عطنا - کامران شیوندی مدیر دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه علامه طباطبایی نگارش برنامه راهبردی این دانشگاه را یک حلقه مفقوده دانست و شیوه اجرایی شدن آن را نیز تشریح کرد.
وی افزود: از سال 1400 مقدمات این کار در دانشگاه علامه طباطبایی شکل گرفت و برنامه مذکور از پایین به بالا و از سطح اعضای هیات علمی، گروه ها، دانشکده و شورای راهبردی دانشگاه تبیین شد.
شیوندی گفت: رفع نیازهای جامعه و توجه به شرایط بین المللی در این برنامه مدنظر بوده است. نظام های رتبه بندی داخلی و خارجی در برنامه مذکور مورد توجه بوده تا دانشگاه هم در داخل کشور نقش خود را ایفا کرده و با جامعه ارتباط داشته باشد و هم در نظام های رتبه بندی بین المللی جایگاه خوبی داشته باشد.
مدیر دفتر نظارت و ارزیابی دانشگاه ادامه داد: این برنامه راهبردی در آینده دانشگاه علامه طباطبایی را به یک مرکز علمی و قطب علمی در حوزه ترسیم برنامه های راهبردی مبدل خواهد کرد.
وی در توضیح بیشتر این برنامه گفت: تمام معاونت ها و دانشکده ها در این برنامه مشارکت دارند و بر اساس آن مشخص شده که چند کتاب در حوزه تحول علوم انسانی تالیف خواهد شد. همچنین بودجه برای اولین بار بر اساس این برنامه به صورت دانشکده ای تخصیص داده می شود و این امر به افزایش انضباط مالی در شرایط اقتصادی فعلی کمک می کند.
شیوندی تصریح کرد: هدفمند بودن پژوهش ها در برنامه راهبردی مشخص شده و براساس آن اساتید، دانشکده ها و دانشجویان می توانند حوزه علاقه خود که نیاز جامعه نیز هست را با دقت مشخص کنند. در این برنامه هر دانشکده یک شریک نهادی را درنظر می گیرد.
او گفت: این کار بسیار طاقت فرسا و وقت گیر بود. ولی الان یک فهم مشترک و خوبی در بین دانشکده ها و اعضای هیات علمی و مسئولان ایجاد شده و این هم افزایی مضاعف به پیشبرد راهبردهای دانشگاه کمک می کند.
شیوندی اظهار داشت: دفتر نظارت و ارزیابی تا به حال تمام خلاءهای مربوط به اجرای برنامه راهبردی را شناسایی کرده و قصد دارد این خلاءها یا نقاط قابل بهبود را با همفکری مدیریت ها و معاونت های مختلف برطرف کند. دانشگاه علامه طباطبایی ده کارگروه تخصصی نظارت و ارزیابی با حضور چهل عضو هیات علمی دارد. در سال 1402 از این عزیزان استفاده خواهد شد و نظارت میدانی و کیفی و اثربخش نیز درنظر گرفته می شود.
وی همچنین افزود: در تمامی دانشکده ها و معاونت ها بیش از 20 نفر از کارکنان دانشگاه به عنوان نماینده دفتر نظارت فعال هستند و به تسریع امور کمک می کنند. آنان دیدبان راهبردی هستند و در بحث کرونا و آغاز کلاس های حضوری به صورت روزانه تحولات و مشکلات آموزشی و کلاس ها شناسایی می شد و تا به امروز بیش از 15 ارزیابی از کارکردهای مختلف دانشگاه انجام شده است و تسلط نسبی شکل گرفته است. این به تسریع پیشبرد اهداف دانشگاه کمک شایانی خواهد کرد.
عطنا را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید: