نتایج یک تحقیق دانشگاهی درباره اوقات فراغت دانشجویان دختر نشان داد که مطالعه و ورزش به دلیل گرانی کتاب و کمبود فضای ورزشی اختصاصی در غنی سازی فراغت آنها نقش کمی دارد.
به گزارش عطنا و به نقل از مهر، از آنجایی که تعطیلات نوروز یکی از مهمترین اوقات فراغت دانشجویان به شمار می آید، بر آن شدیم آخرین نتایج تحقیقات دانشگاهیان درباره چگونگی گذراندن اوقات فراغت دانشجويان در دانشگاه های مختلف را منتشر کنیم.
مقاله «نقش فعالیتهای فوق برنامه در غنی سازی اوقات فراغت دانشجویان دختر دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز » نوشته دکتر علی نقی اقدسی استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، دکتر اسداله خدیوی استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، افسانه پناهی کارشناس ارشد رشته برنامه ریزی آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز است.
این مقاله در مجله زن و مطالعات خانواده منتشر شده است.
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش فعالیتهای فوق برنامه در غنی سازی اوقات فراغت دانشجویان دختر دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد واحد تبریز انجام گرفت.
این پژوهش از نظر کنترل شرایط پژوهشی یک بررسی پس رویدادی و از نظر هدف یک بررسی کاربردی است. جامعه آماری پژوهشی شامل کلیه دانشجویان دختر دانشکده علوم انسانی به تعداد ۱۶۸۲ نفر که ۱۲۷۷ نفر آن کارشناسی و ۴۰۵ نفر آن کارشناسی ارشد بوده است.
نتایج حاصل نشان داد که مطالعه، ورزش، فعالیتهای فوق برنامه فرهنگی، سخنرانی های علمی و کارگاه های آموزشی در غنی سازی اوقات فراغت دانشجویان نقش کمتر دارد.
نتیجه این پژوهش که با هدف تعیین نقش فعالیتهای فوق برنامه در غنی سازی اوقات فراغت دانشجویان دختر دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد تبریز انجام شده است نشان می دهد که مطالعه در غنی سازی اوقات فراغت نقش کمتری دارد.
باتوجه به دلایلی که ممکن است دانشجویان دختر در مورد مطالعه داشته باشند، گرانی کتاب مورد دلخواه، حجم زیاد دروس دانشگاهی، نداشتن مکان مناسب در منزل و دانشگاه برای مطالعه، نداشتن درآمد و پول برای خرید کتاب، ارجح بودن هزینه شهریه و کتابهای درسی نسبت به کتابهای غیردرسی از جمله عوامل بازدارنده بر سر راه مطالعه دانشجویان دختر می تواند باشد.
نتایج فرضیه دیگر این تحقیق نشان داد که ورزش هم در غنی سازی اوقات فراغت دانشجویان نقش کمتری دارد.
عوامل اقتصادی- فرهنگی اجتماعی، گرانی ثبت نام در باشگاهها، کمبود علاقه، وجود بیماری و چاقی در دختران، عوامل روانی، ناآگاهی از انجام مهارتهای سلامتی، کمبود امکانات و وسیله نقلیه، مناسب نبودن زمان برنامه های ورزش مختص به زنان در دانشگاه، می تواند از عوامل نگه دارنده دانشجویان دختر از فعالیتهای ورزش باشد.
فعالیت فوق برنامه فرهنگی در غنی سازی اوقات فراغت دانشجویان نقش کمتر را دارد.
با در نظر گرفتن متأهل بودن قسمتی از دانشجویان دختر به دوش کشیدن بار زندگی و مسؤولیت خانه و نداشتن زمان و وقت کافی برای شرکت در مراسم غیردرسی، کمبود روابط اجتماعی و ناآگاهی از زمان و وقت اجرای فوق برنامه ها در دانشگاه از عوامل بازدارنده شرکت در فوق برنامه ها نیز است.
سخنرانی های علمی و کارگاه های آموزشی هم در غنی سازی اوقات فراغت دانشجویان نقش کمتری دارد.
به نظر می رسد که عوامل دیگری در غنی سازی اوقات فراغت دانشجویان اثر دارند از جمله سطح تحصیلات، درآمد، سن، وزن، بومی وغیر بومی بودن، متأهل و مجرد بودن و....
با در نظر گرفتن تفاوتهای فردی دختران، کمبود علاقه، ارجح دانستن مطالعه کتابهای درسی و ضروری، همراه با خانواده و وقت گذاشتن برای آنها، با دوستان و اقوام بودن، تماشای تلویزیون و گوش دادن به موسیقی، باعث عدم شرکت و عدم علاقه حضور در سخنرانی های متفرقه غیردرسی می شود.
طبق نتایج تحقیقات قبلی مثلاً با افزایش سن و وزن اوقات فراغت کاهش می یابد. با افزایش تحصیلات و درآمد اوقات فراغت افزایش می یابد.
این تحقیق پیشنهادهای کاربردی نیز ارائه کرده است که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد.
تشویق دانشگاه ها برای انجام اقدامات فرهنگی در حوزه های گوناگون ورزشی، هنر و... برای غنی سازی اوقات فراغت دانشجویان دختر.
ارائه روشهای منطقی و علمی برای آموزش چگونه گذراندن اوقات فراغت دانشجویان دختر در دانشگاه مورد توجه قرار گیرد تا روشهای صوری و گذرا.
تشویق مسؤولین دانشگاه برای تدارک امکانات ورزشی مختص به دختران و مناسب کردن زمان اجرای برنامه های ورزشی با توجه به زمان فراغت دانشجویان دختر.
دادن اختیارات مناسب به مسؤولین کتابخانه دانشگاه، تا در صورت وجود کمبود در سالن های مطالعه و کتابهای پر هزینه و گران قیمت، امکان درخواست را داشته باشد.
دادن اطلاعات کافی به دانشجویان در مورد اهمیت شرکت در سخنرانی ها و فوق برنامه ها و بهره مندی از نتایج آنها.
اجرای برنامه های اردو و مسافرتی از سوی دانشگاه و توجه به علاقه و پیشنهادهای دانشجویان برای گذران اوقات فراغت.