۰۱ بهمن ۱۴۰۱ ۰۶:۵۳
کد خبر: ۳۰۴۵۹۹

عطنا - بر اساس گزارش انستیتو رویت و آژانس یهود، پول های هزینه شده و همه کارشناسان دست اندرکار در سطح جهان نتوانسته اند به تجدید برند اسرائیل بعنوان یک سرزمین شاد و صلح طلب کمک کنند. ممکن است گفته شود که اتخاذ سیاست کمتر سرکشانه و یاغی از جانب اسرائیل احتمالا به تحقق این امر کمک می کرده است، اما باید گفت که حتی این روش هم نمی توانست موفق باشد. انستیتو رویت از دولت خواسته بود راه های وارد کردن فشار بر نخبگان غربی را برای ترویج چهره ای متفاوت از اسرائیل مورد مطالعه و توجه قرار دهد.

گروه دیگری که با آژانس یهود مرتبط بود یا در واقع به دست این آژانس در سال 2002 بوجود آمد، انستیتو سیاستگذاری برای مردم یهود بود. این موسسه ماموریت یافت با تهدیداتی که امنیت ملی اسرائیل را به خطر می اندازد، مقابله کند. با وجود حضور مجموعه ای از قوم شناسان، مورخان، جامعه شناسان و تبلیغاتچی ها در این انستیتو، موسسه مزبور در زمینه مبارزه علیه مشروعیت زدایی به مثابه یک واحد نظامی عمل می کرد. سند نهایی بدست آمده همان که در کنفرانس سال 2010 پیرامون آینده مردم یهود به تصویب رسید، هشدار می دهد که مشروعیت زدایی بایست نه فقط بعنوان تهدیدی برای اسرائیل، بلکه برای موجودیت یهودی در هر جای دنیا تلقی و درک شود. به طریقی مشابه، کنفرانسی که در سال 2010 در مرکز هرتصلیا در اسرائیل زیر عنوان ((کشور-ملت یهود))برگزار شد، کارزار عرضه داشت و معرفی اسرائیل را یک جنگ نامید، جنگی نامتقارن ... که در میدان نبرد اندیشه ها و ایده ها ، بوقوع می پیوندند. از آنجا که اسرائیل تا کنون به لحاظ نظامی یا اقتصادی شکست نخورده است، دشمنانش در تلاشند تا این حکومت را در میدان رزم اندیشه ها و ایده ها شکست دهند. این امر حکایت از نبود تقارن و توازن می کند؛ چرا که دشمن با قدرت در همه جا حاضر است.

سه سال پیش، اتاق فکر آژانس یهود نگرانی پیشین خود را درباره جذب یهودیان آمریکا در جوامع غیریهودی با جنگ نامتوازن، یکی کرد. این اتاق به این نتیجه رسیده بود که یهودیان جوان تر امریکایی از اسرائیل فاصله می گیرند. این پدیده در مقاله ای معروف به قلم پیتر بینارت مورد تایید قرار گرفته بود. بینارت همچون نورمن فینکلیشن این فاصله گیری یهودیان جوان آمریکایی را به نبود تمایل آنان با هویت مشترک داشتن با اشغالگری و سیاست های جنایت بار اسرائیل نسبت داده بود. یقینا آژانس یهود یا به این نتیجه نمی رسید و یا اگر هم می رسید، آن را فاش نمی کرد. آن ها یهودیت اصلاح طلب را در این زمینه مقصر می دانستند. این سبک از یهودیت که مترقی و لیبرال است، ضمن آنکه در ایالات متحده آمریکا محبوب و پرطرفدار است، در اسرائیل به قدر شایسته مورد عنایت و احترام نیست. بدین قرار در همان حال که انستیتو رویت برای اعمال نفوذ تهاجمی پافشاری می کرد، ((انستیتو سیاستگذاری برای مردم یهود)) به دنبال اسرائیلی بود که هر چه بیشتر در مسائل و موضوعات یهودیت، تکثرگرا باشد.

نویسنده: سیدمحمود کمال آرا (زکریا) – پژوهشگر

گزیده ای از منابع

  • ایلان پایه، ایده اسرائیل تاریخچه ای از دانش، دانایی و قدرت، ترجمه محسن کرباسفروشان، اطلاعات، 1398
  • با سپاس از راهنمایی پژوهشی آقای دکتر حیدرعلی مسعودی، استاد علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه شهید بهشتی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار