۲۶ مهر ۱۴۰۲ ۰۸:۳۸
کد خبر: ۳۰۵۳۲۰

عطنا - هادی خانیکی استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: امروزه فلسطین از مرزهای خود فراتر رفته است و به مساله اول جهانی تبدیل شده  و ابعاد پیچیده ای  دارد.روایت یکی از مولفه های قدرت در دنیای امروز است و به گفته کاستلز می توان هویت را با استمرار روایت بسازیم. آنچه امروز  به فلسطین اراده حرکت داده، جز روایت نیست.

او در نشست «فلسطین، ریشه ها و پیامدها»ادامه داد: آنچه امروزه بر عواطف و ادراکات مردم حاکم است، بیشتر یک فهم از روی همدری با مساله فلسطین است.  مساله فلسطین از دهه ۵۰ ادبیات، رمان و گزارش های زیادی را  به خودش اختصاص داده و برانگیزاننده است. این مساله  نه تنها برای فلسطینیان، بلکه برای هر مبارزی که در جهان است، اهمیت دارد.

این استاد دانشگاه گفت: الان وقتی دور هم جمع می شویم به دنبال اثبات این مساله هستیم که چرا فلسطین را باید عمیق بفهمیم؟ در این فرصت کوتاه نمی توان حکم قطعی داد. اما از  نظر کسی که در انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات دارم می خواهم  به مساله ورود کنم. در اینجا از همه نقش هایی که می توانم داشته باشم، خارج می شوم. عنوان بحث من روایت در برابر الگوریتم است. روایت یک پدیده ارتباطی و الگوریتم یک پدیده فنی است.

او ادامه داد: مساله غزه و مظلومیت یک ملت را می خواهم در این چارچوب مطرح کنم و خواهشم این است که از این زوایه به مساله نگاه شود و تنها از منظر سیاسی نگاه نشود و به عناصری دیگر هم توجه شود.

خانیکی تحلیل کرد: در غزه شاهد پیروزی روایت بر الگوریتم هستیم. امروزه جهان با روایت ساخته می شود. نباید فراموش کنیم که جنبش هایی از جنبش گاندی و مارتین لوترکینگ و انقلاب کوبا و جنبش ضدآپارتاید و جنبش هایی در ایران و روایت ها توانست به کمک جبهه مقاومت بیاید. به نظرم انسان‌ها در برابر بیماری ها دست‌به خلق جدید می زنند و دشوار ترین لحظات را می‌توان با روایت شیرین ساخت. به طور مثال، از بیماری سختم توانستم یک روایت برای زندگی بسازم.

او تاکید کرد: روایت یکی از مولفه های قدرت در دنیای امروز است و به گفته کاستلز می توان هویت را با استمرار روایت بسازیم. آنچه امروز  به فلسطین اراده حرکت داده، جز روایت نیست.  روایتی که فلسطینی می سازد، می تواند همه مظلومان جهان را با همذات پنداری کنونی، در دفاع به راهپیمایی بپردازند.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار