۳۱ خرداد ۱۴۰۲ ۰۷:۲۶
کد خبر: ۳۰۵۰۱۴

عطنا - عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در نشست تخصصی «سیاست‌پژوهی در باب رساله‌های دکترا در علوم انسانی (کیفیت‌بخشی و افزایش کارایی)» که توسط پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم و اندیشکده دانشگاه ایرانی برگزار شد، گفت: علوم انسانی با وجود اینکه در فضای اجتماعی کشور ما هنوز در جایگاه مناسبی نیست، ولی در سال‌های اخیر جایگاه آن بهبود پیدا کرده است. البته همچنان باید کمک شود که جایگاه بهتری پیدا کند.

وی با بیان این‌که در حال حاضر حضور فارغ‌التحصیلان علوم انسانی در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها کاملاً روشن است، گفت: فارغ‌التحصیلان برخی رشته‌ها مانند رشته‌های بانکی، مالی، بیمه، زبان‌های خارجی، مشاوره و روان‌شناسی تقریباً بیکار ندارند. همین امر باعث‌شده برخی افراد فارغ‌التحصیل کارشناسی علوم پایه یا مهندسی، در مقطع کارشناسی ارشد رشته‌های علوم انسانی را انتخاب کنند و متوجه شدند با تحصیل در این رشته‌ها می‌توانند مؤثرتر باشند.

به گفته رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها به‌ویژه در حوزه پژوهش مغفول مانده است و می‌توان با مراجعه به راهبردهای این سند، پژوهش‌ها را هدفمند کرد.

معتمدی با بیان این‌که رساله‌های ما مسئله‌محور نیستند، گفت: پژوهش زمانی ایجاد می‌شود که مسئله وجود دارد، ولی ما می‌بینیم که پژوهش‌هایی انجام می‌شوند که مسئله‌ای ندارند.

وی افزود: به دلایلی پژوهش‌های ما و پژوهشگران ما در پس کار خود تفکرهای جدی نظری ندارند؛ شاید این مشکل نظام آموزشی ماست که متفکر تربیت نمی‌کنیم. پژوهشگران ما حجم مطالب زیادی را مطالعه می‌کنند، ولی روی آن‌ها نقد و تحلیل نمی‌شود و چون تأمل وجود ندارد، مسائل شکلی و ضعیف است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی به اهمیت طرح‌های کلان اشاره کرد و گفت: اگر ما یک سری طرح‌های کلان داشتیم و می‌توانستیم آن را به موضوعات کوچک‌تر مثل رساله‌های دکتری بشکنیم، رساله‌های دکتری می‌توانستند مسئله اصلی را حل کنند. اگر بتوانیم طرح‌های کلان ملی تعریف کنیم که موضوعیت جامعی داشته باشند، فعالیت دانشجوی ما می‌تواند مفیدتر و مؤثرتر باشد.

وی خاطر نشان کرد: در رساله‌های دکتری و طرح‌های پژوهشی طرح‌هایی ابتکاری که در متدولوژی خلاقیت دارند، کم داریم؛ حتی روش‌های تحقیق ما نیز سوری و بدلی هستند.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار