۱۰ فروردين ۱۳۹۵ ۱۶:۰۶
کد خبر: ۳۳۳۰۷

Falahat Pishe


فلاحت‌پیشه درباره قوانین و اقدامات ضد ایرانی روزهای اخیر کنگره آمریکا و موافقت دولت اوباما گفت: در دوره پسابرجام حوزه‌های جدید تقابل و تعامل میان ایران و آمریکا شکل می‌گیرد که مهم‌ترین آنها حقوقی شدن اختلافات سیاسی دو کشور است.


به گزارش عطنا و به نقل از ایکنا، حشمت‌الله فلاحت پیشه، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی درباره دلایل اقدامات مکرر ضد ایرانی کنگره آمریکا، مانند استفاده از اموال بلوکه شده ایران توسط دولت یا قانون محدودیت ویزا، با تصویب قوانین مختلف علیه منافع ملی ایران در دوره پس از برجام گفت: من در آخرین کتابم با عنوان «لبخند و شمشیر در روابط ایران و امریکا» یک پیش‌بینی از مناسبات ایران و آمریکا برای دوران پس از توافق هسته‌ای انجام دادم که در این دوره حوزه‌های جدید تقابل و تعامل میان ایران و آمریکا شکل می‌گیرد که مهم‌ترین آنها حقوقی‌شدن اختلافات سیاسی دو کشور است.


وی افزود: در این حوزه آمریکایی‌ها سعی خواهند کرد مزایای رفع تحریم به صورت قطره‌چکانی وارد اقتصاد ایران شود و پیش‌بینی «اکونومیست» مبنی بر جهش اقتصادی ایران پس از رفع تحریم‌ها محقق نشود. همچنین آمریکایی‌ها با این رویکرد سعی دارند اموال مسدود شده ایران به سختی به کشور برگردد و یا بخش عمده آن اموال تاراج شود. به عبارتی آمریکایی‌ها برای اموال ایران در آمریکا و اروپا کیسه دوخته‌اند و سهل‌انگاری دولت و مجلس در این قضیه قابل گذشت نخواهد بود.


فلاحت‌پیشه اظهار کرد: آمریکایی‌ها زمانی که هواپیمای ایرباس ایرانی را سرنگون کردند کل غرامتی که بابت 290 شهید و یک هواپیمای ایرباس به ایران دادند، تنها 60 میلیون دلار بود، اما همین حالا در یکی از پرونده‌هایی که علیه ایران بود و در عین حال به ایران هم مربوط نبود یک خانم آمریکایی که شوهرش فقط پنج سال در لبنان گروگان بود از ایران شکایت کرد که در این مدت افسرده شده بود و تقاضای غرامت کرد.


وی ادامه داد: در حالی که یک گروه سیاسی در لبنان متهم به گروگان‌گیری همسر این خانم شده بود و در نهایت اتفاقا با پیگیری برخی کشورها از جمله ایران، این فرد آزاد می‌شود ولی در بازگشت به آمریکا، همسر این فرد از ایران شکایت می‌کند و دادگاه علیه ایران حکم غرامتی به میزان 1 میلیارد و 250 میلیون دلار صادر می‌کند. این نشان می‌دهد آمریکایی‌ها برای تاراج ثروت ایران کیسه دوختند و از هر فرصتی برای استفاده از اموال بلوکه شده ایران استفاده می‌کنند و برای این اقدامات هم روندهای لازم حقوقی را هم طی می‌کنند.


عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی عنوان کرد: جورج بوش، رئیس جمهور سابق آمریکا، حکمی را امضا کرد که دولت آمریکا را ملزم می‌کرد غرامت‌های تبدیل به رأی شده در دادگاه‌های آمریکایی در حق اتباع آمریکایی علیه ایران را از خزانه دولت فدرال پرداخت کند و در نهایت در تسویه حساب با ایران، این مبالغ را از ایران بگیرد که این نشانه واضح کیسه دوختن از اموال ملت ایران است.


وی تصریح کرد: به عبارتی هدف از مجموعه این اقدامات و قوانین علیه ایران این است که اموال مسدودشده ایرانیان تاراج شود و مزایای لغو تحریم‌ها نصیب کشور نشود.


این تحلیلگر مسادل سیاسی عنوان کرد: متأسفانه در ایران دو کار باید صورت بگیرد که تاکنون انجام نشده است. اول اینکه وزارت امور خارجه باید به وظیفه خود در راستای اجرای قانون مصوب مجلس مبنی بر الزام دولت به یکسان بودن داده‌ها و ستانده‌های توافق هسته‌ای عمل کند.


وی ابراز کرد: دومین کار باید از سوی مجلس صورت بگیرد. متاسفانه در این روزها مجلس شورای اسلامی خوب بیانیه صادر می‌کند اما بیانیه در قاموس سیاسی فاقد ارزش عملی است. تا به امروز سه قانون مهم در این زمینه‌ها در مجلس تصویب شده است که بنده شخصا در مجلس هفتم و هشتم در انشای آنها نقش داشتم که این سه قانون از سوی مجلس پیگیری نشده است که عبارتند از: قانون الزام دولت به پیگیری حقوق ایرانیان قربانی تروریسم، قانون الزام دولت به پیگیری حقوق ایرانیان جنگ شیمیایی در محاکم داخلی و خارجی و متهم دانستن متحدان غربی صدام و قانون الزام دولت به احقاق حقوق ایرانیان قربانی نقض حقوق بشر در کشورهای اشغال شده. متاسفانه این سه قانون مهم از سوی مجلس با سکوت مواجه شده است و نسبت به پیگیری اجرای این قوانین اقدامی نکرده‌اند.


فلاحت‌پیشه درباره دلایل این انفعال حقوقی مجلس و دولت در مقابل اقدامات حقوقی فعالانه غرب و به ویژه آمریکا، آن هم به طور ناحق علیه ایران گفت: عقبه حقوقی دولت در پیگیری حقوق ایرانیان به شدت ضعیف عمل می‌کند. در دنیای امروز اگر از هر تحلیلگر منصفی پرسیده شود که ایرانیان به آمریکایی‌ها ظلم کردند یا برعکس، حتی تحلیلگران منصف آمریکایی هم معتقدند آمریکایی‌ها به ایران ظلم کرده‌اند اما وقتی پرونده‌های حقوقی بین‌المللی را بررسی می‌کنیم می‌بینیم که آمریکایی‌ها تاکنون 60 میلیارد دلار حکم غرامت علیه ایران را نهایی کرده‌اند و 40 میلیارد دلار، غرامت جدید را به صورت رای بدوی علیه ایران گرفته‌اند و به سمت نهایی شدن این رای می‌روند.


وی اضافه کرد: یعنی علاوه بر اینکه اموال ایران با این وضعیت بازنمی‌گردد بلکه حتی ایران به دادن غرامت بیشتر از اموال ملی خود محکوم می‌شود که عملا چیزی جز به تاراج بردن اموال و حقوق یک کشور در خارج نیست. در طرف مقابل کل دستاورد کسانی که در طی این مدت نتوانستند از حقوق ایرانیان دفاع کنند و فقط برای خود شغل و حقوق درست کردند در میزان غرامتی که باید از آمریکا بگیرند تنها 6 میلیارد دلار بوده است که حتی به اندازه یک دهم غرامت آمریکایی‌ها از ایران هم نیست در صورتی که آمریکایی‌ها بودند که در طی 60 سال گذشته بر ایرانی‌ها ظلم کردند.


وی یادآور شد: این نشان می‌دهد پشتوانه حقوقی دولت‌های مختلف در ایران برای پیگیری حقوق ملی در خارج از کشور بسیار ضعیف است که سبب ایجاد چنین وضعیتی شده است.


فلاحت‌پیشه درباره آینده برجام با این وضعیت گفت: معادلات حقوقی دنیا نتیجه تبعات سیاسی است که نشان می‌دهد در دنیای امروز همچنان اصل زور حاکم است و اگر ایران همچنان منتظر معادلات حقوقی بماند قطعا شکست می‌خورد، لذا ایران باید از تمام توان سیاسی خود استفاده کند و همان توان سیاسی را که برای تصویب برجام به کار گرفت باید برای جلوگیری از سیاست‌های انحرافی آمریکا در اجرای برجام به کار بگیرد.


وی در پایان اظهار کرد: اگر قرار باشد نتیجه اجرای برجام عدم بازگشت اموال ایرانیان باشد و حتی نه تنها این اموال برنگردد بلکه تاراج شود حتما دولت باید وقفه جدی در اجرای برجام ایجاد کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار