۲۸ خرداد ۱۴۰۲ ۰۸:۰۵
کد خبر: ۳۰۵۰۰۰

عطنا - پنجمین سمینار تخصصی کرسی یونسکو با موضوع علم در خدمت جامعه، نقش حق بر علم با مشارکت رئیس کرسی ارتباطات علم و فناوری و سایر اعضاء در روز چهارشنبه ۲۴ خرداد سال ۱۴۰۲ به صورت مجازی برگزار شد.

سمینار مذکور با محوریت علم در خدمت جامعه با تأکید بر نقش حق دسترسی بر علم برگزار شد و جزو پنجمین نشست های تخصصی کرسی یونسکو می باشد. 

سخنران افتتاحیه آنجلا ملو، مدیر بخش تحقیقات، اخلاق و شمول، بخش علوم اجتماعی و انسانی، یونسکو بود و سخنرانان مهمان: هله پورسدام، استاد تاریخ و حقوق فرهنگی، کرسی حقوق فرهنگی یونسکو، دانشگاه کپنهاگ، دانمارک Kwadwo Appiagyei-Atua، دانشیار، دانشکده حقوق دانشگاه غنا، خوان پابلو بوهوسلاوسکی، محقق، شورای ملی تحقیقات علمی و فنی (CONICET)، آرژانتین مونیکا پلوزا، دانشیار پژوهشی و کاندیدای دکترا در دانشگاه لوسرن، مشاور حقوق بشر بر علم برای پیش بینی کننده دیپلماسی علمی ژنو (GESDA)، سوئیس بودند.

پنجمین سمینار کرسی‌های یونسکو با هدف بسیج تخصص بین‌رشته‌ای شبکه دانشگاه‌های یونسکو برای بحث در مورد استراتژی‌هایی برای تقویت اجرای این حق، که برای کاهش نابرابری‌ها و تضمین توسعه پایدار است، برگزار گردید.

در این نشست دانشمندان و دانش علمی آنها به دلیل مشارکت در مبارزه با بیماری ها و پیامدهای آن، کشف واکسن ها در زمان بی سابقه و همچنین کمک به حفظ عملکرد جوامع و اقتصاد به طور گسترده مورد تحسین قرار گرفته اند. با این حال، پتانسیل کامل علم استفاده نشده باقی خواهد ماند، مگر اینکه تعهدی استوار به رویکرد مبتنی بر حقوق بشر، با حق علم در مرکز وجود داشته باشد.

در بخش های دیگری از این سمینار به موضوع اطلاع رسانی و نقش مهم آن در سازمان و اجرای قوی تر این حق و استفاده از پتانسیل آن تأکید شد. کرسی های یونسکو، و به طور کلی جامعه دانشگاهی، سهم ارزشمندی در شفاف سازی بیشتر محتوای حق بر علم، افزایش آگاهی از داده های علمی و ادغام آنها در سیاست و توسعه راهبردهایی برای اجرای کامل این حق، افزایش آگاهی از پیامدهای این حق و حمایت از رویکرد حقوق محور برای تبدیل شواهد علمی به سیاست دارند کمک ارزشمندی می کنند.

نیاز به چنین تغییر پارادایم از جمله با دو روند نگران‌کننده تقویت می‌شود: نابرابری مداوم در دسترسی به دانش علمی و کاربردهای پیشرفت علمی و دور باطل از بین رفتن اعتماد به علم و نقض آزادی علمی و ایمنی دانشمندان. چنین ملاحظاتی زیربنای فراخوان کشورهای عضو یونسکو در دویست و شانزدهمین جلسه هیئت اجرایی سازمان برای تقویت اجرای توصیه یونسکو در مورد علم و پژوهشگران علمی (2017) بود، ابزاری که دیدگاهی مبتنی بر ارزش از علم را بیان می کند.

هفتاد و پنجمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر (UDHR)، که در سراسر سال 2023 جشن گرفته شد، مناسب ترین فرصت برای افزایش آگاهی در مورد حق محوری مشارکت در پیشرفت علمی و مزایای آن است.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
هنر و فرهنگ1
کرونا؛ نادانی انسان در عصر علم و فناوری قرن بیست و یکم
کتاب چشم انداز‌های ارتباطی پاندمی منتشر شد:

کرونا؛ نادانی انسان در عصر علم و فناوری قرن بیست و یکم

کتاب«چشم انداز‌های ارتباطی پاندمی»جدیدترین اثر دکتر هادی خانیکی با گردآوری وتدوین حبیب راثی تهرانی، با نگاهی ارتباطی به بیماری کرونا، به‌تازگی ازسوی مرکز نشر دانشگاهی منتشر و راهی بازار نشر شده است.
فحش دادن بخشی از ابزار کار و سنت ماست!
حمایت بی‌شرمانه شاهین نجفی از فحاشی و توهین عناصر ضدانقلاب به مردم ایران:

فحش دادن بخشی از ابزار کار و سنت ماست!

شاهین نجفی خواننده هتاک، فحش دادن را بخشی از ابزار کار خود و از سنت‌های خود و عناصر ضد انقلاب دانست و خواست که مردم فحاشی کردن را به عنوان بخشی از فرهنگ و سنت‌های خود بپذیرند!!
هنر و فرهنگ2
دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد
معرفی کتاب: "دروازه بانی"، اثر پاملا شومیکر، ترجمه دکتر حسین افخمی:

دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد

بنابر نظر پاملا شومیکر، استعاره "دروازه‌بانی" را می‌توان برای هرموقعیت تصمیم گیری و با هرمیزان اطلاعات به کار برد؛ چه این انتقال از طریق کانال‌های جمعی و چه از طریق کانال های بین‌فردی باشد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار