۰۱ آبان ۱۴۰۳ ۱۲:۲۷
کد خبر: ۳۰۵۶۹۹

عطنا - نشست مشورتی سید مهدی سالم فرماندار شهرستان سرخس در استان خراسان رضوی با جمعی از دانشگاهیان و نخبگان علمی در تاریخ ۲۹ مهرماه ۱۴۰۳ برگزار شد.

در ابتدای این نشست مهندس سالم فرماندار شهرستان ضمن خوش آمد گویی به اعضای حاضر عنوان کرد: ما برای احصای مسائل و حل آن‌ها در شهرستان نیاز به همکاری دانشگاهیان و نخبگان داریم. رویکرد ما در فرمانداری اتکا به خرد جمعی و استفاده از ظرفیت­های دانشگاهیان است. در شهرستان ظرفیت‌های منحصربه فردی وجود دارد که ما باید سعی کنیم از آن‌ها برند بسازیم و سرخس در اذهان عمومی باید با این ظرفیت‌ها و برند‌ها شناخته شود.

حسین انصاری فرد دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی ضمن قدردانی از تدارک این نشست به همت فرمانداری سرخس و حضور دانشگاهیان به ضرورت بکارگیری دانشگاهیان در تصمیم گیری‌های محلی و انجام تحقیقات علمی و روش‌مند پرداخت و عنوان کرد: برای اینکه در شهرستان سرخس به سطحی از توسعه برسیم باید گفتمان توسعه را احیا کنیم و گفتمان توسعه با تولید ادبیات علمی ممکن خواهد بود.

وی افزود: ما بر اساس رسالت دانشگاهیمان اعتقاد راسخ داریم که مسیر توسعه از دانشگاه می‌گذرد. در شهرستان سرخس ما فقر منابع علمی داریم. شاید یکی از عوامل اصلی توسعه نیافتگی ما همین فقر منابع علمی باشد. آن طور که باید در مورد مسائل این شهرستان پایان نامه، رساله، کتاب و مقاله علمی نگاشته نشده است. برخی از دوستان شاهد تلاش‌های ما در دهه گذشته بودند، اما به رغم پیگیری‌های متعدد به دلیل اینکه رویکرد مدیران اجرایی رویکرد علمی و توسعه‌ای نبود موفقیتی حاصل نشد. در حال حاضر با حضور آقای مهندس سالم که سکان فرمانداری شهرستان را برعهده گرفتند وضعیت تغییر کرده است و رویکرد ایشان کاملا مبتنی بر استفاده از ظرفیت‌های علمی برای حل مشکلات است.

ضرورت استفاده از نخبگان و دانشگاهیان در تصمیم‌گیری‌های محلی

او ادامه داد: با ابتکار ایشان برای اولین بار دفتر مطالعات و تحقیقات در فرمانداری راه اندازی شد و شناسایی و شبکه سازی نخبگان و دانشگاهیان برای حل مسائل شهرستان از جمله وظایف این دفتر عنوان شده است. این فرمانداری در ماه گذشته میزبان نماینده دانشگاه حکیم سبزواری بوده و در هفته‌های آینده نیز میزبان ۳۰ تن از اعضای هیات علمی آن دانشگاه در شهرستان خواهد بود. همچنین برگزاری نخستین همایش علمی- پژوهشی سرخس و توانمندی‌های توسعه در دستور کار است. از همه دانشجویان و نخبگان علمی شهرستان تقاضا داریم پیشنهادات و نقطه نظرات خود را به دفتر مطالعات و تحقیقات فرمانداری ارسال نمایند تا با همکاری هم بتوانیم از ظرفیت‌های شهرستان بهره برداری بهتری داشته باشیم و به سمت وضعیت مطلوب حرکت کنیم.

دکتر یاسر نیک پرست دانش آموخته رشته مهندسی شیمی دانشگاه فردوسی و رئیس مرکز رشد و نوآوری پالایشگاه شهید هاشمی نژاد به ارائه گزارشی از عملکرد این مرکز پرداخت و عنوان کرد: در حال حاضر ۱۷ شرکت دانش بنیان در این مرکز در حال فعالیت است که پروژه‌های مختلف را با شرکت‌های داخلی و خارجی در حال انجام دارند. پیشنهاد می‌گردد شرکت‌های دانش بنیان و کارآفرینان شهرستان برای دریافت اعطای تسهیلات به ادارات شهرستان معرفی گردند. همچنین پیشنهاد می‌گردد با دانشگاه‌های برتر استان برای حل مسائل شهرستان تفاهم نامه منعقد گردد.

محمد بزنگانی دانشجوی دکتری رشته تاریخ دانشگاه دزفول نیز گفت: هر گونه ارائه راهکار برای توسعه باید متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی شهرستان باشد. پیشنهاد می‌گردد ابتدا مسائل شهرستان احصا و اولویت‌ها مشخص گردد و مسئله محور بودن این حرکت بسیار مهم است. همچنین از مشاهیر شهرستان و برند‌های آن باید استفاده گردد.

دکتر سعید کرمانی، فرهنگی بازنشسته و مدیر دارالقرآن بزنگان هم اظهار داشت: همان طور که مقام معظم رهبری (مدالظه العالی) فرمودند علم سلطان است و برای توسعه باید ادبیات علمی و گفتمان علمی در شهرستان شکل بگیرد. ما نیاز به امید آفرینی در جوانان داریم پیشنهاد می‌گردد شرکت‌های دانش بنیان که توسط جوانان بومی این شهرستان راه اندازی شده است از طریق فضای مجازی و رویداد‌های مختلف به جامعه شناسانده شوند. همچنین پیشنهاد می‌گردد روند توسعه در سایر شهرستان‌های استان مورد مطالعه قرار گیرد و راهکار‌های ان‌ها را متناسب با شرایط منطقه خودمان بکاربگیریم. مردم شهرستان در طول تاریخ نشان دادند مشارکت و همکاری خوبی با یکدیگر دارند و از این ظرفیت نیز می‌توان در عملیاتی کردن راهکار‌های علمی استفاده کرد.

دکتر حامد جهانگیر دانش آموخته رشته ادبیات و علوم انسانی و فعال فرهنگی و اجتماعی نیز عنوان کرد: در ابتدا باید نخبگان علمی و سرمایه‌های انسانی شهرستان شناسایی و شبکه سازی شوند. باید به سمت راهکار‌های علمی و عملیاتی تولید در شهرستان باشیم با رونق تولید در روستا‌ها و شهر سرخس، رشد و توسعه در شهرستان محقق خواهد شد.

مهندس مهدی نعمتی، عضو سابق مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی  گفت: ما برای رسیدن به توسعه نیاز به مدل و چارچوب داریم. شاخصه کار علمی روشمند بودن آن است باید از مدل‌های موجود برای توسعه سرخس استفاده گردد. مثلا متناسب با ظرفیت‌های این شهرستان می‌توان از مدل SWOT به معنی نقاط قوت، نقاط ضعف و فرصت‌ها و تهدیدات و همچنین آینده پژوهی و ایجاد و آزمون آینده‌های ممکن، محتمل و مطلوب برای ترسیم چشم انداز استفاده کرد. همچنین پیشنهاد می‌گردد از مطالعات و تحقیقات که در رابطه با توسعه شهر‌های مرزی انجام گرفته است استفاده کنیم.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

روبیکا                         روبینو

بله             ایتا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
هنر و فرهنگ1
فحش دادن بخشی از ابزار کار و سنت ماست!
حمایت بی‌شرمانه شاهین نجفی از فحاشی و توهین عناصر ضدانقلاب به مردم ایران:

فحش دادن بخشی از ابزار کار و سنت ماست!

شاهین نجفی خواننده هتاک، فحش دادن را بخشی از ابزار کار خود و از سنت‌های خود و عناصر ضد انقلاب دانست و خواست که مردم فحاشی کردن را به عنوان بخشی از فرهنگ و سنت‌های خود بپذیرند!!
هنر و فرهنگ2
پایان انحصار رسانه‌ها
کرسی آزاد اندیشی

پایان انحصار رسانه‌ها

کرسی آزاداندیشی"پایان انحصار رسانه ها" باحضور نمایندگانی ازفعالان نمایش خانگی، وی او دی‌ها و سازمان صداوسیما برگزارمی‌شود.
دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد
معرفی کتاب: "دروازه بانی"، اثر پاملا شومیکر، ترجمه دکتر حسین افخمی:

دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد

بنابر نظر پاملا شومیکر، استعاره "دروازه‌بانی" را می‌توان برای هرموقعیت تصمیم گیری و با هرمیزان اطلاعات به کار برد؛ چه این انتقال از طریق کانال‌های جمعی و چه از طریق کانال های بین‌فردی باشد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار