۲۱ تير ۱۴۰۲ ۰۷:۵۷
کد خبر: ۳۰۵۰۸۵

عطنا - شخصیت و سبک زندگی و الگوی مبارزانی میثم تمار ، آن برده و خرمافروشی که به درجه یاران خاص سه امام رسید ، و مورد سفارش موکد پیامبر اکرم قرار داشت، قابل تامل و تحقیق است.

اولین درس زندگی و شخصیت آن مرد فهیم، اهل علم ، اهل مبارزه با حاکمان جور ، و فدایی در راه امام و رهبری خویش ، می تواند، این باشد که در مکتب اهل البیت، خاص شدن ، خاص بودگی نمی خواهد، راه و مسیر برای بی نامان و نامداران هر دو گونه باز است، فقط انگیزه خالص، معرفت درست، عشق وافر و عمل بهنگام و قاطع نیاز دارد.

دومین درس زندگی و شخصیت میثم خرما فروش ، نشان می دهد که صفای دل ، روشن ضمیری و زیست مجاهدانه ، در سایه ی دل بریدگی حقیقی از مال و منال و قدرت و شوکت و منزلت های اجتماعی صوری و بدلی به راحتی قابل وصول است و نیازی به چله های آن چنانی ، و ریاضت های مرسوم در حکمت نظری عرفان هم ندارد، اگر چه آن هم مسلک و راهی است ، مجرب ، اما میان بر هایی هم وجود دارد که تاریخ دفاع مقدس و شهدای دفاع از حرم و حریم و امنیت در دوره فعلی و تاریخ زندگی امثال میثم تمار بخوبی آن را ثابت می کند.

نکته و درس سوم، توجه ویژه و خاص پیامبر اکرم و توجه سه امام معصوم در تکریم شخصیت و عظمت میثم تمار است و گویای این مطلب است که در فرهنگ اهل البیت علیهم السلام، معرفت و عشق دوطرفه است، و قطعا اگر کسی یک قدم به سوی آنان بردارد آن اربابان علم و معرفت و عمل و عشق صدها قدم و بلکه کیلومترها به سمت آنان برخواهند داشت ، زیرا بر اساس معارف اسلامی ما، امامان وسیله ، راه ، نردبان و طریق میان زمین و آسمان هستند. و منابعی سر شار و بی پایان و خطا ناپذیر و مصون از علم و عشق و جاذبه اند که به دنبال خرده آهن های کوچه بازارها می گردند. تا از ذره ، خورشید بسازند. امروز سالروز شهادت میثم تمار است، شخصیتی ممتاز و برجسته که در حق گویی، صراحت لهجه، بی پروایی در مبارزه، شجاعت در زبان و رفتار، وفاداری به امام خویش، زهد و ساده زیستی، معرفت وعشق به امیرالمؤمنین علی علیه السلام، امام حسن و امام حسین علیهما السلام ممتاز و برجسته و کم نظیر بود.

اگر چه یکایک یاران خاص امیرالمؤمنین و امام حسن و امام حسین هریک برجستگی های خاص خود را داشتند که در تاریخ ثبت است، اما وقتی ما سرگذشت میثم تمار را بررسی می کنیم ، که چگونه از بردگی به آزادگی رسید ، و چگونه بی پروا ، اما بر مبنای معرفت و عشق و مسیولیت اجتماعی و تعهد دینی و انقلابی و ولایی خود یک تنه خود رسانه شد ، یک نفره لشکری شد که دستگاه پرطمطراق و با ابهت معاویه و یزید با آن خوی آدم کشی و جنایت گری ، نتوانست ذره ای از حق گویی صریح و بی پرده و بی پروای آن مرد الهی و عاشق رهبران خویش بکاهد. .در طول تاریخ هم همیشه، آزادگی مدیون آزادد مردان است ، شرافت هم مدیون انسان های شریف است،و همینطور نجابت، اخلاق ، معنویت ، علم ، و... همه مدیون بزرگ زنان و مردانی هستند که خود ، نقطه کانونی در تولید ، نجابت ، علم و معرفت و آزادگی بودند و این سنت خداوند است . همان گونه که حقارت، بردگی ، جهل ، دنیاگرایی ، ظلم ، بی عدالتی و.... نیز محصول زنان و مردانی است که در نقطه کانونی تحقیر فرهنگی و تاریخی ملت خویش قرار می گیرند. در مرکز ثروت اندوزی و قدرت طلبی و بی عدالتی جامعه خود قرار می گیرند، زیرا از کوزه همان تراود که در اوست . وضعیت اقتصادی، سياسی، فرهنگی و اجتماعی جهان کنونی نیز فارغ و جدای از این سنت نیست، از بانیان و منادیان تفکر و تمدن سکولاريسم، امانیسم ، ابژکتیویسم ، ماده گرایی، همبن می تراود که می بینیم. و از بانیان و تفکر و نظام فکری و سیاسی خمینی و در تداوم آن خامنه ای نیز همین می تراود که شاهدش هستیم. اولی در حال تولید و باز تولید جنگ و غارت و بی عدالتی است، و دومی در حال مبارزه و جهاد با جنگ و غارت و بی عدالتی.

نویسنده: ابوالقاسم فاتحی ، سه شنبه ۲۰ تیرماه ۱۴۰۲

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار