت‌ها، ارتباط با وب معنایی، ایجاد نمایه برون بافتی در کتاب برای نشان دادن حوزه دانش در جهت ایجاد بافت منسجم و در خور یک کتاب تالیفی.

در پایان نیز دکتربهشتی، مولف کتاب با توجه به استفاده از این کتاب در گرایش بازیابی اطلاعات به عنوان منبع درسی، ویرایش کتاب را الزام دانسته و خواستار بازنگری کلی بر روی موضوع شدند، و این نشست را آغازی برای سلسله نشستهای علمی دیگر در آینده برای شناخت بیشتر مبحث هستی شناسی اعلام نمودند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار