۰۴ دی ۱۴۰۱ ۱۳:۴۸
کد خبر: ۳۰۴۵۲۲

عطنا - دیپلماسی علمی یک حرکت چندوجهی است که در محیط بین‌المللی رخ می‌دهد و جابجایی دانشجو یکی از ابعاد مهم آن است. جذب و پذیرش دانشجوی بین‌الملل، چه دانشجویان نخبه که با بورس تحصیل می‌کنند و چه آنها که شهریه می‌پردازند، امروزه یکی از عوامل موفقیت دانشگاه‌ها به شمار می‌آید و در رتبه‌بندی‌های جهانی به عنوان یکی از مولفه‌های جهانی محسوب می‌شود. از این رو، طبیعی است که جذب دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های ایران اهمیت زیادی داشته باشد. بر اساس قانون ششم توسعه، جمعیت کل دانشجویان بین‌المللی تا پایان زمان این برنامه یعنی سال ۱۴۰۰ باید به ۱.۸ درصد از کل دانشجویان برسد که با توجه به آمار حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفری دانشجویان، این درصد حدود ۷۰ هزار نفر خواهد بود. اهمیت جذب دانشجویان بین‌المللی سبب شد سازمان امور دانشجویان اخیرا فراخوانی را برای تاسیس موسسات جذب دانشجویان بین‌المللی منتشر کند.

همچنین دکتر هاشم داداش‌پور، رئیس سازمان امور دانشجویان آمار جدیدی ارائه داد که از افزایش تعداد این دانشجویان حکایت داشت.

وی در این مورد گفت: ۹۵ هزار دانشجوی بین‌المللی از بیش از ۹۰ کشور دنیا در ۵۰ دانشگاه کشور تحصیل می‌کنند. جذب دانشجوی بین‌المللی به‌ ویژه با توجه به نتایج علمی، فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی و سیاسی که تحصیل این دانشجویان برای کشور ما دربردارد، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

بر همین اساس، رییس سازمان امور دانشجویان در دیدار اخیر خود با «هانگ سونگ او» سفیر کره شمالی مطالبی را در این زمینه بیان کرد؛ موضوعی که از سوی برخی رسانه‌ها مورد سوءبرداشت قرار گرفت و واکنش‌هایی را به دنبال داشت.

به نقل از سازمان امور دانشجویان، خبرنگار ایرنا برای رفع این سوءبرداشت‌ها، موضوع را با رئیس سازمان امور دانشجویان در میان گذاشت و چند و چون جذب و پذیرش دانشجویان خارجی و مسائل و موضوعات مرتبط با آن را از وی جویا شد. دکتر داداش پور با قدردانی از خبرگزاری ایرنا برای ایجاد این فرصت، ابراز امیدواری کرد که این مصاحبه زمینه‌ای برای تبیین سیاست های وزارت علوم در حوزه دانشجویان بین المللی باشد و موثر واقع شود.

جذب دانشجویان بین الملل چه اهمیت و جایگاهی دارد و سیاست وزارت علوم در این خصوص چیست؟

امروزه موضوع تحرک و جابجایی دانشجویان در سطح بین‌المللی دارای اهمیت زیادی است و رقابت شدیدی بین کشورها برای جذب حداکثری دانشجویان وجود دارد و هر دولتی که برای دانشگاه و آموزش عالی خود مزیتی قائل باشد و اهداف ماندگار علمی و البته اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را دنبال کند یا به دنبال گسترش مناسبات در فراتر از مرزهای خود باشد، به جذب دانشجویان تمایل پیدا می کند. بدیهی است جمهوری اسلامی که برخوردار از دانشگاه‌هایی در تراز بین‌المللی است و آموزش عالی آن از مزیت‌ها و ظرفیت‌های زیادی برخوردار است، وارد این رقابت شود و کنشگر بسیار فعال در جذب دانشجویان بین‌المللی باشد. افزون بر آن، رسیدن به مرجعیت علمی و گسترش زبان فارسی که از سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی است، اقتضا می‌کند که صرف‌نظر از رقابت جهانی مورد اشاره، در عرصه جذب دانشجوی بین‌المللی تلاش و سرمایه‌گذاری موثری شود؛ زیرا از مهمترین شاخصه‌های تحقق مرجعیت علمی، میزان کمی و کیفی تحصیل دانشجویان سایر کشورها در ایران است. از همین جهت اعزام دانشجو به بهترین دانشگاه‌های دنیا و جذب دانشجو از همه کشورها در دستور کار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

منظور از بهترین دانشگاه‌ها از نگاه شما چه دانشگاه‌هایی است؟

ما در اعزام دانشجوی ایرانی به خارج از کشور، به سه موضوع توجه می‌کنیم؛ یکی دانشگاه‌هایی است که در مرزهای دانش حرکت می‌کنند و برای کسب علم و دانش روز، اعزام دانشجویان به بهترین دانشگاه‌های دنیا مدنظر ماست و موضوع دیگر که آن هم به اندازه دستیابی به مرزهای دانش اهمیت دارد، کشف و فهم کشورهای مختلف دنیاست و سوم باز کردن باب همکاری‌های علمی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای با هدف حل مسائل مبتلابه است. به عنوان مثال، وقتی دانشجوی دکترای محیط زیست به دنبال فهم مساله ریزگردها در خوزستان باشد، قاعدتا باید به سراغ منبع ریزگردها برود و برای این کار ممکن است نیاز داشته باشد که از ظرفیت‌های یکی از دانشگاه‌های عراق برای رفع نیاز خود استفاده کند تا بتواند منشاء ریزگردها را مطالعه و برای آن با هم‌فکری نخبگان زیست محیطی دانشگاه‌های منطقه راهکارهای عینی پیدا کند یا در حوزه کشاورزی نیاز است با برخی کشورهای منطقه این تبادلات صورت گیرد.

همچنین به عنوان مثالی دیگر در حال حاضر ما رشته‌های متعددی مانند روابط بین الملل، اقتصاد بین‌الملل، جغرافیای سیاسی، مطالعات منطقه‌ای و بازرگانی بین‌الملل داریم که ممکن است دانشجویی تمایل به حضور در کشورهای آفریقایی یا آسیایی داشته باشد تا به فهم دقیق‌تری از مناسبات اقتصادی یا سیاسی و حقوقی حاکم بر آن کشورها دست یابد. همچنین اینکه با وجود ظرفیت بسیار زیاد در آفریقا با حدود ۵۴ کشور، به متخصصانی نیاز داریم که اشراف و درک میدانی لازم از وضعیت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و بازار آن کشورها داشته باشند. همین خلاء را نسبت به اکثر کشورهای آمریکای لاتین و کشورهای آسیای مرکزی و اروپای شرقی داریم. مهمترین راه تربیت متخصص نسبت به این کشورها که بتواند به بخش‌های مختلف کشور کمک کند تا مراودات اقتصادی و سیاسی و تاثیرگذاری در این قبیل کشورها را افزایش بدهند، طراحی فرصت‌های مطالعاتی برای درک دانشجویان دکترا از این کشورها است تا در ضمن تحصیل درک لازم میدانی از آن کشورها پیدا کند.

وضعیت جذب دانشجویان بین الملل در سطح جهانی در چه جایگاهی قرار دارد و نگاه دولت‌ها به این مقوله چیست؟

همانطور که اشاره شد ما در عرصه آموزش عالی کشورها شاهد واقعیتی اجتناب ناپذیر به نام جابجایی دانشجو هستیم، زیرا یکی از راه‌های توسعه دانش و تبادلات علمی و هم‌افزایی بین‌المللی تحقیقات و تلاش‌های علمی و فناوری است، منتهی دو نکته حائز اهمیت است؛ اول رشد این جابجایی طی ۲۲ سال اخیر پرشتاب بوده و منحنی کشور مبداء و مقصد تحرک دانشجویی دچار نوسان‌های معناداری شده است و دوم اینکه مواجهه کشورها با این واقعیت نیز یکسان نبوده و نیست. در برخی کشورها فقط ظرفیت اعزام دانشجو به سایر کشورها فعال شده است برای این که ظرفیت لازم برای جذب دانشجویان بین‌الملل در آنها فراهم نیست، اما کشورهای مطرح جهان مانند آمریکا، کانادا، انگلیس، آلمان، استرالیا، ایتالیا، فرانسه و اخیرا کشورهای چین، روسیه و ترکیه هم هستند که هر دو ظرفیت اعزام و جذب دانشجو در آنها فعال است و از این ظرفیت‌ها برای گسترش مناسبات جهانی خود حداکثر استفاده را می کنند. منتهی رقابت اصلی بین کشورهایی است که برای دانشگاه‌های خود مزیت قائلند و به تاثیرگذاری در روندهای جهانی نظر دارند یا در آموزش عالی خود به اهدافی فراتر از اهداف علمی می اندیشند و در حوزه جذب دانشجوی بین‌المللی فعال‌تر هستند.

از همین رو امروز ما در سطح جهانی و منطقه‌ای با این رقابت مواجه هستیم. توجه به داده‌هایی که عرض می‌کنم، وضعیتی که گفتم را بیشتر ملموس می‌کند؛ ما در سال ۲۰۰۰ میلادی شاهد بودیم که در کل جهان تنها یک میلیون و ۵۰۰ هزار دانشجوی بین‌الملل در دانشگاه‌های جهان اغلب در آمریکا و اروپا مشغول به تحصیل بودند، اما این میزان در سال ۲۰۲۲ به شش میلیون دانشجو افزایش پیدا کرده است و تا چند سال قبل کشورهای آمریکا، بریتانیا، کانادا، استرالیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا به ترتیب بیشترین دانشجویان بین‌المللی را جذب می‌کردند، ولی در چند سال اخیر تغییراتی در این روند پدیده آمده است و کشورهای آسیایی نظیر چین، ترکیه و روسیه نیز در ردیف ۱۰ کشور دارای بالاترین میزان دانشجوی بین‌الملل قرار گرفته اند.


ایران در چه جایگاهی در معادلات جهانی برای جذب دانشجوی بین‌الملل قرار دارد؟

جذب و تحصیل دانشجوی بین‌المللی در ایران از دو جهت قابل توجه و بررسی است؛ اولا از جهت ورود در رقابت جاری جذب دانشجوی بین المللی و دوم از جهت سیاست راهبردی تحقق مرجعیت علمی و تامین منافع کوتاه مدت و بلندمدت جذب دانشجوی بین‌المللی. بسیار روشن است در شرایطی که ایران دارای آموزش عالی و دانشگاه‌هایی برخوردار از مزیت در سطح بین‌المللی است و بر پایه آخرین اطلاعات تولید علم، در نظام بین‌المللی بر اساس نظام علم سنجی scopus و Web of Science در سال ۲۰۲۲ در رتبه پانزدهم دنیا و اول در میان کشورهای اسلامی قرار بگیرد، مقصد جذب دانشجویان بین‌المللی خواهد بود و با توجه به اهداف و سیاست‌های راهبردی خود وارد عرصه رقابت و تلاش برای جذب دانشجوی بین‌المللی شده است.

در حال حاضر نزدیک به ۹۵ هزار دانشجو از بیش از ۹۰ ملیت در ایران مشغول تحصیل هستند. البته اگرچه وضعیت فعلی جذب دانشجو نسبت به گذشته رشد خوبی داشته است، اما تا رسیدن به جایگاه بایسته و بهتر در سطح جهانی فاصله زیادی وجود دارد. از همین رو از وقتی که مسئولیت سازمان به بنده محول شد، نشست‌های متعددی را با کارشناسان این عرصه و خود دانشجویان بین الملل شاغل به تحصیل در ایران در بازه‌های زمانی مختلف داشته‌ام و کارگروه‌های مختلفی با مشارکت اساتید، صاحب‌نظران و خبرگانی که تجربه میدانی در سایر کشورها داشته اند، تشکیل شد و مطالعات و بررسی‌های قابل توجهی به عمل آمد تا به نظامی هدف‌دار، برنامه‌مند و مؤثر در این عرصه برسیم.

بر همین اساس و با توجه به ظرفیت‌های موجود مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور جذب ۲۵۰ هزار دانشجو در یک بازه زمانی ۵ ساله هدف‌گذاری شده است. با توجه به بررسی‌های به عمل آمده از کشورهای دانشجوفرست، اهداف راهبردی و منافع ملی تنوع ملیتی این گونه تعریف شده است که این تعداد حداقل از ۱۲۰ کشور برای تحصیلات بلندمدت و فرصت‌های کوتاه مدت تحقیقاتی وارد دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران شوند. در اینجا خوب است که توجه شما را به این نکته جلب کنم که ما در حالی ۹۵ هزار دانشجو از کشورهای مختلف در ایران مشغول به تحصیل داریم که کشور ترکیه بیش از ۲۳۲ هزار دانشجوی بین‌الملل جذب کرده و اکنون جزو ۱۰ کشور اول دنیا در این زمینه است یا کشور روسیه دارای ۳۱۵ هزار دانشجوی بین‌المللی است. این در مورد کشور چین هم مصداق دارد. این کشورها را به این خاطر عرض کرده‌ام که در یک دهه گذشته وارد جرگه ۱۰ کشور اول دنیا شده‌اند. جالب است که این کشورها برای دستیابی به اهداف خودشان سرمایه‌گذاری‌های گسترده ای از جمله تعریف بورسیه‌های کوتاه و بلندمدت برای رسیدن به اهداف تعریف شده در این زمینه را در این حوزه انجام داده اند.

بنابراین شما 2/5 برابر افزایش ظرفیت کنونی برای جذب دانشجو در سال‌های آینده درنظرگرفته‌اید، این رقم قابل توجهی در بازه زمانی اندک محسوب می‌شود، برای این منظور چه تدابیری اندیشیده‌اید؟

ایران کشوری بزرگ با ظرفیت‌های گسترده است. بخشی از دانشگاه‌های ایران جزو دانشگاه‌های خیلی خوب دنیا قرار دارند، تا آنجا که در نظام‌های رتبه‌بندی جهانی مانند کیو.اس، تایمز، شانگهای یا لایدن دانشگاه‌های ایرانی زیادی حضور دارند و در این رتبه‌بندی جایگاه‌های بهتری از کشورهای مانند ترکیه برخوردارند. همان‌گونه که اشاره کردم امروزه کشورها بر اساس منافع ملی خودشان در این عرصه رقابت جدی دارند و ایران هم در میدان این رقابت قرارگرفته و تلاش دارد بر اساس منافع ملی خود حضور چشمگیری داشته باشد. برای این مهم برنامه‌ریزی کرده‌ایم و بیش از گذشته تلاش خواهیم کرد تا موانع را رفع و از تمام ظرفیت‌های ممکن استفاده کنیم تا به هدف تعریف شده دست یابیم.

در همین راستا، جلسات متعددی با رایزن‌های فرهنگی، سفرای خودمان در سایر کشورها و سفرای دیگر کشورها در ایران و دانشجویان بین‌المللی که در دانشگاه‌های ما مشغول به تحصیل هستند، برگزار کرده‌‌ایم تا بتوانیم به اهداف تعریف شده دست پیدا کنیم. رایزنان علمی خودمان را در خارج فعال کرده ایم و در بازتعریف ماموریت آنان جذب و همچنین بسترسازی برای جذب دانشجویان بین المللی مورد تاکید و در اولویت قرار گرفته است. علاوه بر این، بررسی ما نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از جذب دانشجوی بین المللی در کشورها توسط موسسات جذب دانشجو صورت می‌گیرد. از این رو، تشکیل موسسات جذب را یکی از اولویت‌های سازمان برای جذب دانشجو تعریف کردیم و در یک دوره زمانی چهار ماهه، مجوز ۲۷ موسسه جذب دانشجو برای اولین بار در کشور صادر شده و مشغول فعالیت شده‌اند و تشکیل حداقل ۱۵۰ موسسه جذب دانشجو را در استان‌های مختلف کشور تا سال آینده هدف‌گذاری کرده ایم تا به این ترتیب بتوانیم ایران را مقصد جابجایی دانشجویان بین الملل به ویژه کشورهای منطقه قرار دهیم.

ما برای ارتقای جذابیت تحصیل در ایران تلاش کرده و موانع و خلاءهای جذب را نقطه به نقطه مورد بررسی قرار داده‌ایم و با دستگاه‌های مرتبط نشست‌های زیادی را برگزار کرده و تا حدود زیادی موانع را کاهش داده‌ایم. در تلاش هستیم که تمام دستگاه‌ها، رسانه‌ها و کنشگران عرصه علمی، فرهنگی و رسانه که درک عمیقی از منافع کوتاه مدت و بلندمدت تحصیل دانشجویان بین‌المللی در ایران دارند و به عمق راهبردی جذب دانشجویان بین‌المللی پی برده‌اند، فرهنگ عمومی مواجهه با دانشجویان بین المللی را در جهت بهبود جذابیت تحصیل در ایران، روز به روز ارتقاء ببخشند.

دیدارهای شما با سفرای بین المللی بیشتر با چه نگاهی صورت می‌پذیرد، آیا با نگاه اعزام دانشجو یا جذب دانشجو است؟

با توجه به رقابت جاری در موضوع جذب دانشجویان بین المللی و سیاست راهبردی مرجعیت علمی و همچنین بر اساس منافع ملی با تمام کشورهای دنیا برای جذب بیشتر دانشجو و موفقیت در رسیدن به کمیت و کیفیت تعیین شده در جذب دانشجو رایزنی می‌کنیم. در همین راستا با سفرای کشورهای مختلف در چارچوب پروتکل‌های تعریف شده و با رعایت زبان دیپلماسی علمی، دیدارهایی داشته و مذاکراتی انجام داده ایم و البته این دیدارها ادامه هم خواهد داشت. در دیدار با سفرای بین المللی ما چند هدف را دنبال می‌کنیم، یکی از اهداف بررسی راه‌های تسهیل جذب دانشجو، دیگری معرفی ظرفیت‌های دانشگاه‌های ایران و ترغیب سفرا برای بازدید از دانشگاه‌های مختلف کشور و همچنین گسترش تنوع ملیتی است تا بتوانیم از کشورهای بیشتری دانشجو داشته باشیم و استانداردهایی راکه برای ما مهم است، در این دیدارها به طرف مقابل منتقل کنیم. البته هدف دیگر ما بیشتر طرح مشکلات و رفع برخی مسائل دانشجویان کشور متبوع سفیر در ایران یا پیگیری حل مشکلات دانشجویان خودمان در کشور مقابل است.

گاهی دانشجویان ایرانی در برخی دانشگاه‌های خارجی که تراز اول نیستند، مشغول به تحصیل می‌شوند. علت را توضیح دهید.

غیر از هدف فهم از منطقه و رفع مشکلات مشترک مانند ریزگردها که نیاز به تبادل دانشجو است و وزارت علوم دانشجویان را به برخی کشورها اعزام می کند، در باقی موارد در این خصوص متاسفانه موسسات غیرمجاز اعزام دانشجو، در جهت منافع شخصی و با نگاه سوداگرانه به این کار مبادرت می ورزند و دانشجویان را به کشورهایی که دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی آنها صلاحیت علمی مورد قبول وزارت علوم یا بهداشت را ندارند، هدایت و اعزام می‌کنند که بعد از بازگشت به کشور با مشکل تاییدیه مدرک مواجه می‌شوند. البته ما چتر حمایتی خود را روی هر دانشجوی ایرانی در هر کجای دنیا به عنوان شهروند گسترده ایم و غافل نیستیم. مثلا در قضیه جنگ اوکراین، دو هفته قبل از وقوع درگیری و در ساعات اولیه درگیری با تشکیل ستاد حمایت و همراهی دانشجویان شاغل به تحصیل در آنجا، هر ساعت امور دانشجویان را رصد می کردیم و پیگیر مشکلات دانشجویان بودیم و از طریق رایزنان علمی، رایزنان فرهنگی و سفرا پیگیر بازگشت به ایران بودیم، در حالی که وزارت علوم در اعزام آنها هیچگونه نقشی نداشته است.

نگاه ما در مقوله اعزام دانشجو تنها دانشگاه‌هایی است که در نظام ارزشیابی سازمان امور دانشجویان دارای رتبه الف باشند. بدیهی است که از همین جا از خانواده‌ها و دانشجویان تقاضا کنم در صورتی که به صورت آزاد قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند، از همکاران ما یا از طریق سایت اداره‌کل دانش آموختگان سازمان امور دانشجویان در خصوص دانشگاه مورد نظر استعلام بگیرند و از جایگاه آن مرکز آموزشی مطلع شوند که در طول تحصیل یا بعد از اتمام تحصیل در انتقال به داخل یا ارزیابی مدرک تحصیلی دچار مشکل نشوند.

در حال حاضر در جذب دانشجوی بین‌الملل با چه موانعی روبرو هستید؟

واقعیت این است که در حال حاضر ظرفیت های دانشگاهی ما، مزیت‌های ایران از حیث فرهنگی، گردشگری و اقلیم و موقعیت سیاسی برای دانشجویان و خانواده‌هایشان در بسیاری از کشورها ناشناخته است و تاکنون در نظام بین‌المللی معرفی مزیت‌های آموزش عالی و دانشگاه‌های خود را با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها کامل نکرده‌ایم و مورد بهره برداری قرار نداده‌ایم. اگر ما بتوانیم در معرفی دانشگاه‌ها و ظرفیت های ایران موفق عمل کنیم، مطمئن هستم علاقه‌مندی و حضور دانشجویان بین المللی در ایران با افزایشی معنادار روبرو خواهد شد و به حداقل‌های هدفگذاری شده خواهیم رسید و در این عرصه با شتاب چند برابری در تحقق مرجعیت علمی روبرو خواهیم شد.

غیر از این، مشکلی که در داخل داریم، ناشناخته بودن عمق راهبردی حضور دانشجویان بین‌المللی و مزایای حضورشان برای مردم و برخی دستگاه‌ها و مسئولان کشور است. به عنوان مثال هر دانشجوی بین‌المللی سفیر ایران در کشور متبوع به حساب می‌آید و در روند توسعه و گسترش مناسبات اقتصادی، علمی، سیاسی و فرهنگی دو کشور تاثیرگذار است و این ناشناخته بودن نقش حضور دانشجوی بین‌الملل در تامین منافع ملی باعث شده اراده جدی و عمومی برای افزایش و بهبود جذابیت تحصیل در ایران و تسهیل گری امور جذب در میان برخی دستگاه‌های مرتبط وجود نداشته باشد و به دنبال همین ضعف شناختی دچار ضعف در فرهنگ مواجهه مردمی و دست اندرکاران امر هستیم.

به غیر از دانشجویان افغانستانی و عراقی که درصد بالایی از دانشجویان خارجی داخل ایران را تشکیل می‌دهند، وضعیت جذب دانشجو از سایر کشورها چگونه است؟

۵۰ درصد دانشجویان بین‌المللی روسیه را دانشجویانی از کشورهای شوروی سابق تشکیل می‌دهند یا اکثریت دانشجویان بین‌المللی آمریکا و اروپا از کشورهای آمریکای لاتین، آسیا و آفریقا هستند یا همین کشور همسایه خودمان ترکیه، بیشترین دانشجویانش از آذربایجان، سوریه، افغانستان، عراق و ایران است. البته سیاست و نگاه ما در سبد جذب دانشجوی بین‌المللی، حضور دانشجویان از همه کشورهای دنیا است و با همین نگاه، اقدام به باز تعریف ماموریت‌های رایزنان علمی کرده‌ایم و جذب دانشجویان منطقه را در اولویت ماموریت آنها قرار دادیم.

همچنین مجوز موسسات جذب را صادر کرده‌ایم و رایزنی‌های متعددی را با مسئولان خارجی و سفرا صورت داده‌ایم که بتوانیم در این حوزه از ملیت‌های مختلف دانشجو جذب کنیم. در عین حال باید تاکید کنم که به هر حال تمام کشورهای دانشجوپذیر که وارد رقابت در این عرصه شده‌اند، جذب دانشجو از کشورهای همسایه و همجوار را در اولویت نخست خود قرار می‌دهند و این را نمی‌توان نقص در نظام جذب دانشجوی بین‌المللی آن کشور به حساب آورد. بدون تردید ما در حالی که جذب دانشجو از تمام ملیت‌ها و کشورها برایمان اهمیت دارد، به دنبال جذب دانشجویان کشورهای منطقه هستیم. همچنین برای اینکه با آنها اشتراکات فرهنگی و تاریخی زیادی داریم، به دنبال این هستیم که نه تنها به جذب حداکثری دانشجوی بین‌المللی در گنجایش ظرفیت‌های خود برسیم، بلکه جذب دانشجو به زبان نمادین در سطح بین‌المللی در تفسیر و شناخت جمهوری اسلامی تبدیل شود و به سطح الگوسازی در این عرصه برسیم.

دستاوردها و اثرات مثبت جذب دانشجویان بین‌المللی چیست؟

هر دانشجوی بین‌المللی سفیران ما در کشور خود محسوب می‌شوند برای اینکه شناخت عمیق‌تری نسبت به کشور محل تحصیل خود پیدا می کنند و شبکه روابط اجتماعی بین فردی و فرهنگی زیادی با آن برقرار کرده‌اند. تاثیر بعدی حضور این افراد در ایران، جذب دانشجویان بیشتر است که در قلمرو علمی می‌تواند در همکاری های علمی و تعریف و پیشبرد پروژه‌های مشترک علمی و فناوری بین دو کشور ایفای نقش کند. همچنین در قلمرو اقتصادی در درازمدت این دانشجویان می‌توانند کنشگران فعال در مبادلات اقتصادی بین دو کشور شوند و در عین حال، اقتصاد آموزش عالی به چرخش درمی آید و رونق پیدا می کند.

الان یکی از منابع درآمد اقتصادی مهم برخی از کشورها مانند استرالیا یا کانادا همین جذب دانشجویان بین‌المللی است. از بُعد سیاسی و به تقویت مناسبات سیاسی بین این کشورها منجر می شود چرا که برخی از این دانشجویان در برگشت به کشور خود به جایگاه‌های سیاسی بالایی می رسند و می‌توانند عامل تقویت روابط و همکاری بین کشورها شوند. در قلمرو فرهنگی نیز باعث می‌شود سازگاری و تاب‌آوری با فرهنگ‌های متنوع دنیا برای مردم آن کشور فراهم شود و بسیاری دیگر از امتیازات که می‌تواند حاصل جذب دانشجویان خارجی باشد.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
هنر و فرهنگ1
کرونا؛ نادانی انسان در عصر علم و فناوری قرن بیست و یکم
کتاب چشم انداز‌های ارتباطی پاندمی منتشر شد:

کرونا؛ نادانی انسان در عصر علم و فناوری قرن بیست و یکم

کتاب«چشم انداز‌های ارتباطی پاندمی»جدیدترین اثر دکتر هادی خانیکی با گردآوری وتدوین حبیب راثی تهرانی، با نگاهی ارتباطی به بیماری کرونا، به‌تازگی ازسوی مرکز نشر دانشگاهی منتشر و راهی بازار نشر شده است.
فحش دادن بخشی از ابزار کار و سنت ماست!
حمایت بی‌شرمانه شاهین نجفی از فحاشی و توهین عناصر ضدانقلاب به مردم ایران:

فحش دادن بخشی از ابزار کار و سنت ماست!

شاهین نجفی خواننده هتاک، فحش دادن را بخشی از ابزار کار خود و از سنت‌های خود و عناصر ضد انقلاب دانست و خواست که مردم فحاشی کردن را به عنوان بخشی از فرهنگ و سنت‌های خود بپذیرند!!
هنر و فرهنگ2
دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد
معرفی کتاب: "دروازه بانی"، اثر پاملا شومیکر، ترجمه دکتر حسین افخمی:

دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد

بنابر نظر پاملا شومیکر، استعاره "دروازه‌بانی" را می‌توان برای هرموقعیت تصمیم گیری و با هرمیزان اطلاعات به کار برد؛ چه این انتقال از طریق کانال‌های جمعی و چه از طریق کانال های بین‌فردی باشد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار