۱۶ مهر ۱۴۰۲ ۰۹:۴۹
کد خبر: ۳۰۵۲۹۶

عطنا - تعطیلات دو روزه آخر هفته تا پایان برنامه پنج‌ساله هفتم معطل می‌‌‌‌‌‌ماند. این گفته عباس گودرزی، نایب‌‌‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی است. او با بیان اینکه رئیس مجلس تاکید داشت لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری (کاهش ساعت کاری کارمندان) زودتر بررسی شود، می‌‌‌گوید: به واسطه ممنوعیت پرداختن به لایحه‌‌‌ها در زمان در دستور کار بودن برنامه پنج‌ساله هفتم، ‌‌ رسیدگی به این لایحه به زمان دیگری موکول شد. با این حساب به نظر می‌رسد حتی به فرض پرداختن به این لایحه بلافاصله پس از برنامه هفتم توسعه و تصویب آن از سوی مجلس و شورای نگهبان، ‌‌اجرای آن احتمالا به سال ۱۴۰۳ برسد‌‌‌.

به این ترتیب در سال‌جاری، چنان که در تعطیلات مناسبتی اخیر هم شاهد آن بودیم، ‌‌‌ همچنان شاهد ترافیک سنگین به واسطه سفرهای هیجانی در جاده‌‌‌های مقاصد گردشگری یعنی استان‌‌‌های شمالی و تبعات آن بر زندگی مردم مبدأ و کیفیت سفر گردشگران خواهیم بود. به گفته نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تا پایان پاییز سال‌جاری پرداختن به این لایحه در صحن علنی مجلس انجام می‌شود، ‌‌‌ او اضافه می‌کند: لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری (کاهش ساعت کاری کارمندان) جزو لوایحی است که ماده ۱۱۰ را دارد و بر اساس آن خارج از نوبت بررسی می‌شود. او ادامه می‌دهد: این لایحه یک ماده واحده است و به محض طرح شدن در مجلس در عرض یکی دو ساعت مراحل تصویب آن به اتمام می‌‌‌رسد‌‌‌، منتها همچنان برنامه پنج ساله هفتم در اولویت قرار دارد.

توسعه حمل‌ونقل عمومی به شمال با تعطیلات دو روزه آخر هفته

اسماعیل قادری، دانشیار مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است تعطیلات دو روزه آخر هفته می‌تواند سفرهای کوتاه‌مدت را افزایش دهد‌‌‌ اما تاثیری روی گردشگری‌های بلندمدت ندارد.‌‌‌ او می‌گوید: برخی مقاصد گردشگری نظیر شمال همواره مسافران و توریست‌های خود را دارد. بنابراین تنها با تعطیلات دو‌ روزه آخر هفته نمی‌توان چالش ترافیک‌‌‌های سنگین را حل کرد.

به گفته این مدرس دانشگاه برای حل چالش گردشگری شمال نیازمند توسعه وسایل حمل‌ونقل عمومی هستیم. او توضیح می‌دهد: اگر به جای ساخت بزرگراه توسعه حمل‌ونقل ریلی مدنظر قرار می‌‌‌گرفت یا امکان کرایه اتومبیل در مقصد وجود داشت و شاهد فعال بودن شرکت‌های اجاره اتومبیل بودیم،‌‌‌ می‌توانستیم امیدوار باشیم که در این منطقه مدیریت گردشگری اتفاق بیفتد. قادری می‌‌‌گوید: شهرهای شمالی به واسطه نزدیک بودن به کلان‌شهرهایی مانند تهران و کرج همچنان پرمخاطب باقی می‌‌‌مانند زیرا سایر مقاصد مطلوب گردشگران با فاصله بیشتری نسبت به این شهرها هستند، نمونه آنها اصفهان، یزد، شیراز و… که سفر دو‌ روزه به آنها بسیار فشرده خواهد بود.

سفرهای بلندمدت با دو‌ روزه شدن تعطیلات

فرید جواهرزاده، رئیس انجمن طبیعت‌گردی ایران در مقابل معتقد است با دو‌روزه شدن تعطیلات آخر هفته افزایش اوقات فراغت را شاهد خواهیم بود. در حال حاضر با توجه به یک‌روزه بودن تعطیلات امکان سفر رفتن از بخش قابل‌توجهی از مردم سلب شده است. بنابراین با دو‌ روزه شدن تعطیلات آخر هفته شاهد افزایش اوقات فراغت و در نتیجه سفر خواهیم بود. او در گفت‌‌‌‌‌‌وگویی دیگر بیان کرده بود: افزایش زمان فراغت عاملی در توزیع زمانی و مکانی سفر است. در بسیاری از کشورها، سفرهای دو‌روزه توسعه پیدا کرده و همین امر به رشد سایر ابعاد گردشگری منجر شده است.

رئیس انجمن طبیعت‌گردی ایران در بخش دیگری از سخنانش درباره زمان سفر ایرانی‌‌‌ها بیان کرد: در حال حاضر متوسط حضور مردم در شهری مانند مشهد کمتر از سه روز است یا تورهای طبیعت‌‌‌گردی یک و نیم روز است. همچنین بر اساس آماری که مرکز آمار ایران اعلام کرد تنها ۳۰‌درصد ایرانی‌‌‌ها سفر کرده‌‌‌اند که بسیاری از این سفرها هم یک‌روزه بوده است. بنابراین می‌توان گفت بخش بزرگی از گردشگری ما به سفرهای یک یا دو روزه محدود می‌شود که دو روز تعطیلات آخر هفته می‌تواند به افزایش آمار چنین سفرهایی کمک کند. علاوه بر آن خانواده‌‌‌ها با یک روز مرخصی می‌توانند یک سفر سه روزه را در طول سال تجربه کنند.

او در این باره که آیا تعطیلی دو‌ روزه اگر به بخش دولتی محدود شود، ‌‌‌دستاوردی برای سفر خواهد داشت یا نه، ‌‌‌ عنوان کرد: تعطیلات دو‌ روزه آخر هفته باید برای تمام مردم در نظر گرفته شود و در همه جای دنیا هم شاهد هستیم که بخش دولتی و خصوصی توامان با هم می‌توانند از این فرصت بهره بگیرند.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار