۱۱ مهر ۱۴۰۳ ۱۵:۴۳
کد خبر: ۳۰۵۶۳۷

عطنا - دکتر مقصود امیری، استاد تمام گروه مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه‌طباطبائی، به عنوان یکی از دانشمندان فهرست دو درصد برتر جهان در سال ۲۰۲۴ معرفی شد. این دستاورد بزرگ در نتیجه آخرین گزارش دانشگاه استنفورد از تحلیل ارجاعات آثار علمی منتشر شده توسط ایشان در شهریور ۱۴۰۳ به دست آمده است.

دکتر امیری، با چهار هزار و ۹۲۸ استناد به مقالات نمایه شده در پایگاه Scopus و سه هزار و ۸۳۳ استناد به مقالات خود در پایگاه Web of Science (WoS)، همچنان در زمره دانشمندان برتر جهان قرار دارد و نام وی در فهرست دانشمندان دو درصد برتر به چشم می‌خورد.

ایشان در مصاحبه‌ای با خبرنگار عطنا، به برخی سوالات پاسخ دادند:

لطفاً درباره سوابق علمی و پژوهشی خود توضیح دهید و بفرمایید چه پروژه‌ها یا تحقیقات خاصی را در این زمینه انجام داده‌اید؟

من مقصود امیری هستم، استاد گروه مدیریت صنعتی در دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی. مدرک دکتری اول خود را در رشته مدیریت سیستم و بهره‌وری از دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات و مدرک دکتری دومم را در رشته مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف دریافت کرده‌ام.

در طول سال‌ها، آثار پژوهشی متعددی در قالب مقالات، کتب و طرح‌های پژوهشی به ثبت رسانده‌ام. در حال حاضر، ۱۱۵ مقاله من در پایگاه استنادی Web of Science نمایه شده که بالغ بر ۳۸۳۳ ارجاع دارد و همچنین ۱۵۹ مقاله من در پایگاه استنادی Scopus نمایه شده و ۴۹۲۸ ارجاع دریافت کرده است. من در سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۳ به عنوان دانشمند یک و دو درصد برتر پراستناد جهان معرفی شده‌ام و علاوه بر این، سردبیری و عضویت در هیئت تحریریه مجلات معتبر علمی را نیز بر عهده دارم.

برخی از پروژه‌ها و کار‌های تحقیقاتی من در رشته مدیریت صنعتی شامل بهینه‌سازی، مدیریت زنجیره تأمین، مدیریت تولید، مدیریت کیفیت و بهره‌وری، علم مدیریت فازی و کنترل فازی و تصمیم‌گیری با معیار‌های چندگانه می‌باشد.

چه عواملی باعث شدند که شما در فهرست دو درصد برتر دانشمندان جهان قرار بگیرید؟ آیا به نظر شما، پژوهش‌های شما تأثیر خاصی بر این انتخاب داشته‌اند؟

کار‌های پژوهشی و تحقیقاتی من منجر به نگارش مقالات ISI می شوند که مورد استناد پژوهشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد و بزرگترین پایگاه علم سنجی دنیا بنام clarivate analytics بنده را دانشمند یک درصد برتر پر استناد دنیا معرفی کرد. همچنین دانشگاه استنفورد به خاطر استنادات مقالات من در پایگاه استنادی اسکوپوس بنده را به‌عنوان دانشمند دو درصد برتر پر استناد جهان معرفی کرده است.

به نظر شما، چه چالش‌هایی در نظام علمی و پژوهشی کشور وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد؟

بین سرفصل‌های دروس در داخل کشور و سایر نقاط جهان، تفاوت‌های چشمگیری وجود دارد. پیشنهاد می‌کنم که بازنگری عمیقی در سرفصل‌های دروس انجام شود. این بازنگری باید با رعایت نکات زیر صورت گیرد: روزآمدی، بومی سازی، کارآمدی. همچنین، استفاده از اساتید مجرب و توانمند در این فرآیند بسیار اهمیت دارد، تا بتوانیم کیفیت آموزش را به طرز چشمگیری ارتقا دهیم.

توصیه‌ی شما به دانشجویان و پژوهش‌گران جوان که به دنبال موفقیت‌های علمی مشابه هستند چیست؟

در رشته خودشان با مطالعات و تحقیقات عمیق سبد آموزشی و پژوهشی کشور را آنچنان پر کنند که جای خالی وجود نداشته باشد و نتیجه کار منجر به حل مشکلات کشور یا توسعه مرز دانش بشود.

چه پیشنهاداتی برای ارتقای جایگاه علمی و پژوهشی کشور دارید؟ به نظر شما، چه اقداماتی می‌توانند به بهبود وضعیت پژوهش در ایران کمک کنند؟

رسالت دانشگاه تولید علم و عالم در جهت حل مشکلات کشور و  توسعه مرز دانش است، و این در حقیقت خط‌کش دانشگاه‌ها و نظام آموزشی ناب در دنیا می‌باشد که نظام آموزشی کشور و دانشگاه‌ها باید به این سمت حرکت کنند.

به نظر شما وضعیت پژوهش در کشور چگونه است و چه اقداماتی برای بهبود آن پیشنهاد می‌کنید؟

در حال حاضر، وضعیت پژوهش در داخل کشور اصلاً مناسب نیست. بسیاری از پروژه‌هایی که در ایران انجام می‌شوند، منجر به تولید کتابچه‌هایی می‌گردند که به هیچ یک از مشکلات کشور پاسخ نمی‌دهند. پیشنهاد می‌کنم که قرارداد‌های این پروژه‌ها به گونه‌ای تنظیم شوند که تا زمانی که نتایج پژوهش منجر به تغییر و تحول مثبت در یک سازمان یا صنعت نشود، هیچ مبلغی پرداخت نگردد؛ به عبارت دیگر، قرارداد‌ها باید مشروط به کسب نتایج مؤثر باشند.

خبرنگار: زیلان نقشبندی

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید

روبیکا                         روبینو

بله             ایتا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
هنر و فرهنگ1
فحش دادن بخشی از ابزار کار و سنت ماست!
حمایت بی‌شرمانه شاهین نجفی از فحاشی و توهین عناصر ضدانقلاب به مردم ایران:

فحش دادن بخشی از ابزار کار و سنت ماست!

شاهین نجفی خواننده هتاک، فحش دادن را بخشی از ابزار کار خود و از سنت‌های خود و عناصر ضد انقلاب دانست و خواست که مردم فحاشی کردن را به عنوان بخشی از فرهنگ و سنت‌های خود بپذیرند!!
هنر و فرهنگ2
پایان انحصار رسانه‌ها
کرسی آزاد اندیشی

پایان انحصار رسانه‌ها

کرسی آزاداندیشی"پایان انحصار رسانه ها" باحضور نمایندگانی ازفعالان نمایش خانگی، وی او دی‌ها و سازمان صداوسیما برگزارمی‌شود.
دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد
معرفی کتاب: "دروازه بانی"، اثر پاملا شومیکر، ترجمه دکتر حسین افخمی:

دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد

بنابر نظر پاملا شومیکر، استعاره "دروازه‌بانی" را می‌توان برای هرموقعیت تصمیم گیری و با هرمیزان اطلاعات به کار برد؛ چه این انتقال از طریق کانال‌های جمعی و چه از طریق کانال های بین‌فردی باشد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار