عطنا - دبیر انجمن علمی روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی میگوید: انجمنهای علمی از درستترین کانون و تشکلهای دانشجویی هستند که با هدف والای رشد و ارتقای علمی دانشگاهها تشکیل شدهاند. این وضعیت برد ـ برد بین تشکلهای غیرسیاسی و دانشگاه، ویژگیهای منحصر به فردی در اختیار آنها میگذارد.
سید وهاب امت محمدی ـ دبیر انجمن علمی روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی، با اشاره به نقش تشکلهای غیرسیاسی دانشجویی به عنوان بدنه نخبگانی در ایجاد فضای گفت و گوی اجتماعی گفت: معتقدم انجمنهای علمی فارغ از نقش صرفا علمی که برعهده دارند؛ در دانشگاهها میتوانند به بهبود فضای اجتماعی دانشگاه نیز کمک کنند.
انجمنهای علمی به عنوان پل ارتباطی بین مسئولان دانشگاه و دانشجوها قرار دارند
وی در ادامه عنوان کرد: انجمنهای علمی به عنوان پلی ارتباطی بین مسئولان دانشگاه و دانشجوها قرار دارند. به عنوان مثال میتوان انواع کرسیهای علمی و کرسیهایی با محور اندیشه دانشجویان را در جهت ارتقای سطح علمی و فضای اجتماعی حاکم بر دانشگاه ترتیب داد. به طور خلاصه، مسائل اجتماعی و علمی در فضاهای آکادمیک به یکدیگر گره خوردهاند. این مهم باعث قرارگیری این دو مقوله در کنار یکدیگر میشوند که رشد متقابل آنها را تضمین میکند.
این فعال دانشجویی با اشاره به اتفاقات اخیر کشور و تاثیر آن بر فعالیت تشکل های غیر سیاسی دانشگاه ها، افزود: در چنین شرایطی چاره کار انجمنهای علمی چه بود؟ چارهای که ما به کار بردهایم، طبق تفکر و اندیشه ذکر شده، پرداختن به مسائل اجتماعی روز جامعه بود و سعی کردیم نه از فعالیتهای خود بازبمانیم و نه باعث حساسیت و ایجاد تنش میان دانشجویان شویم. طبق یک تعریف و خط مشی مشخص، مثلا با برگزاری نشستهایی با موضوع نگاه ریشهای به مشکلات کشور از منظر نظریههای ارتباطی نسبت به رشته (روابط عمومی) و برگزاری کلاسهای "روابط عمومی در بحران" کار خود را پیش بردیم.
امت محمدی در ادامه به بیان تفاوت های شاخص دانشجویان نسبت به قشرهای دیگر جامعه پرداخت و گفت: دانشجویان از دو منظر دارای برتری نسبت به سایر قشرهای جامعه هستند. اولا، آنها در حال فراگیری تحصیلات ریشهای و بنیادین یک دانش در جامعه هستند. این موضوع مخصوصا بین دانشجویان رشتههای علوم انسانی پررنگتر میشود مثلا یک دانشجوی جامعهشناسی یا یک مدیر و رهبر یا یک کارشناس روابط عمومی، خوب میتواند ریشه مشکلات حاضر را درک و برای آن راه حلی ارائه دهد این درحالی است که نظر ایشان نسبت به پیشنهادات عموم مردم دارای ارزش کیفی متفاوت تری است. ثانیا، تمامی این دانشجویان در واقع جزو همان مردمی هستند که مفهوم ملت را شکل میدهند در واقع آنان مانند دیگر زنان و مردان در کوچه و خیابانهای کشور راه میروند، میبینند و میشنوند و در نهایت در کنار یکدیگر فرهنگ را تشکیل میدهند که این مسیر منجر به بازتولید مفاهیم بنیادین، آداب رسوم و هنجار می شود، پس در واقع آنان خود مردماند.
هویت تشکلهای غیرسیاسی چیزی جز دانشجویان فعال آن رشته و شاخه نیست
دبیر انجمن علمی روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد: این دو مفهوم در کنار یکدیگر باعث ساخته شدن انسانهایی میشود که با در درست گرفتن هویت ویژه خود به عنوان یک دانشجو در همان جامعه، برخود وظیفه میداند که فعالانه در نظام فرهنگی و سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به جست و جو بپردازد، با مشکلات درگیر شود و در نهایت به چاره جویی نسبت به آن بیندیشد. پس در نتیجه، تشکلهایی که هویت آنها چیزی جز دانشجویان فعال آن رشته و شاخه نیست، با قدرت علمی خود (مورد اول) نظام مسائل را میشناسند و به کنکاش در آن مشغول میشوند و از آنجایی که عضوی از این جامعه هستند (مورد دوم) به نقادی از معضلات کشور نسبت به مرتبه اجتماعی خود میپردازند. در نتیجه با تلفیق این دو مورد، به دنبال نتیجهگیری از موضوع و ارائه نظریه و راه حل و ایده نهایی می آورند.
تشکلها، مشکلات را از دیدگاه علمی بررسی و نظر کارشناسی ارائه میدهند
امت محمدی درباره نقش اساسی تشکلهای دانشجویی در ایفای نقش آنها در جامعه اظهار کرد: تشکلها نظام مسائل کشور را نه تنها به خوبی می شناسند بلکه درصورت ایجاب شرایط، این مشکلات را از دیدگاه علمی بررسی و در جهت ارائه راه حل نظر کارشناسی شده میدهند.
دبیر انجمن علمی روابط عمومی دانشگاه علامه، درباره میزان اثرگذاری تشکلهای دانشجویی غیرسیاسی اشاره کرد: برخلاف تصورات رایج، از نظر بنده تاثیرگذارترین و از قضا مفیدترین انجمنها و تشکلها، تشکلهای غیر سیاسی و به طور مشخص انجمنهای علمی هستند. دانشگاه فارغ از انواع و اقسام مسئولیت متنوع اجتماعی و مدنی درحال ایفای انواع نقش در جامعه به عنوان یک بازیگر مهم و تعیین کننده در کشور نیز هستند. این نهاد پیچیده فرهنگی، یک مسئولیت بسیار مهم دیگر که شاید گاهی به دلیل یکنواختی و تکرار مکرر آن باعث فراموشی میشود؛ نیز برعهده دارد. آن مسئولیت چیزی نیست جز ارائه دانش و معرفت، مهیا کردن شرایط تحصیل و ارائه خدمات آموزش علمی و بهبود عملکرد آن.
هدف انجمنهای علمی همسو و هم جهت با اهداف اصلی دانشگاه است
وی ادامه داد: هدف انجمنهای علمی در واقع همسو و هم جهت با همان اهداف اصلی دانشگاه است. ریشه اثرگذاری انجمنهای علمی را در واقع در همین نکته میتوان یافت. انجمن های علمی در واقع درستترین کانون و تشکلهای دانشجویی هستند که دقیقا با همان هدف والا دانشگاه ها (رشد و ارتقای علمی) تشکیل شده اند.
دبیر انجمن علمی روابط عمومی دانشگاه علامه در پایان تاکید کرد: در واقع انجمنهای علمی را میتوان در یک کلام موتور کمکی و نقش پشتیبان دانشگاه به عنوان قلب تپنده آن درحال ایفای نقش اساسی در پشت صحنه یک فیلم سینمایی دانست.
عطنا را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید: