۲۱ شهريور ۱۴۰۲ ۰۷:۱۹
کد خبر: ۳۰۵۲۴۰

عطنا - ششمین همایش بین‌المللی اربعین حسینی با عنوان «اربعین؛ همبستگی ملی، همگرایی اسلامی و مقاومت جهانی»، ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۲، به‌همت دانشگاه علامه‌ طباطبایی(ره) و با حضور دانشمندان جهان اسلام، در دانشکده حقوق و علوم سیاسی این دانشگاه برگزار شد.

در بخش بین‌الملل این همایش که به صورت وبینار برگزار شد، مهمانان به ارائه مقالات و نظرات خود در مورد مراسم اربعین در محورهای مختلف پرداختند.

در پنل زبان انگلیسی این همایش، زهرا علی سید (Zahra Ali Syed) از دانشگاه ساسکس انگلستان اولین مهمانی بود که سخنرانی خود را با موضوع راهپیمایی اربعین به عنوان رسانه انجام داد.

سید در سخنرانی خود با اشاره به حضور تعداد زیادی از زائران در عراق و اهمیت نمادین آن، گفت: راهپیمایی اربعین از نظر فرهنگی اهمیت بی‌نظیری برای مسلمانان و به خصوص شیعیان به عنوان نماد مقاومت در برابر ظلم دارد. راهپیمایی اربعین برای شیعیان عراقی مفهوم خاصی را به ذهن می‌آورد زیرا شیعیان عراق برای دهه‌ها تحت فشار و ظلم بوده‌اند.

وی افزود: به دلیل همین فشارها شیعیان عراقی و سایر شیعیان و مسلمانان دنیا نمی‌توانستند در راهپیمایی اربعین به طور علنی شرکت کنند.

این نویسنده پاکستانی‌تبار گفت: در سال 2012 راهپیمایی اربعین مورد توجه جهانیان قرار گرفت و در سال‌های بعد توجه به آن بیشتر شد. این موضوع با توجه به این نکته قرار گرفت که جمعیتی که در عراق به اینترنت و رسانه‌های دیجیتال دسترسی داشتند، بیشتر شده بود.

وی ادامه داد: بر اساس آماری که BBC در سال 2014 ارائه کرد، 22 میلیون نفر در راهپیمایی اربعین شرکت کردند که 4 میلیون نفر از آن‌ها زائران خارجی بودند.

سید در پایان با اشاره به نقش رسانه‌های اجتماعی در محبوب کردن راهپیمایی اربعین گفت: نباید از نقش رسانه‌های اجتماعی در شناساندن مراسم راهپیمایی اربعین به راحتی چشم‌پوشی کرد. این رسانه‌ها در کنار پررنگ شدن مفهوم شهروند خبرنگار نقش مهمی در شناساندن راهپیمایی اربعین به جهانیان داشتند.

سفر کربلا نمادی از سختی‌هایی است که امام حسین(ع) متحمل شد

زینب تیلور، بانوی مسلمان شده استرالیایی و مدیر و مؤسس مؤسسه جوانان امام مهدی (عج) دیگر سخنران این وبینار بود که به ارائه مطالب خود پرداخت.

سخنرانی تیلور با موضوع اربعین، یک تجربه زنده ارائه شد و این بانوی مسلمان و شیعه در ابتدا، با اشاره به تجربه خود از سفر به کربلا در قالب راهپیمایی اربعین گفت: تجربه زیستن اربعین با احساس عمیق ارادت، عزاداری و ارتباط معنوی مشخص می‌شود. زائران سفری طولانی و طاقت‌فرسا را برای رسیدن به شهر مقدس کربلا در عراق آغاز می‌کنند، جایی که مرقد مطهر امام حسین (ع) قرار دارد.

وی ادامه داد: همه این‌ها بدون توجه به ملیت، مذهب و یا موقعیت اجتماعی زائران انجام می‌شود و زائران شرکت‌کننده در راهپیمایی اربعین عشق، ارادت و احترام خود را به امام حسین (ع) نشان می‌دهند.

مؤسس مؤسسه جوانان امام مهدی (عج) استرالیا در بخش دیگری از سخنرانی خود در این وبینار با تأکید بر موضوع نماد‌ها در راهپیمایی اربعین گفت: سفر به کربلا اغلب با پای پیاده انجام می‌شود که نمادی از فداکاری، سختی کشیدن جسمانی و شرایط آب و هوایی بسیار بدی است که امام حسین (ع) و یارانش با آن روبه‌رو بودند و این نشان دهنده تعهد آن‌ها به مقاومت در برابر ظلم است.

تیلور ادامه داد: زائران روزها پیاده‌روی می‌کنند و این کار را با یادکردن از ایستادگی تا پای شهادت و بر پا داشتن تفکر مبتنی بر عدالت، حقیقت و ایستادگی در برابر ظلم انجام می‌دهند. در ایام اربعین، فضای کربلا پر جنب و جوش و دارای بار عاطفی است.

این بانوی شیعه اهل استرالیا در پایان گفت: زیارت دسته جمعی کربلا باعث ایجاد حس وحدت و اجتماع فراتر از مرزهای ملی، فرهنگی و زبانی است و از سوی دیگر تقویت معنوی اهمیت فداکاری امام حسین (ع) را به همراه دارد.

پیاده‌روی اربعین و ایجاد امید برای استقرار حکومت امام مهدی (عج)

حسین فرهمند، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی، آخرین سخنران این وبینار بود که سخنرانی خود را با موضوع راهپیمایی اربعین و ساخت تمدن جدید اسلامی ارائه کرد.

فرهمند در صحبت‌های خود با اشاره به مفهوم تمدن گفت: تمدن یک مفهوم اجتماعی بوده که با پیشرفت زندگی انسان مرتبط است که به همراه خود اصول اخلاقی، قوانین اجتماعی و قضایی را به همراه می‌آورد.

فرهمند گفت: تمدن نوین اسلامی برای محوریت قوانین قرآنی، خرد جمعی و توسعه روابط بین‌الملل تلاش می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: پیاده‌روی اربعین نماد مقدس از وحدت بین مسلمانان است که باید زنده نگه داشته شود. این گرد هم آمدن میلیون‌ها انسان با ریشه‌ها و زمینه‌های اجتماعی و قومیتی مختلف، پویایی تمدن نوین اسلامی را به بهترین شکل نشان می‌دهد.

فرهمند در پایان گفت: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای پیاده روی اربعین، ایجاد امید برای استقرار حکومت جهانی امام مهدی (عج) است. در اربعین آن جامعه آرمانی (حکومت امام مهدی (عج)) به صورت کوچک محقق می‌شود و این مهم‌ترین دستاورد تمدنی اربعین است.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار