۰۹ مهر ۱۴۰۳ ۱۲:۴۹
کد خبر: ۳۰۵۶۳۵

عطنا - هفتمین همایش بین المللی اربعین با همکاری کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین حسینی در دانشکده روانشناسی علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

با گذشت یک ماه از یوم الله اربعین و نکمیل فرایند ارسال مقالات پژوهشی به دبیرخانه‌ی همایش اربعین؛ این همایش یکشنبه هشتم مهر ماه با حضور مهمانانی از کشور‌های افغانستان، عراق و آذربایجان به کار خود پایان داد.

در این مراسم با تجلیل از برگزیدگان بخش مقالات و مسئولان اجرایی و پژوهشی و نیز مهمانان بین المللی؛ بر اهمیت جهانی شدن فرهنگ اربعین با انجام پژوهش‌های متنوع یاد شد.

در این همایش حجت الاسلام و المسلمین عبدالفتاح نواب نماینده، ولی فقیه در امور حج و زیارت؛ با اشاره به شهادت سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله به محور‌های تربیتی اربعین اشاره کردند.

وی در این مورد گفت: «یکی از ظرفیت‌های تربیتی اربعین حسینی؛ اخلاص و درس بندگی است که نبود این امر باعث گرفتاری در روز قیامت می‌شود. دومین ظرفیت اربعین ایجاد وحدت است. ما در کمتر جایی شاهد چنین وحدتی بین مسلمانان جهان هستیم. دیگر ظرفیتی که دارای اهمیت است؛ حسینی ماندن با کلید عشق به قرآن و نمازاست. پایداری بر این دو امر مهم از درخواست‌های ایشان در روز عاشورا بود. چهارمین ظرفیتی که در اربعین دیده می‌شود؛ تبیین و مجاهدت برای آن است. تبیین پیام نهضت عاشورا توسط حضرت زینب (س) در برابر مردم کوفه؛ نقش حضرت سجاد (ع) در رساندن پیام عاشورا به مردم و حضور ایشان به عنوان امام زمانه در برابر دشمنان اسلام؛ از جمله تبیین‌هایی است که در فرهنگ عاشورایی جای دارد.»

دکتر عباسعلی وفایی معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه علامه طباطبایی که به نمایندگی از سرپرست دانشگاه در این همایش حضور داشت؛ در ادامه اظهار داشت: «شش دوره‌ی گذشته این همایش با محور‌های مختلف برگزار شد. امسال این امر به دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی واگذار شد. دانشگاه علامه طباطبایی بزرگترین دانشگاه علوم انسانی کشور بوده و طبیعی است که دایه دار این امر باشد. کتاب الاربعین از امام خمینی (ره) کتابی قطور با توصیفاتی ارزشمند و عرفانی در رابطه با اربعین است که نکات ارزشمند تربیتی را داراست. در کتاب‌هایی که سلوک عرفانی و منازل آن مدنظر است؛ سلوک فردی امر مهمی است. در اربعین با توجه به تجربه‌ی زیسته‌ی اینجانب؛ امری که اربعین را برجسته می‌کند؛ تلاقی سلوک فردی و اجتماعی است که در تاریخ یافت نمی‌شود. مجرای ظهور و فداکاری که از منازل مهم سلوک فردی است؛ از اربعین است. این مهم، کتابت تطابق منازل سلوکی اربعین و منازل سلوک فردی را می‌طلبد.»

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین سید ضیاء راضی کاظم الصافی، استاد دانشگاه کربلا، اظهار داشت: «ما در زیارت اربعین پیشرفت واقعی اسلام را می‌بینیم؛ در سال‌های اخیر و بعد از سال ۲۰۰۴ تعداد زائران کم کم رو به فزونی رفت وخدمت خالصانه مردم عراق شکل گرفت تا جایی که مردم این کشور برای پذیرایی از زوار اربعین از یک سال قبل تلاش می‌کنند. تصدیق رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ گواهی بر این موضوع است. تلاش‌های دولت عراق برای خدمت رسانی به زائران اربعین نیز شایسته‌ی تقدیر است، اما انتظار داریم بیشتر در خدمت زوار اباعبدالله الحسین باشیم. اکنون به جایی رسیدیم که موکب داران از کشور‌های مختلف به عراق می‌آیند تا به زوار حسینی خدمت کنند. این نشان از جهانی شدن فرهنگ حسینی است و کشور‌ها این اتحاد را زیر سایه‌ی پرچم اباعبدالله به دست آورده اند و برای مبارزه با استکبار جهانی صف کشیده اند. ما معتقدیم خون دبیرکل حزب الله راه را برای مقاومت هموار خواهد کرد. هرچند که دلمان به درد آمده است؛ کما اینکه خون سیدالشهدا این اثر را داشت و این خون‌ها قدرت ریشه‌کن کردن این غده‌ی سرطانی (اسرائیل) را دارد. مقاومت حزب الله لبنان از آثار مکتب حسینی است. از خداوند متعال پایداری مکتب اسلام و ارتباط با مکتب سید الشهدا را خواستارم؛ به ویژه افکار خوبی که از دانشگاه‌ها صادر می‌شوند و اسلام را به جلو می برند.»

سپس حجت الاسلام والمسلمین سید احمد رضوی؛ نماینده‌ی جامعه طلاب پاکستان با تشریح عظمت پیاده روی اربعین، گفت: «برخلاف تصور عموم مردم و دولت مردان؛ مسیر پیاده روی کربلا از نجف تا کربلا نیست. آغازش در آن سوی جهان؛ از چین شروع میشود و به ایران و مرز‌های عراق میرسد. در حقیقت اکنون فرهنگ اربعین جهانی شده است. باید به دنبال شناسایی موانع باشیم که چه چیز‌هایی پیش روی ماست و از گسترش بیشتر این فرهنگ جلوگیری می‌کند.»

وی افزود: «با توجه به مرز‌های مشترک ایران و پاکستان، زوار اربعین حسینی؛ از مرز میرجاوه وارد ایران میشوند و طلاب در آن نقطه موکب‌هایی برای پذیرایی ار زوار پاکستانی تدارک دیده‌اند. علاوه بر رفت و آمد شیعیان در این مسیر؛ برادران اهل سنت نیز بسیار علاقمند به این سفر هستند. این‌ها همه نشانه ایی از گسترش فرهنگ اربعین در سطح جهان است. پذیرایی برادران عراقی از زوار حسینی همواره مورد توجه بوده؛ اما امری که بسیار کمرنگ است؛ تغذیه‌ی فکری و تربیتی اربعین است؛ مانند مقوله‌ی ظهور و مهدویت در این مسیر. حالا که مسیر‌ها فراهم شده؛ باید بستر‌های فکری را نیز فراهم کنیم و موانع را برطرف سازیم.»

و در پایان حجت الاسلام و المسلمین سید محمد موسوی؛ مسئول زائران اتباع افغانستانی، ضمن تشکر از مسئولین برگزاری همایش و موکب داران عراقی و ایرانی اظهار داشتند: «۶۶هزار نفر از کشور افغانستان از جمهوری اسلامی ویزا دریافت کردند که در راهپیمایی اربعین شرکت کنند. در قم حدود ۸۵ نفر برای کاروان‌های اربعین و تبلیغ به صورت چهره به چهره آموزش دیدند. هرکس سعی می‌کند از این دریا قطره‌ای بنوشد و همه در حال تلاش هستند و همه‌ی این فرصت‌ها را مدیون نظام اسلامی و رهبر این جامعه آیت الله العظمی خامنه‌ای هستیم.»

در پایان از معاونان و مسئولین مختلف دانشگاه که در این همایش نقش آفرین بودند و به خصوص آقای دکتر معتمدی رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی تقدیر شد.

خبرنگار: عطیه ملاکاظمی

عکاس: ریحانه محمدی

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

روبیکا                         روبینو

بله             ایتا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
هنر و فرهنگ1
فحش دادن بخشی از ابزار کار و سنت ماست!
حمایت بی‌شرمانه شاهین نجفی از فحاشی و توهین عناصر ضدانقلاب به مردم ایران:

فحش دادن بخشی از ابزار کار و سنت ماست!

شاهین نجفی خواننده هتاک، فحش دادن را بخشی از ابزار کار خود و از سنت‌های خود و عناصر ضد انقلاب دانست و خواست که مردم فحاشی کردن را به عنوان بخشی از فرهنگ و سنت‌های خود بپذیرند!!
هنر و فرهنگ2
پایان انحصار رسانه‌ها
کرسی آزاد اندیشی

پایان انحصار رسانه‌ها

کرسی آزاداندیشی"پایان انحصار رسانه ها" باحضور نمایندگانی ازفعالان نمایش خانگی، وی او دی‌ها و سازمان صداوسیما برگزارمی‌شود.
دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد
معرفی کتاب: "دروازه بانی"، اثر پاملا شومیکر، ترجمه دکتر حسین افخمی:

دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد

بنابر نظر پاملا شومیکر، استعاره "دروازه‌بانی" را می‌توان برای هرموقعیت تصمیم گیری و با هرمیزان اطلاعات به کار برد؛ چه این انتقال از طریق کانال‌های جمعی و چه از طریق کانال های بین‌فردی باشد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار