۲۹ شهريور ۱۴۰۲ ۰۷:۰۴
کد خبر: ۳۰۵۲۵۵

عطنا - الگوهای نوظهور به مجموعه‌ای از الگوها و رفتارهایی گفته می‌شود که در حال ظهور و شکل‌گیری هستند و هنوز به صورت رسمی شناخته نشده‌اند. پایش الگوهای نوظهور به معنای پایش و شناسایی این الگوها و رفتارها است.

در آینده پژوهی، برای پایش الگوهای نوظهور و شناسایی روندهای آینده، از روش‌های مختلفی مانند تحلیل محتوای رسانه‌ها، شمارش تعداد ارجاعات به یک موضوع خاص در رسانه‌ها، استفاده از شبکه‌های اجتماعی و استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی استفاده می‌شود. همچنین، پایش مستمر و دقیق تحولات و پیشرفت‌های فناورانه، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی نیز بهترین شیوه آماده شدن برای آینده است.برای پایش الگوهای نوظهور، می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. در زیر، چند روش برای پایش الگوهای نوظهور آورده شده است:

روش پیمایش: شامل بررسی و جمع‌آوری اطلاعات از منابع مختلف مانند مقالات علمی، گزارش‌های تحقیقاتی و اخبار است.

روش پایش: شامل پایش و شناسایی تغییرات و تحولات در الگوهای نوظهور است.روش ردگیری: شامل ردگیری تغییرات در الگوهای نوظهور و تحلیل داده‌های مرتبط با آن‌ها است.

روش شبیه‌سازی: شامل شبیه‌سازی الگوهای نوظهور و پیش‌بینی روند آن‌ها در آینده است.

روش‌های هوش مصنوعی: شامل استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین و شبکه‌های عصبی برای پایش و پیش‌بینی الگوهای نوظهور است.

همچنین، در برخی منابع، روش‌های دیگری نیز برای پایش الگوهای نوظهور معرفی شده است که شامل تحلیل محتوای رسانه‌ها، استفاده از داده‌کاوی و تحلیل شبکه‌های اجتماعی می‌شوند.

پایش الگوهای نوظهور و رسانه

رسانه‌ها می‌توانند به عنوان یکی از منابع مهم برای پایش الگوهای نوظهور مورد استفاده قرار گیرند. در این راستا، می‌توان از روش‌های مختلفی برای پایش الگوهای نوظهور با استفاده از رسانه‌ها استفاده کرد. به عنوان مثال:

تحلیل محتوای رسانه‌ها: با تحلیل محتوای رسانه‌ها، می‌توان به شناسایی الگوهای نوظهور در جامعه و فرهنگ پرداخت.

شمارش تعداد ارجاعات به یک موضوع خاص در رسانه‌ها:

شمارش تعداد پروانه‌های ثبت اختراع: با شمارش تعداد پروانه‌های ثبت اختراع، می‌توان به شناسایی الگوهای نوظهور در صنایع و فناوری‌ها پرداخت.

شبکه های اجتماعی با توجه به اهمیتی که فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در جامعه امروز پیدا کرده اند ، یکی از حوزه های کلیدی برای پایش الگوهای نوظهور شبکه‌های اجتماعی، است که از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که عبارتند از:

تحلیل محتوای رسانه‌های اجتماعی با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی

شمارش تعداد ارجاعات به یک موضوع خاص در رسانه‌های اجتماعی با استفاده از روش‌های داده‌کاوی

شبکه‌های اجتماعی و استفاده از داده‌های مرتبط با آن‌ها برای شناسایی الگوهای نوظهور

کاوش الگوی تکرارشونده برای کشف جوامع در شبکه‌های اجتماعی

استفاده از الگوریتم‌های موازی شده کاوش الگوی تکرارشونده یا برخی الگوریتم‌های مبتنی بر درخت پیشوندی برای کاهش پیچیدگی زمانی در کاوش الگوی تکرارشونده.

نویسنده: سعید غفاری

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
هنر و فرهنگ1
کرونا؛ نادانی انسان در عصر علم و فناوری قرن بیست و یکم
کتاب چشم انداز‌های ارتباطی پاندمی منتشر شد:

کرونا؛ نادانی انسان در عصر علم و فناوری قرن بیست و یکم

کتاب«چشم انداز‌های ارتباطی پاندمی»جدیدترین اثر دکتر هادی خانیکی با گردآوری وتدوین حبیب راثی تهرانی، با نگاهی ارتباطی به بیماری کرونا، به‌تازگی ازسوی مرکز نشر دانشگاهی منتشر و راهی بازار نشر شده است.
فحش دادن بخشی از ابزار کار و سنت ماست!
حمایت بی‌شرمانه شاهین نجفی از فحاشی و توهین عناصر ضدانقلاب به مردم ایران:

فحش دادن بخشی از ابزار کار و سنت ماست!

شاهین نجفی خواننده هتاک، فحش دادن را بخشی از ابزار کار خود و از سنت‌های خود و عناصر ضد انقلاب دانست و خواست که مردم فحاشی کردن را به عنوان بخشی از فرهنگ و سنت‌های خود بپذیرند!!
هنر و فرهنگ2
دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد
معرفی کتاب: "دروازه بانی"، اثر پاملا شومیکر، ترجمه دکتر حسین افخمی:

دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد

بنابر نظر پاملا شومیکر، استعاره "دروازه‌بانی" را می‌توان برای هرموقعیت تصمیم گیری و با هرمیزان اطلاعات به کار برد؛ چه این انتقال از طریق کانال‌های جمعی و چه از طریق کانال های بین‌فردی باشد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار