۱۹ دی ۱۴۰۱ ۰۸:۰۱
کد خبر: ۳۰۴۵۷۴

عطنا - دومین جلسه از مجموعه نشست های اندیشکده بانوان جهاددانشگاهی واحد الزهرا(س)، یکشنبه 18 دی ماه 1401، به مناسبت ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهرا (س) و بزرگداشت هفته زن با حضور زهرا نقی زاده، رئیس واحد، مهدیه محمدتقی‌زاده، عضو هیئت علمی گروه مطالعات زن و خانواده دانشگاه علامه طباطبایی و زهرا ذاکری نسب، مدیر گروه زنان و خانواده مرکز توسعه فرهنگ و هنر  فضای مجازی برگزار شد.

در ابتدای نشست نقی‌زاده، ضمن عرض خوش آمدگویی خدمت مهمانان و تبریک ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س)، به ارائه توضیحاتی جامع دررابطه با فعالیت ها و حوزه های مختلف جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س) پرداخت.

پس از ایشان محمد تقی زاده ضمن ابراز خرسندی از فعالیت های جهاد دانشگاهی واحد الزهرا(س)، در سخنرانی خود با عنوان زنان و کارآفرینی فرهنگی بحث خود را متمرکز بر کارآفرینی فرهنگی زنان آغاز نمود. او با تاکید بر موانع و چالش های فرهنگی گفت: یکی از اصلی ترین اهداف در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سرمایه های فرهنگی بانوان می باشد.

در ادامه عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت : در اقتصاد پویا همه چیز در حال تغییر است و کارآفرینی فرهنگی، الگوی سازگاری با تغییرات را به ما می دهد. در این زمینه گرچه بر تلاش های سازمان‌هایی همچون جهاد دانشگاهی امید زیادی است اما همچنان به عزم عمومی جدی نیاز است. زنان می توانند مهارت های خود را با کمک کارآفرینی فرهنگی کشف کنند و این در حالی است که در بسیاری موارد، این گروه اعتماد به نفس کافی برای قبول مسئولیت در سطوح کلان را ندارند. لذا فعالیت های کارآفرینانه می‌توانند در این زمینه بسیار کمک کننده بوده و بر این اساس نیاز مبرمی به برنامه‌ریزی هایی در این زمینه وجود دارد.

وی ادامه داد: در تعریف کارآفرینی فرهنگی بر اهمیت ایده پردازی، فرصت شناسی و ایجاد کسب و کارها و تاسیس بنگاه های تولید خدمات فرهنگی اشاره کرد و تاکید کرد که به طور خاص برای زنان خوداشتغالی مشارکتی و خوداشتغالی مستقل بسیار تعیین کننده است. طبق توضیحات محمدتقی‌زاده در طول سال های اخیر فعالیت های فرهنگی به خاطر توسعه منطقه‌ای گسترش یافته‌اند و اهمیت هنر و خلاقیت به عنوان موتور توسعه منطقه‌ای به رسمیت شناخته شده است. محمدتقی‌زاده ابراز امیدواری کرد که زنان در حوزه خودکارآمدی و اشتغالی پیش بروند و این مسئله ویژگی های خاصی را می طلبد از جمله داشتن دانش و حساسیت نسبت به هنر و فرآیندهای خلق و همچنین داشتن دانش و درک تکنیک های بالقوه بازاریابی عمومی.

محمدتقی‌زاده اظهار کرد: از کارآفرینی فرهنگی انتظار می رود که روش هایی برای از بین بردن شکاف بین بازار و هنر معرفی نماید. برای یک زن کارآفرین داشتن چشم انداز شفاف و قابل انتقال، عزم راسخ، داشتن ایده های جدید و فرصت چشم پوشی از پیشنهادهای شغلی دیگر و پایبندی کاری بسیار حائز اهمیت است. ایشان در نهایت به برخی فعالیت های انجام گرفته از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه توانمندسازی بانوان اشاره نمودند از جمله دوره ملی نوآوری، کارآفرین و خلاقیت، رویداد بین المللی رادمان و دوره آموزشی توانمندسازی و کارآفرینی که مختص بانوان بوده و همگی با همکاری سازمان های ملی در سطح کشور برگزار خواهد شد که از همه علاقه مندان برای شرکت در این رویداد ها دعوت به عمل آورد.

در ادامه نشست ذاکری نسب، مدیر گروه زنان و خانواده مرکز توسعه فرهنگ و هنر  فضای مجازی، با تاکید بر زنان، رسانه و نشاط اجتماعی گفت: رسانه ها نقش مهمی در سبک زندگی زنان ایجاد کرده اند و در دنیای امروز بخشی جدا نشدنی از زندگی زنان هستند. به اعتقاد او زمانی که رسانه ها در نگرش زنان تغییراتی را ایجاد کنند این تغییر در نگرش خانواده و به تبع آن در نگرش جامعه نیز تاثیر خواهد گذاشت. پس نیاز است که رسانه ها بتوانند هویت واقعی زنان را نشان دهند و یکی از مهمترین وظایف آنها توجه به هویت واقعی زنان در رسانه ها است. زیرا رسانه ها مهمترین پایگاه برای حضور زنان در جامعه بوده و می توانند بستر نشاط اجتماعی زنان را فراهم آورند.

همچنین ایشان در رابطه با رسانه ها و ارتباط آن با نشاط اجتماعی نیز زنان صحبت کرد و اشاره نمود: اگر یک زن شاد باشد می تواند خانواده و جامعه را نیز شاد نگه دارد. که در این زمینه مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی تلاش کرده است تا با برنامه‌ریزی‌هایی مقتضی برای ارتقای نشاط اجتماعی زنان اقداماتی انجام دهد. و در این راستا در نظر دارد زنانی که به هر شکلی با رسانه ها در ارتباط اند از جمله زنان کارآفرین را دور هم جمع نموده و در نمایشگاهی دستاوردهای آن ها را نمایش دهد. در نهایت ذاکری نسب بر اهمیت استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای، ظرفیت های دینی و ملی، ورزش های زنانه حضور در نقشه های اجتماعی و برنامه هایی برای ارتقای نشاط اجتماعی اشاره کرد.

در نهایت مهمانان این نشست از اندیشکده بانوان و نمایشگاه مشاغل خانگی که به همین مناسبت برگزار شده بود بازدید نمودند.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار