عطنا - علی بخشی زاده معاون صدا در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری رادیو با دانشگاه علامه طباطبایی که با حضور ریاست، نماینده، ولی فقیه و رئیس دانشکده ارتباطات و اساتید دانشگاه علامه طباطبایی و مدیران شبکههای مختلف رادیویی برگزار شد، با اظهار خوشحالی از حضور در جمع اساتید این دانشگاه گفت: یکی از کارهای رسانه، ارتباط تنگاتنگ با حوزه دانشگاه است. بحث تولید محتوا و محتوای فاخر یکی از اولویتهای نظام مسائل سازمان است که برای تحقق آن به دانشگاه نیاز است.
وی یکی از اشکالات دانشگاه را شکل گرفتن پژوهش برای پژوهش دانست و افزود: هنر برنامه سازی این است که مسائل پیچیده و سخت را به مخاطب عام و خاص عرضه کند، طوری که مخاطب پس نزند و اعتبار کلام مورد خدشه قرار نگیرد.
در جنگ رسانه ها، خوشبختانه رادیو رنگ نباخته است
معاون صدا با بیان اینکه صدا و سیما دارای ۱۶۵ شبکه رادیویی و تلویزیونی، ۹۹ شبکه رادیویی است که هشت شبکه محلی آن ضریب نفوذ بالایی دارد، گفت: در جنگ رسانهها، خوشبختانه رادیو رنگ خود را نباخته و رسانهای زنده است و مردم با آن مانوس هستند.
وی تقسیم بندی شبکهها را بر اساس هوشمندی رسانه اعلام کرد و گفت: در رادیو ۳ نوع شبکه وجود دارد، شبکه عمومی مثل ایران، شبکههای تخصصی که موضوع محور هستند مانند اقتصاد، معارف و قرآن و شبکههایی که اختصاصی هستند. همچنین فرق اختصاصی و تخصصی در رج سنی است مثل شبکه جوان در رادیو.
بخشی زاده با بیان اینکه در جنگ رسانهای بسیار پیچیده و خاصی هستیم، گفت: دشمن با استفاده از ابزاری سعی دارد، سیاه نمایی کند و تمام نقاط قوتمان را نقطه ضعف اعلام کند و در این کار هم موفق بوده است.
شاید یکی از علتهای کم کاری سازمان، عدم ارتباط با حوزه علم و دانش است. ما باید نقطه ضعف خود را بپوشانیم.
معاون صدا با اشاره به اساتید دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: ما خیلی موارد داریم که باید حرف بزنیم. خیلی موارد داریم که میدانیم با دست اندیشمندان شما حل شدنی است.
وی با بیان اینکه امسال، شعار رادیو بحث «تقویت سرمایه اجتماعی» است، ادامه داد: اولین مولفه تحقق این شعار، ایجاد «امید» است که این مهم با استفاده از به رخ کشیدن پیشرفتهای کشور حاصل میشود.
معاون صدا تصریح کرد: متاسفانه کارهای عملیاتی بزرگی در جامعه صورت میگیرد که متاسفانه ما عرضه نشان دادن آن را نداریم. به طور مثال همین عملیات پر افتخار ناو گروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، که چقدر با محاسبات پیچیده و خاصی توانستند دور دنیا و دور کره زمبن را بگردند. شاید خیلی از کشتیهای بزرگ وسط دریا مفقود شدند و نتوانستند همچین کاری را بکنند و فقط این افتخار نصیب یک یا دو کشور در جهان است که قدرت همچین کاری را داشته است و ما نتوانستیم به خوبی آن را رسانهای کنیم.
بخشی زاده دومین مولفه را «نشاط اجتماعی»، سومین را «احساس امنیت»، چهارمین مولفه را «مشارکت» دانست و افزود: در پایان سال انتخابات وجود دارد که اگر دیر بجنبیم، ضرر کرده ایم و همیشه ایران به این مهم افتخار کرده است که مشارکت مردم بسیار شورانگیز بوده است.
وی مقوله «رضایت مندی» چه در حوزه فردی و اجتماعی و «اعتماد» را از دیگر مولفههای تحقق شعار سال در رادیو دانست.
معاون صدا با بیان اینکه در حال حاضر فضای ذهنی نوجوان و جوان ما، فضای دیگری است با طرح این پرسش ادامه داد: آیا بسته بندی رسانهای که ما تولید میکنیم به مخاطب هدف میخورد؟ وی تصریح کرد: در گزارشی که در گذشته به دست ما رسیده بود ما متوجه بودیم که ۶۰۰ کافه در اطراف دانشگاه تهران فعالیت میکند که در حال حاضر به بیش از هزاران کافه رسیده است و ما نمیدانیم در این کافهها چه میگذرد؟ جوانها به هم چه میگویند؟ دنیای نوجوان با ما فرق کرده است و قانع کردن برنامه ساز و مدیر که بایستی در این فضا کار کند کمی سخت شده است.
وی با بیان اینکه رادیو فضاهای مناسبی برای همکاری با اساتید دانشگاه دارد، ادامه داد: رادیو گفتگو برای تضارب آراء است. گاهی وقتی کسی صحبتهای این رادیو را گوش میکند، معتقد است: این رادیو رادیوی ضد انقلاب است. اما خوشبختانه قالب برنامههای این شبکه رادیویی تبدیل به کتاب میشود که حاصل تجربیات اساتید مختلف است.
بخشی زاده با بیان اینکه ۱۰ گروه تخصصی در رادیو فعال است، ادامه داد: کوچک زاده مدیر رادیو گفتگو دبیر شورای سیاسی رادیو، حمید صحراگرد مدیر رادیو تهران دبیر شورای تاریخی، احمدی مدیر رادیو ورزش دبیر شورای تخصصی ورزش، دینان مدیر رادیو فرهنگ دبیر شورای فرهنگ، دکتر کاویانی مدیر رادیو معارف دبیر شورای تخصصی معارف، مهدی آذر مکان مدیر رادیو ایران دبیر شورای تخصصی اجتماعی، مقصودی مدیر رادیو جوان دبیر شورای تخصصی علم و فن آوری، خانم نهضت با هنر دبیر شورای تخصصی سلامت، افتخاری مدیر رادیو صبا دبیر شورای تخصصی تفریحات و سرگرمی، صالحی مدیر رادیو اقتصاد دبیر شورای تخصصی اقتصاد هستند که نظام مسائلی را پیگیری میکنند؛ که اگر «اندیشکده رسانه» شکل گیرد، میتواند، مسائل به خوبی پیگیری شود.
بخشی زاده با بیان اینکه رادیو این آمادگی را دارد که از پایان نامههای مشترک این دو نهاد حمایت کند، تصریح کرد: در حال حاضر رسانه ملی نقش «قرارگاهی» دارد و در دانشگاه ظرفیت عظیمی نهفته است که برای راه اندازی مدیریت رسانه بایستی نشریات تخصصی راه اندازی شود.
پیوندی مبارک بین رادیو و دانشگاه علامه طباطبایی
دکتر عبدالله معتمدی ریاست دانشگاه علامه طباطبایی که به عنوان اولین سخنران صحبت میکرد، گفت: در حال حاضر دانشگاه علامه طباطبائی در جایگاه بزرگترین دانشگاه تخصصی علوم انسانی کشور و بهعنوان دانشگاه پیشرو در دستیابی به رشد و توسعه و دانش در حوزه علوم انسانی و اجتماعی کشور به لطف بهرهمندی از توانمندی و شایستگیهای گرانسنگ اعضای هیئت علمی و پژوهشگران خود، منشأ خدمات ارزشمندی به جامعه بوده است. بسیاری از چهرههای برجسته علمی، سیاسی، اجرایی و چهرههای ماندگار و بنیانگذاران دانشهای مختلف انسانی و اجتماعی از فارغالتحصیلان این دانشگاه بودهاند.
وی ادامه داد: هماکنون دانشگاه علامه طباطبائی بهعنوان تنها دانشگاه تخصصی علوم انسانی و اجتماعی کشور با ۱۱ دانشکده و یک مؤسسه آموزش عالی فعال، یک پردیس تحصیلات تکمیلی، یک مرکز رشد وده پژوهشکده و مرکز پژوهشی، در ۲۲۶ رشته و گرایش تحصیلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو میپذیرد. تعداد اعضای هیئتعلمی تماموقت دانشگاه در حال حاضر ۵۳۰ نفر است. این دانشگاه از بدو تأسیس تا حال حاضر، حدود هفتاد و هفت هزار دانشآموخته به جامعه تقدیم کرده است؛ که ۳۰ درصد دانشجویان ما ارشد دکتری هستند.
وی با بیان اینکه بخشی از دانشجویان ما تحت تاثیر فضای رسانهای اغتشاشات و اعتراضهای اخیر در جامعه قرار گرفتند، تصریح کرد: بایستی با روشهایی به طور صحیح با دانشجویان گفتگو کرد که آنها دور از هیجان و مبارزه منفی قرار بگیرند.
ریاست دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: در حال حاضر مسئله بی حجابی، بحث برداشتن روسری نیست بلکه نمادی از رفتار فرهنگی جامعه است که این مسائل وقتی در هر جامعهای بروز پیدا میکند باعث بی انگیزگی تحصیلی در دانشجویان میشود.
وی فرصت به وجود آمده بین این دانشگاه و رادیو را به فال نیک گرفت و خاطر نشان کرد: بایستی پتانسیلهای این دو نهاد شناسایی شود.
جهاد تببین دو نهاد رادیو و دانشگاه
حجت الاسلام صادق اکبری مقدم نماینده، ولی فقیه در دانشگاه علامه طباطبایی طی سخنانی گفت: با توجه به مخاطبان امروزی و سبک زندگیای که در جریان است، همچنین هجمههای دنیای غرب و شرایط پیش روی، تولیدات رسانهای از جایگاه ویژهای برخوردار است.
وی با بیان اینکه مصرف کننده، تولیدات رادیو است و با جدیت مباحث رادیو گفتگو را دنبال میکند خاطر نشان کرد: ظرفیتی که در دو نهاد رادیو و دانشگاه فراهم شده میتواند در راستای جهاد تبیین، استفاده شود.
راه اندازی استودیوی رادیویی در دانشگاه
دکتر علی اصغر کیا رئیس دانشکده ارتباطات نیز طی سخنانی اظهار امیدواری کرد که پیوند مراکز رسانهای با دانشگاه زیادتر شود.
وی ادامه داد: امیدواریم طی برنامههایی راهبردی، دوره روزنامه نگاری رادیو و تلویزیون برگزار شود همچنین برای پوشش دادن نشستهای پژوهشی استودیوی رادیویی راه اندازی شود.
وی تالیف پایان نامههایی با موضوعات رادیویی، همکاری آموزشی بین دانشکده صدا و سیما و دانشگاه علامه طباطبایی، گذراندن دورههای کار آموزی دانشجویان در رادیو را از دیگر خواستههای این دانشکده از رادیو دانست.
عضویت دانشجویان علامه طباطبایی در باشگاه رادیویی جوان
شاهید مظفری قائم مقام معاونت صدا راه اندازی نشریه رادیو، راه اندازی اندیشکده رسانه را از مهمترین فعالیتهای همکاری دانسته و گفت: به تعداد شوراهای تخصصی رادیو، عزیزان، ۱۰ نفر برجسته را در حوزههای مختلف به ما معرفی کنند که شوراهای تخصصی با حضور این عزیزان برگزار شود و به صورت برخط در پیام رسان بله مباحث پیگیری شود.
وی در پایان تصریح کرد: برنامه ریزی ادواری نشستهای تخصصی بین رادیو و دانشگاه، همچنین عضویت دانشجویان علامه طباطبایی در باشگاه رادیویی جوان و کار آموزی آنها در حین تحصیل از مهمترین همکاریها میتواند باشد.
ایدههای رادیو به دانشگاه علامه طباطبایی
در پایان این نشست مدیران مختلف شبکههای رادیویی به ارائه نظرات خود در همکاری بیشتر بین رادیو و دانشگاه علامه طباطبایی پرداختند.
دکتر صحرا گرد مدیر رادیو تهران پرورش نسل خوب در جهان را از همکاریهای این دو نهاد دانسته و افزود: در مقطعی هستیم که بایستی کارها دقیقتر و با پشتوانه علمی و پژوهشی صورت گیرد.
دکتر مقصودی مدیر رادیو جوان با بیان اینکه ظرفیت دانشگاه علامه در حوزههای فکری از اهمیت بسزایی برای ما برخوردار است از مسئولان دانشگاه علامه خواست تا فضایی را برای زیست تهیه کنندگان در فضای دانشگاه به وجود بیاورند تا از نزدیک با دانشجویان در خوابگاه، رفت و آمد آنها به دانشگاه، سلف سرویس و ... زیست داشته باشند.
مهدی شاملو مدیر ایرانصدا باتعریف از اپلیکیشن ایرانصدا گفت: این مجموعه میتواند همکاری تنگاتنگی با دانشجویان داشته باشد و کانال دانشجویی برای رسانه را راه اندازی کند.
صالحی مدیر رادیو اقتصاد، این شبکه رادیویی را نیازمند به حضور دانشجو و دانشگاه دانست و گفت: با وجودی که از اساتید دانشکده اقتصاد در رادیو اقتصاد بهره مندیم، ولی به دنبال تحقق ارتباطی نظاممند هستیم.
کوچک زاده مدیر رادیو گفتگو به ارتباط خوب این رسانه با دانشگاه علامه طباطبایی اشاره کرد. مهدی آذر مکان مدیر رادیو ایران با اشاره به ظرفیت ایرانیاران که حدود ۳ هزار نفر از سراسر کشور هستند که برای این شبکه رادیویی، تولید محتوی دارد گفت: ایرانیاران بستر خوبی برای دانشجویان این دانشگاه میباشد که میتوانند با تولید محتوی، راهی برای ورود به رسانه را پیدا کرده و کم کم در آن مشغول به کار شوند.
دینان مدیر رادیو فرهنگ با بیان اینکه عین همین ظرفیتی که در ایرانیاران است در فرهنگ یاران این شبکه رادیویی است، از دانشجویان این دانشگاه خواست که به این طیف بپیوندند.
عطنا را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید: