۱۷ خرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۴۷
کد خبر: ۳۰۴۹۷۸

عطنا - رییس دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر نیاز دانشگاهیان به شناخت افکار و آرمانٰ‌های امام خمینی (ره) و تلاش برای تحقق آنها، گفت: توصیه‌های امام برکات زیادی برای بخش علمی کشور داشته و همین ایجاد خودباوری در دانشگاه‌ها اکنون ما را نسبت به علوم دنیا در جنبه‌های مختلف بی‌نیاز کرده است.

عبدالله معتمدی درباره توصیه هایی که حضرت امام خمینی (ره) به دانشگاهیان داشتند و جامع عمل پوشاندن به این توصیه ها گفت: نهضتی که امام (ه) به پا کردند از جهات مختلف سیاسی، فکری، اجتماعی و فرهنگی، نهضتی بی بدیل بود که آثار و تبعات آن در قسمت های مختلف جامعه و بیرون از جامعه در سطح بین المللی منعکس شد.

وی افزود: اصلی ترین نکته ای که متاثر از عقاید و اندیشه های امام (ه) در دانشگاه ها اتفاق افتاد، بحث خودباوری بود. دانشگاه ها به یک خودباوری رسیدند و اعتماد به نفسی پیدا کردند که می توانند با ظرفیتی که دارند توسعه دهنده و مروج علم باشند؛ بنابراین رشدی که آموزش عالی ما اعم از وزارت علوم و وزارت بهداشت بعد از پیروزی انقلاب داشتند بخشی متاثر از آن احساس خودباوری است که امام (ره) به این جامعه علمی القا کرد.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: امروز تقریبا در تمام رشته های علمی دنیا دانشجویان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری داریم. در زمینه های تخصصی اعم از پزشکی و غیرپزشکی نیازی به اعزام دانشجو به کشورهای دیگر برای اینکه از ظرفیت های علمی بیرونی استفاده کنیم، به حداقل رسیده است. در واقع نقشی که امام داشتند در این بود که این احساس خودباوری در وحله اول ایجاد شود.

وظیفه دانشگاهیان نسبت به توصیه‌های امام راحل

معتمدی با بیان اینکه رویکرد امام (ره) نسبت به آموزش عالی و آموزش و پرورش جستجو در اهداف نظام بود، افزود: امام (ره) معتقد بود که دانشگاه کارخانه انسان سازی است بنابراین موضوعی که ما همچنان باید پیگیری و دنبال کنیم این است که بتوانیم آرمان های امام را محقق سازیم.

وی ادامه داد: از طرف دیگر شرایط دانشگاه ها بگونه ای باید باشد که دانشجویی که وارد دانشگاه می شود علاوه بر اینکه از لحاظ تخصصی تسلطی پیدا می کند به لحاظ شخصیتی هم شخصیت کمال یافته ای نسبت به تعهد و مسوولیت پذیری داشته باشد تا بتواند به جامعه خود خدمت کند که البته در این سال های اخیر تلاش های زیادی شده اما این راه باید ادامه پیدا کند تا بتوانیم از این ظرفیت ها بیشتر استفاده کنیم.

تا تحقق کامل آرمان‌های امام همچنان فاصله داریم

رییس دانشگاه علامه طباطبایی درباره اینکه چگونه کوتاهی ها را باید جبران کنیم، گفت: کوتاهی نبوده است. الگوی انقلاب اسلامی یک الگوی از پیش تعیین شده نبوده است که چارچوبی داشته باشد که مثلا آموزش عالی، آموزش و پرورش یا بانک های ما چگونه باید حرکت کنند تمام این الگوها پس از پیروزی انقلاب و توسط انقلابیون و کسانی که معتقد به انقلاب بودند ذره ذره شکل گرفته است اما چون آرمان‌ها، آرمان های بلندی است و انتظارات ما انتظارات بالایی است خود به خود تا این حدی که تحقق پیدا کرده است و تا آن حدی که انتظار داریم تحقق پیدا کند، همچنان فاصله داریم.

نسل انقلابی دانشجویان با کمیت بسیار بالایی در دانشگاه‌ها حضور دارند

معتمدی با بیان اینکه امروز نسل معتقد به آرمان های انقلاب اسلامی، نسل متدین و نسل انقلابی در فضای دانشجویی و روشنفکری با کمیت بسیار بالایی هستند، افزود: امروز اعتکافات دانشجویی به عنوان یک رفتار داوطلبانه که دانشجویان انجام می دهند و هزاران دانشجوی جوان داوطلبانه در مساجد دانشگاه ها معتکف می شوند و عبادت می کنند یا در سازندگی کشور و مسئولیت های مختلف نقش آفرینی می کنند واقعا افتخاری برای نظام است.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی برکات و خدمات فوق العاده ای داشته است، گفت: آرمان ها و انتظارات ما خیلی بلند و بزرگ است به همین خاطر است که باید بیشتر تلاش کنیم. همواره باید خودمان را آماده کنیم و با تلاش فراوان به دنبال این باشیم که آرمان های امام تحقق پیدا کند.

دانشجویان افکار و بینش امام را مطالعه کنند

وی با توصیه ای به دانشجویان گفت: باید با افکار، زندگی، بینش و تحلیلی که امام از مسایل اجتماعی و حتی نگاهی که به دین اسلام داشتند، آشنا شویم تا بتوانیم بهتر متوجه شرایط اجتماعی امروز باشیم و این را مسیر با سهولت و انگیزه بیشتری پیش ببریم.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار