عطنا - سومین همایش یادگیری سیار از سوی هسته پژوهشی یادگیری سیار، گروه تکنولوژی آموزشی و سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی آموزش و پرورش در روز چهارشنبه دهم اسفند سال جاری با حضور دکتر عبدالله معتمدی ریاست دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر محمدرضا نیلی عضو هیئت علمی گروه تکنولوژی آموزشی و رئیس هسته پژوهشی یادگیری سیار، دکتر غلامرضا لطفی رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، دکتر رسول عمادی مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی و دکتر رضا مراد صحرایی رئیس دانشگاه فرهنگیان در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی برگزار شد.
در خصوص این همایش محمد رضا نیلی عضو هیئتعلمی گروه تکنولوژی آموزشی و رئیس هسته پژوهشی یادگیری سیار بیان کرد: پس از افتتاحیه ارائهدهندگان مقالات در شش نشست تخصصی که دوبهدو به طور همزمان برگزار شد و آنان پیرامون محورهایی مانند فناوریهای نوظهور از قبیل متاورس و هوش مصنوعی و همچنین محور بازیها در یادگیری سیار و محور کاربرد یادگیری سیار در آموزش و پرورش با تأکید بر سکوی شاد و نیز تحقیقات مرتبط با آموزش و یادگیری در بستر موبایل صحبت کردند.
وی ادامه داد: پس از آن دو میزگرد به صورت متوالی تشکیل شد که میزگرد اول به فناوریهای نوین در آموزش عالی با حضور علی آدمی معاون آموزشی دانشگاه، ناصر مزینی معاون فناوری و پژوهشی مرکز یادگیری الکترونیکی دانشگاه علم و صنعت و محمد هادی زاهدی مدیرکل فناوری اطلاعات و امنیت مجازی وزارت عتف با مدیریت دکتر اسماعیل زوارکی زارعی ادامه یافت.
دبیر علمی همایش عنوان کرد: سپس پنل آموزش و پرورش با عنوان آموزش مجازی در آموزش و پرورش با تأکید بر یادگیری سیار با حضور دکتر حسن حذر خانی از سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و نیز مهندس قاسمزاده از بخش فنی شاد با مدیریت دکتر مهدی واحدی تشکیل شد.
به گفته نیلی در روز پنجشنبه نیز چهار کارگاه پیرامون مباحثی از قبیل تولید محتوای الکترونیکی جعبهابزار معلم در آموزش سیار، آموزش و یادگیری و ارزشیابی دیجیتالی و بالاخره راههای استفاده از قابلیتهای شبکه شاد برگزار شد که با استقبال خوبی همراه بود.
وی با بیان اینکه همایش با توجه به محدودیت کوتاه بودن زمان، با مخاطب هزارنفری اصحاب تعلیم و تربیت همراه بود، گفت: پوشش زنده سخنرانی و ارائهها در دو مسیر اسکای روم و شبکه شاد از ویژگیهای مهم همایش بود. از دیگر ویژگیهای مهم این همایش مشارکت مستقیم آموزش و پرورش و دانشگاه و فراخوان مقاله برای ذینفعان هر دو نهاد است، این مشارکت در دو سال گذشته نیز وجود داشت.
عضو هیئتعلمی گروه تکنولوژی آموزشی در ادامه افزود: تعداد زیاد مقالات علیرغم تخصصی بودن عنوان همایش یعنی یادگیری سیار که بخشی از موضوع تکنولوژی آموزشی است و دریافت ۱۷۰ مقاله و همچنین دقت نظر در ارزیابی مقالات که باعث شد ۲۲ مقاله شفاهی و ۳۹ مقاله توستری پذیرفته شود از ویژگیهای مثبت همایش است.
نیلی با اشاره به اینکه مجموعه مقالات همایش انسان به انضمام مجموعه مقالات سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ منابع غنی و سودمندی را برای علاقهمندان فراهم میکند، گفت: این ذخایر علمی بر روی سایت همایش بارگذاری شده و از طرفی در سیویلیکا قرار دارد و همچنین مورد تأیید ISC است. اهتمام جدی دبیر همایش برای برگزاری منظم سالانه همایش نیز از نکات قوت است.
وی با بیان اینکه میزگردهایی که در سال جاری برگزار شد زمینه را برای طرح مباحث چالشی در خصوص یادگیری سیار در دو سازمان دانشگاه و آموزش و پرورش فراهم کرد، افزود: همچنین برگزاری حضوری همایش باعث شد که فرصتی برای گردهمایی متخصصین در حوزه تکنولوژی آموزشی به وجود آید، امید است در سالهای آتی همانند گذشته این همایش سالیانه با محورهای تخصصیتر و با گسترش بیشتر مانند برگزاری جشنوارههای تولید محتوای موبایلی و نشستهای تخصصی تداوم یابد.
عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید: