۱۲ تير ۱۴۰۲ ۰۶:۵۷
کد خبر: ۳۰۵۰۵۳

عطنا - دفتر پژوهشی پیشگیری از مصرف موادمخدر در جوانان با هدف نوآوری، کارآفرینی و ایده پردازی در امر مبارزه با موادمخدر در دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی افتتاح شد.

دکتر علیرضا کاظمی، قائم مقام دبیرکل ستاد صبح دیروز در نشست افتتاحیه این دفتر که با همکاری مشترک ستاد مبارزه با موادمخدر و دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به آمارهای جهانی در حوزه موادمخدر گفت: چهار بحران کلان در سطح دنیا اعم از محیط زیست، سلاح کشتار جمعی، فقر و شکاف طبقاتی و موادمخدر جان بشریت را تهدید می‌کنند.

افتتاح دفتر پژوهشی پیشگیری از مصرف موادمخدر در جوانان در دانشگاه علامه طباطبایی

وی با تاکید بر اینکه مواد مخدر، هم در بعد قاچاق و هم در بعد مصرف، تهدید کننده است. ادامه داد: در بعد قاچاق، موادمخدر پر سودترین مافیای اقتصادی در سطح دنیا است و با سود خالص ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد دلار بعد از سلاح، رتبه دوم تجارت پر سود دنیا را دارد و علی‌رغم همه ریسک‌هایی که در این تجارت وجود دارد، سوداگران مرگ هرگز دست از قاچاق برنمی‌دارند. گاهی این قاچاق هم با شرارت، تروریسم، قتل و… همراه است که تبدیل به تهدید ملی و جهانی می‌شود.

قائم مقام دبیرکل ستاد در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: گزارش ۲۰۲۲ سازمان ملل درباره وضعیت موادمخدر در جهان، همچنان نگران‌کننده و حاکی از رشد فزاینده آسیب‌های اجتماعی در سطح جهان است. این گزارش اعلام کرده است که برآوردهای جدید از افرادی که مصرف‌کننده مواد هستند، بالاتر از افراد قبلی است و این در حالی است که خدمات درمانی و مداخلات برای تعداد بی‌سابقه‌ای از افراد، فراهم بوده است.

کاظمی گفت: مطالعات نشان می‌دهد که شاهد تغییرات الگوی سنی و جنسیتی در بین مصرف‌کنندگان موادمخدر دنیا هستیم و اعتیاد در بین زنان و دانشجویان در دنیا رشد داشته است. امروزه همچنین شاهد کشت گلخانه‌ای و آپارتمانی مواد مخدر سنتی و همچنین تغییر الگوی دسترسی در دنیا هستیم به گونه ای که با ورود فضای مجازی و اینترنت، جابجایی موادمخدر به سهولت انجام می‌شود.

افتتاح دفتر پژوهشی پیشگیری از مصرف موادمخدر در جوانان در دانشگاه علامه طباطبایی

وی با بیان اینکه طبق گزارش سازمان ملل، سطح زیر کشت تریاک در افغانستان ۳۲ درصد افزایش داشته است، اظهار داشت: همچنین طبق گزارش آن سازمان در سال ۲۰۲۲ نیز، ۱۱۲۷ ماده روان‌گردان وجود دارد که اکثراً دانشجویان و دانش‌آموزان مصرف‌کنندگان آن هستند ولی در گزارش ۲۰۲۳ سازمان ملل، این تعداد به ۱۱۸۴ مورد افزایش پیدا کرده است.

قائم مقام دبیرکل ستاد با اشاره به اینکه اعتیاد بیماری روحی روانی جسمی و عود کننده است و ام‌المصائب آسیب‌های اجتماعی است، گفت: ۵۵ درصد طلاق‌ها، ۶۵ درصد همسر آزاری‌ها، ۳۵ درصد کودک‌آزاری‌ها، ۲۵ درصد قتل‌های عمد و ۱۰ درصد جرائم ریشه در اعتیاد به موادمخدر دارند.

کاظمی یادآور شد: در طول ۴۰ سال مبارزه بی امان با موادمخدر، ۱۴ هزار تُن موادمخدر کشف شده و ۵۰ هزار عملیات با قاچاقچیان موادمخدر انجام شده است و در این مسیر مبارزه قریب ۴ هزار نفر شهید و ۱۲ هزار نفر جانباز شده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه همه ما باید در مقابل موادمخدر باید احساس مسئولیت کنیم و آن را دغدغه خود بدانیم، گفت: اولویت ستاد مبارزه با موادمخدر، پیشگیری از اعتیاد است و معتقدیم در کنار فعالیت‌های مقابله‌ای باید تمرکز بیشتری به اقدامات پیشگیرانه داشته باشیم و همه امکانات را معطوف به این حوزه کنیم.

افتتاح دفتر پژوهشی پیشگیری از مصرف موادمخدر در جوانان در دانشگاه علامه طباطبایی

کاظمی در ادامه؛ فقدان آگاهی و نبود دانش را عاملی مهم در ابتلا افراد به اعتیاد به موادمخدر برشمرد و گفت: بسیاری از افراد نمی‌دانند در مقابل با این بحران چه اقداماتی باید انجام دهد لذا باید اقدامات اساسی و نوآورانه ای در حوزه پیشگیری انجام شود.

وی در پایان گفت: در حوزه پیشگیری از اعتیاد، نیاز به فعالیت‌های تحول گرایانه، خلاقانه و نوآورانه داریم که اثربخش باشد و تحقق این انتظار از بطن دانشگاه‌ها بر می‌آید، به ویژه دانشگاه علامه طباطبائی که تنها دانشگاه تخصصی علوم انسانی و اجتماعی کشور است.

مبارزه با موادمخدر نیاز به مشارکت همه دارد

همچنین دکتر داود حسین پور معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی در این مراسم افتتاحیه گفت: امروزه با مسائلی روبرو هستیم که حل آن‌ها، جز اتحاد استراتژیک امکان‌پذیر نیست. همچنین با مسائلی روبرو هستیم که مواجه با آن‌ها از عهده یک دستگاه یا یک مرکز پژوهشی خارج است؛ و اگر نتوانیم بین عمل و علم و همچنین جامعه و دانشگاه، ارتباطی برقرار کنیم، هیچ‌وقت موفق نخواهیم شد.

وی افزود: برخی پدیده‌ها جهان‌شمول و فراگیر هستند و فقط مشکل یک خانواده و دستگاه نیست و چون فراگیر هستند، نیازمند آن است که ذی‌نفعان متعددی را شناسایی کنیم تا نقش خود را در حل این پدیده‌ها ایفا کنند.
معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: مقرر شده که است در نوآوری و کارآفرینی، ایده پردازی در حل مسائل کلان و طرح‌های پژوهشی با ستاد تعامل داشته باشیم و کارهایی را انجام دهیم که مثمر ثمر باشد به همین منظور دفتر پژوهشی پیشگیری از مصرف موادمخدر در این دانشگاه راه‌اندازی شده است.

حسین پور در پایان با بیان اینکه ما باید مسئولیت اجتماعی خود را در مبارزه با موادمخدر انجام دهیم، گفت: مبارزه با موادمخدر نیاز به مشارکت همه از دانشگاه تا دستگاه‌های اجرایی، دارد و امیدواریم این کار به نتایج خوبی برسد.

افتتاح دفتر پژوهشی پیشگیری از مصرف موادمخدر در جوانان در دانشگاه علامه طباطبایی

گفتنی است در این مراسم که اساتید دانشگاه علامه طباطبایی حضور داشتند، دکتر تهمینه باهری مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با موادمخدر گزارشی را از وضعیت مواد روان گردان در دنیا و همچنین دکتر مینو باسامی رییس دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی گزارشی را در خصوص تاثیر ورزش در پیشگیری و درمان اعتیاد بیان کردند.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار