۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۰۶:۳۹
کد خبر: ۳۰۴۸۴۹

عطنا - کتاب هنر بیان را برایان تریسی نوشته و امیر احسان رضایی آن را ترجمه کرده و شامل 245 صفحه و دارای پیشگفتار است که در آن خواننده را آماده ی خواندن متن اصلی می‌کند.

این بخش حالت معرفی دارد  و کلیاتی از فن بیان را مطرح می‌کند و مطلب اصلی را لو نداده است. این کتاب دارای 12 فصل است و در هر فصل عناوینی دکر شده و تقسیم بندی مطالب صورت گرفته است.

برایان تریسی در سال 1944 در خانواده ای فقیردر کانادا به دنیا آمده و در دوران تحصیل شاگرد موفقی نبوده و به همین به عنوان کارگر در باربری کشتی کار می‌کرد و در 24 سالگی به فروشندگی روی آورد و بعد از آن در 30 سالگی تصمیم به ادامه تحصیل در رشته بازرگانی در دانشگاه آلبرتا اقدام کرد. او علاوه بر نویسندگی، سمینار و کنفرانس های مختلف را برگزار می‌کند. تریسی بیش از 2 میلیون نفر را شخصا آموزش داده است و نظرات وی اثبات شده است.

ترجمه کتاب روان و ساده انجام شده و جملات و مطالب منسجم هستند و پراکنده و نامفهوم نیست. متن کتاب اشتباهات نگارشی ندارد و با شکل نوشتاری خوانا و روان نوشته شده و از علائم نگارشی هم استفاده شده است. هر فصل به به موضوع خاصی پرداخته شده طوری که به مبحث بعدی مربوط می‌شود و مقدمه ای برای آن است  و در هر فصل نیز مطالب به عناوینی تقسیم شده اند که باعث جدا سازی زیبا از مباحث مختلف است طوری که خیلی راحت می‌توان مطالعه کرد و متوجه شد و به صورت کامل و مفید و نیز مختصر نوشته شده که به نظرم این سبک بهتر است زیرا خواننده راحت تر و بهتر می‌تواند مطالب را درک کند و به حافظه بسپارد و با کتاب ارتباط بگیرد و نیز در خواندن سرعت داشته باشد.

اما یک ایراد کتاب این است که بهتر بود در بعضی موارد از مثالی ملموس و عینی استفاده می‌کرد چراکه کتاب حالتی آموزنده دارد و تفریحی نیست و موارد و مطالب صرفا تئوری و حفظی نیستند و باید در عمل از آنان استفاده کرد و همچنین در زندگی روزمره به کار برده می‌شود پس بهتر است که تمرین کرد و عملی یاد گرفت. در آخر هر فصل هم جمع بندی کلی درباره ی موضوع دارد که کمک بساری می‌کند تا از پیام کلی فصل فهمید و از هدف نویسنده متوجه شد.

هنر صحبت کردن برای علاقمندان به رشته روزنامه نگاری، فروشندگی و افراد سیاسی و نیز روانشناسان بسیار ضروری است چراکه درصد بیشتر موفقیت آنان را هنر انتقال پیام تشکیل می‌دهد و شیوه ی ارتباط با دیگران را آسان می‌کند. در کتاب هنر بیان توانایی خوب سخن گفتن را به خواننده می‌آموزد که صرفا سخن گفتن به طور کلی نیست بلکه شیوه ی درست سخن گفتن و ارتباط گرفتن در هر موضوع و حیطه ی مشخص و مجزا را بیان می‌کند و به حالت تئوری-عملی توضیح می‌دهد اینکه در جلسه ها چگونه بر جلسه تسلط داشته باشیم و یا در حالت فروشنده بودن چگونه بر مشتری تاثیر گذاشت که قبل از توضیح دادن به این موضوعات، ابتدا به طور کامل در فصل های اول شیوه ی سخن شیوه و قدرت پیدا کردن بابت این موضوع را توضیح داده است طوری که اگر بادقت مطالعه کنیم می‌توانیم در فصل های آخر با آمادگی قبلی به درک بهتر و یادگیری سریع تر مطالب برسیم.
کتاب هنر بیان، شیوه ی جذب مخاطب را مطرح می‌کند تا مخاطب جذب سخن شود و به عمق بیان ها و صحبت های طرف مقابل شود و همچنین راهی برای رسیدن به موفقیت را برای افراد رقم می‌زند.

به طور کلی این کتاب به نظرم کتابی بدون ایراد بود و برای افرادی که شغلشان وابسته به عموم است و ارتباط با اطرافیان اصل کار آنان است، خیلی کاربردی است و می‌تواند گزینه ی خوبی برای شیوه ی برقراری ارتباط با افراد است. همچنین آقای تریسی کتاب فن بیان نیز نوشته که در آن تکنیک های سخن گفتن را بیان کرده و اما در این کتاب شیوه ی بیان را مطرح کرده است.

نویسنده: بهاره احمدی آذر

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام


 
 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار