۱۷ دی ۱۴۰۱ ۰۸:۱۳
کد خبر: ۳۰۴۵۶۲

عطنا - چشم انداز عرصه رهبری آموزشی مملو از پیچیدگی ها است. به عنوان رهبر آموزشی، چه در مدرسه باشید یا دانشکده و دانشگاه و چه در عرصه سیاست و سیاست‌گذاری، تحلیل سیاست به دلایل مختلف مملو از چالش است. رهبران آموزشی باید ایده ها را بیان کنند، رویاها را القا کرده و انتقال دهند، ایده‌آل های قابل اجرا را ایجاد کرده، اهداف را تعیین کنند، مسائل را حل کنند، جایگزین ارائه دهند و موافقت دیگران را جلب نمایند. به همین علت درخصوص کتاب «تحلیل سیاست برای رهبران آموزشی» با دکتر علی خورسندی طاسکوه، استاد گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی و یکی از دو مترجم این کتاب به گفتگو پرداختیم.

دکتر خورسندی با اشاره به‌ اینکه نویسنده کتاب «تحلیل سیاست برای رهبران آموزشی» نیکولا ای الکساندر، استاد دانشگاه مینه سوتا است، اظهار کرد:  ترجمه مشترک این کتاب توسط دکتر سعید غیاثی ندوشن و من انجام شده است. حوزه های مطالعاتی و رشته های تحصیلی نظیر سیاست‌گذاری آموزشی، سیاست‌گذاری عمومی، سیاست‌گذاری اجتماعی، سیاست‌گذاری فرهنگی و یا سیاست گذاری علم و فناوری در دانشگاه‌های ایران دایر هستند که عمدتا با کمبود منابع علمی به روز و کاربردی مواجه هستند. با توجه به اینکه کتاب مورد نظر رویکردی گام به گام به تحلیل سیاست و سیاست پژوهی دارد، می تواند یکی از منابع بسیار خوب برای این رشته های دانشگاهی باشد.

وی با بیان اینکه این اثر در بین آثار بسیار خوب منتشر شده در ده سال اخیر در زمینه سیاستگذاری و تحلیل سیاست آموزشی است، گفت: این اثر علمی دارای ساختار کاملاً آموزشی و برای تدریس در سطح دانشگاه و مشتمل بر ۴۲۰ صفحه است. این اثر علمی، دارای ۱۲ فصل است که دو فصل اول آن حاوی مباحث نظری است و ده فصل آخر آن ده گام اصلی تحلیل سیاست را بطور عملی و با شواهد تجریی و مثال های متعدد سیاستی توصیف و تبیین می کند. این کتاب، به جای توصیف فرآیند سیاست‌گذاری و یا طرح کلیات مفهومی مربوط به آن، روی روش تحلیل سیاست متمرکز است. به همین دلیل، مخاطبان اصلی آن جمع کثیری از کنشگران سیاست گذاری، تحلیل سیاست و سیاست پژوهی از قبیل؛ معلمان مدرسه و استادان دانشگاه، مدیران مدرسه، مسئولان دانشگاه، مدیران ستادی و وزارت خانه و همچنین دانشجویان است.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: چون این اثر تلاش می کند خوراک محتوایی و روشی برای تحلیل سیاست فراهم کند، می تواند مورد استفاده و بهره گیری همه متخصصان آموزشی و رهبران سیاست‌گذاری آموزشی و آموزش عالی قرار گیرد. این کتاب به سیاست‌گذار، سیاست پژوه و دانشجویان یاد می دهد، چگونه با مشکل سیاستی مواجهه شود، مسائل سیاستی را چگوه فهم و تحلیل کنند؛ و چگونه سیاست های جایگزین را تبدیل به تصمیم های سیاستی کنند.

دکتر خورسندی با اشاره به اینکه این کتاب یک اثرعلمی کاربردی و حاوی نمونه های تجربی و دستورالعمل های گام به گام است و انتظار می رود مورد استقابل جامعه آموزش و آموزش عالی کشور قرار گیرد، افزود: ناشر این کتاب، موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) است که به عنوان یکی از ناشران معتبر و برجسته در حوزه علوم انسانی و اجتماعی بطور عام و آموزش عالی به طور خاص است.
 

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار