عطنا - چرا باید در فضای مجازی فعالیت کرد؟ در ابتدا باید به این سوال پاسخ داد که چرا باید در این فضای بی کران و پهناور ارتباطات شما به سطحی دیگر وارد شود و شما باید در این فضا فعالیت کنید . در ابتدا میتوان به جنبه ی تکثیر و فراگیری آن اشاره کرد که با گسترش تکنولوژی و همینطور بالا رفتن کیفیت زندگی افراد همواره فضایی مورد نیاز بود تا بتوانند پاسخگوی این تقاضای جامعه باشد که مردم یک جامعه بتوانند در کمترین زمان ممکن با بالاترین کیفیت با یکدگیر ارتباط موثر داشته باشند.
این فضای پهناور و بیکران همواره مانند نظریه ی دهکده ی جهانی ، جهان را بدون مرز می سازد که شما می توانید با سایر ملل های مختلف ارتباط موثری داشته باشید و این موارد در دهه های گذشته غیرممکن به نظر میرسید ولی اکنون اگر شما خود را از این فضای بی کران محروم سازید قطعا طبعات منفی برای شما می تواند به همراه داشته باشد زیرا سرعت انتقال آگاهی و دانشی که در این فضا وجود دارد غیر قابل وصف است.
همه ی افراد جامعه به ویژه قشر کودکان ، نوجوانان و جوانان بایستی که به این فضای وسیع و گسترده مسلط باشند، زیرا جهان امروزی به گونه ای پیش میرود که اگر شما دانش لازم در این حوزه را نداشته باشید قطعا در چندین سال بعد دچار محرومیت های اطلاعاتی ، و یا حتی ضرر های مالی می شوید که در ادامه ی مجموعه مقاله های این پژوهش به آن پرداخته میشود .
در گذشته افراد زمانی که میخواستند میزان سواد و آگاهی افراد را بسنجند به تسلط افراد به زبان انگلیسی ، مدرک تحصیلی و یا تسلط به مفاهیم اولیه ی کامپیوتر اشاره می کردند ولی امروزه علاوه بر اینکه این موارد در جایگاه مهمی قرار دارند و یا گاها مواردی از ارزش خود کاسته شده اند افراد بایستی که به این فضای گسترده مسلط بوده و یا حتی گاها حداقل الفبای آن را مسلط باشند زیرا این یک فضای به خصوص برای فعالیت های فرهنگی ، سیاسی ، ارتباطی و به ویژه تجاری است که به صورت ویژه در این مجموعه مقاله برسی میشود.
حال بیاید بررسی کنیم که تسلط در این فضا چه سودی برای افراد داخل ایران دارد زیرا همواره فضای ایران یک فضای متفاوت تری نسبت به سایر فضاهای سایبر و یا مجازی کشور های دیگه دارد . یک فضای مجازی محبوب را برسی میکنیم برای مثال اینستاگرام که امروزه یک فضای محبوب و همگانی میان مردم ایران است که در این مقاله نیز مورد برسی تجاری قرار میگیرد . در مجموع در کشور خودمان ایران بر اساس آمار 2022 حدود 22 الی 24 میلیون نفر از این فضای به خصوص استفاده می کنند . اهمیت این عدد در چیست؟
شما تصور کنید برای فضای تجاری کشور محدود به استفاده از یک مغازه بودید که مشتریان محدودی از آن بازدید می کردند ، حال شما دسترسی کامل به 24 میلیون نفر برای موارد تجاری دارید که میتوانید در سریع ترین حالت و کمترین سختی خود به این تعداد از مشتری دسترسی داشته باشید.
شما تصور کنید که میخواهید تبلیغات فرهنگی صورت گیرد و بودجه ی محدودی نیز در اخیتار دارید این فضای به خصوص به شما این امکان و یا بهتر است بگویم این قدرت را در اختیار شما قرار میدهد که برای منافع فرهنگی و تبلیغات آن در کمترین زمان خود با کمترین بودجه با سریع ترین حالت آن برای گسترش منافع فرهنگی اقدام کنید و دسترسی کامل به ارتباط میان فرهنگی با 24 میلیون ایرانی در این فضای فوق العاده و بکر شوید.
شما بایستی دانش مخصوص در این فضای بیکران را دارا باشید تا بتوانید از این فضای مجازی به درستی و برای منافع شخصی خود استفاده کنید . افرادی که در این فضای بیکران دانش کافی داشته باشند و فعالیت متمرکز داشته باشند میتوانند دسترسی کامل و بدون مرز به مخاطب را داشته باشند و بدون هزینه ی فرصت هنگفت و یا گاها بدون همچین بتوانند به مقاصد خود برسند.
در این مقاله سعی شده تا استفاده بهینه و مفید در این فضا برای بدست آوردن منافع تجاری با توجه به نیاز جامعه گفته شود . شما با در اختیار داشتن این مطالب که تماما تجربه ی زیستی بنده از کلاس ها ، دوره ها و تجربه هایی که گاها باعث شکست در این فضا شده ، میتوانید این دانش اولیه را در اختیار داشته باشید که کسب و کار تجاری خود را در این فضا ایجاد کنید ولی در ابتدا نیاز است که حتما فرای ذهن خود حرکت کنید و از الگوهای دهنی خود فراتر روید زیرا هر فردی که بتواند فراتر از فضای جامعه فکر کند قطعا نه فقط در این فضای ، بلکه در هر موردی دیگر میتواند فردی موفق باشد در رابطه با الگوی ذهنی در ادامه بیشتذ صحبت میشود زیرا یک متغیر کیفی بسیار مهم طلقی میشود که برای یادگیری بیشتر و عمقی افراد باستی این الگوهای ذهنی شما به خصوص الگو های ذهنی در رابطه با فضای مجازی و کسب و کار آنلاین شکسته شود تا بتواند بیشترین بازدهی را برای شما داشته باشد.
فضای مجازی و کسب و کار آنلاین نیازمند تفکری فراتر از جامعه دارد که این مقالات این قدرت را به شما میدهد که فراتر از جامعه فکر کنید ، همانطور که در موارد گفته شده در این فضا هیچونه مرزی وجود ندارد ، ارتباطات وسیع تر است و سریع پس به هیچ عنوان در استفاده از این فضا دچار الگوهای فکری جامعه نشوید و این مورد مهم ترین بخش این مقالات میتواند باشد.
ادامه دارد...
نویسنده: حسین علائیان، دانشجوی مطالعات ارتباطی
عطنا را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید: