۰۱ آذر ۱۴۰۱ ۱۱:۱۰
کد خبر: ۳۰۴۴۱۶

عطنا - سالها تبلیغات ضدایرانی و ضددینی توسط حکومت علیف در باکو باعث شده برخی از جوانان این کشور نگرش خوبی نسبت به ایران و اسلام نداشته باشند. اما کم نیستند افرادی که خود با بررسی و تحقیق به حقائق پی برده اند. عطنا با یکی از این جوانان اهل باکو گفتگو کرده و البته برای حفظ امنیت مشخصات وی نزد این خبرگزاری محفوظ خواهد ماند.

ابتدا خودتان را معرفی کنید و توضیح دهید با توجه به تبلیغات شدید ضد ایرانی باکو، چگونه به حقایق در قبال ایران پی بردید؟

سلام علیکم، من در باکو به دنیا آمدم و بزرگ شدم و 11 سال اینجا درس خواندم. البته خانواده ما در زمان قاجار از اردبیل به باکو مهاجرت کردند. برای اولین بار در کلاس پنجم به ما تاریخ یاد دادند و برای اولین بار در آن کلاس تاریخ، ایران را به عنوان یک امپراتوری خونخوار و کوروش را به عنوان فردی ظالم به ما معرفی کردند. این رویه ضد ایرانی در کتاب های درسی تا کلاس یازدهم ادامه داشت. اما وقتی کلاس هفتم بودم، دیگر تصمیم گرفتم تاریخ نخوانم. حتی اگر به من نمره بد می دادند و حتی در شرایطی که توسط معلمانم توبیخ می شدم، تاریخ نخواندم. انگار دلم از شنیدن عبارت تکراری و همیشگی "ترک" در کلاس درس خسته شده بود. من از مدرسه فارغ التحصیل شدم و در سن 18 سالگی به دلیل عدم پذیرش در دانشگاه به مدت 1 سال و 6 ماه به خدمت سربازی اعزام شدم. خدمت سربازی ام تمام شد و در خانه در فضای اینترنت شروع به تحقیق کردم که آیا ریشه آذری ها از اقوام ترک تبار است یا ایرانی. با اینکه فارسی بلد نبودم با ترجمه سایت ها با مترجم گوگل تاریخ را می خواندم. گاهی به روسی و انگلیسی می خواندم. وقتی شبکه اجتماعی اینستاگرام ایجاد شد، آن را باز کردم، ثبت نام کردم، ایرانی ها را تعقیب کردم و در بین صفحات مختلف صفحات تاریخی نیز وجود داشتند.

از این طریق با حقایق آشنا شدم و صفحه ای را در اینستگرام برای بیدار کردن و آگاه کردن آذری ها در باکو ایجاد کردم. اما برخی از آنها همیشه به من اهانت می کردند و می گفتند تو  توله‌ی فارسها هستی، توله‌ی ایران هستی، مثل آفتابه هستی و فحش های فراوان دیگری می دادند. دنبال من می گشتند و بدون ترس می نوشتند که او را پیدا کنید و بکشید. آنها از تهدید به قتل نمی ترسند زیرا دولت از آنها حمایت می کند. اگر مرا بکشند، در باکو کسی نیست که آنها را دستگیر کند.‌‌

به نظر شما دلیل نفوذ شدید رژیم صهیونیستی بر علیف چیست؟

نفوذ قوی رژیم صهیونیستی بر علیف فقط به این دلیل اتفاق می افتد که صهیونیست ها به مکانی نزدیک به ایران نیاز داشتند تا بتواند از آنجا با ایران بجنگند تا تل آویو آسیبی نبیند. نقشه آنها از این قرار است که اگر قرار است کسی به خاطر مطامع صهیونیست ها بمیرد بگذار آن افراد مردم جمهوری آذربایجان باشند و آنها بمیرند. به همین دلیل اسرائیل وانمود می کند که با آذربایجان دوست است، حتی سازمان تروریستی پان ترکیستی که در سال ۱۹۱۸ در باکو تأسیس شد، به ابتکار یهودیان بود. یعنی ریشه این دشمنی در تاریخ نهفته است. آنها می خواهند ایران به جایی حمله کند که در آن بسیاری از آذری ها، تات ها، تالش ها، کردها، که از ملت و تبار خودش هستند زندگی می کنند، یعنی کشتن مردم هم تبار به دست خودشان و این از اهداف و ماموریت‌های بسیار قدیمی صهیونیست ها است.

خانواده علی اف چه خیانت هایی به جمهوری آذربایجان می کنند؟

تعداد خیانت های او غیرقابل محاسبه است. بگذارید به شما بگویم مهمترین خیانت فعالیت شرکت BP در جمهوری آذربایجان است؛ یعنی بریتیش پترولیوم انگلیس. در مناطق زیادی از آذربایجان نفت استخراج می شود، نه تنها در دریای کاسپین، بلکه در شهرکهای مختلفی که از توابع باکو هستند، مانند بالاخانی و صابونچی که در هر ثانیه چندین بشکه نفت استخراج می شود. فرض کنیم معادل 1 میلیون دلار نفت در 24 ساعت از این مناطق استخراج شود. اگر این رقم را در 365 روز ضرب کنیم، خدا می داند چند میلیارد دلار پول از این طریق به بودجه این کشور تزریق می شود. اما حداقل حقوق مردم جمهوری آذربایجان 200 منات و حداکثر 1000 منات است. حقوق کسانی که در شرکتهای بزرگ پارتی دارند هم 5000-6000 منات است. یعنی ببینید چه بر سر مردم می آید. اما در نهایت تقصیر از خود مردم است.‌‌

چگونه به مردم آذربایجان کمک کنیم تا از حقایق تاریخی، فرهنگی و مذهبی آگاه شوند؟

وقتی خواستم این کار را بکنم، من را خائن اعلام کردند. برای همین مجبور شدم به ارمنی ها حمله کنم تا شاید به من اعتماد کنند، اما باز هم فایده ای نداشت. در حال حاضر چند نفر از اقوامم هستند که ارامنه را دشمن نمی دانند. پس اگر در اینجا بخواهید تاریخ را به صورت واقعی توضیح دهید و بگویید که ریشه جمهوری آذربایجان از ایران بوده است، خواهند گفت که خیلی وقت پیش این اتفاق افتاده است. الان ایران یک کشور جداست و ما هم یک کشور جدا هستیم. یعنی می توانم با اطمینان کامل به شما بگویم در این وضعیت فقط می توانید 5 درصد مردم را بیدار کنید.‌‌

ایران چه کمکی می تواند به مردم جمهوری آذربایجان بکند؟

دو راه کمک مهم وجود دارد. اول اینکه با فعالان تالش و نخجوان در تماس نزدیک باشید و از آنها حمایت کنید. یک رازی را به شما بگویم، خیلی از جوانان ما امیدشان را به ایران از دست داده اند، چرا که میگویند ما که ایرانی هستیم، چرا ایران از ما حمایت نمی کند؟ سعی کنید دل آنها را نشکنید. اگر امروز ایران قبول می کرد، آنها کاملاً حاضر بودند به ایران بپیوندند.‌‌

ترکیه در باکو چه سیاستی را دنبال می کند؟  آیا مردم می دانند که اردوغان فقط می خواهد نفت و گاز این کشور را غارت کند و به فکرشان نیست؟

نیمی از مردم می دانند که اردوغان فقط به منافع دولت ترکیه فکر میکند و فقط به همین دلیل جمهوری آذربایجان را برادر خطاب می کند. اما در عین حال ایران را هم دوست ندارند. بنابراین مردم در اینجا سه دسته هستند. آنها که ایران و ترکیه را دوست ندارند، آنها که ترکیه را دوست دارند و آنها که ایران را وطن خود می دانند. ترکیه با سریال های تلویزیونی به راحتی ذهن مردم آذربایجان را کنترل می کند. آنها ضابط صمدوف، یک بوکسور آذربایجانی را برای بازی به یک سریال دعوت کردند و هم وطنان ما هم ذوق کردند  و گفتند خدا ترکیه کشور برادر را حفظ کند که به ما اهمیت میدهد و برای ما ارزش قائل است! اما ایران از اهمیت این مسائل غافل است.

کمی در رابطه با گسترش نفرت علیه ایران و ارمنستان در مدارس باکو و راه های مبارزه با آن توضیح دهید.

در حال حاضر مقاومت حسینیون به طور جدی با این موضوع مبارزه می کند و الحمدلله تاثیر نیز دارد. در تلگرام کتاب هایی با فرمت pdf هست که در آن پاسخ دروغ های موجود در کتاب تاریخ پنجم دبستان جمهوری آذربایجان درج شده است. البته من یک نکته را بگویم، هنوز هم کسی نیست که توضیح کاملی در این رابطه بدهد که ارمنی ها دشمن آذری ها نبوده اند، بلکه ترک ها با ارمنی ها دشمن بوده و حالا می خواهند بین آذری ها و ارمنی ها هم دشمنی ایجاد کنند. چون ترک های ترکیه عامل نسل کشی ارامنه بودند و وقتی میگوییم ترک منظورمان عثمانی ها است.

خیلی سخت است که به آنها توضیح دهیم که شما در اصل یک ایرانی آذری یا یک ایرانی ارمنی هستید و باهم دشمن نیستید،  و ما در طول تاریخ در داخل امپراتوری بزرگ ایران با هم و در کنار زندگی کرده ایم. آنها در باکو به کشتن فردی که این حرف را بزند راضی هستند.

لطفا درباره ظلم و فساد علی اف و برخورد مردم باکو در قبال این ظلم توضیح دهید.

علی اف برای مقابله با کسانی که با ظلم و ستم او مخالف بودند بازی بسیار حیله گرانه ای را انجام داد. گروهای مخالف در جمهوری آذربایجان با علی اف همدست هستند. این افرادی که ظاهرا مخالف علی اف هستند، عضو گروهای اپوزیسیون میشوند و ظاهرا از آن احزاب مخالف، حمایت می کنند. هر وقت علی اف بخواهد بفهمد که چه کسانی و چند نفر در باکو علیه او هستند، از سران گروه های مخالف می خواهد که یک تظاهرات راه بیندازند، اعضای این گروه ها هم تظاهرات می کنند و مردم معترض بیرون می آیند و خواهان استعفای علی اف می شوند. رهبران اپوزیسیون هم بیرون می آیند و چند شعار می دهند و سپس به خانه می روند، ولی نیروهای پلیس علی اف به میان تظاهرکنندگان می آیند و به راحتی مخالفان واقعی او را شناسایی و دستگیر می کنند.‌‌

آیا علاقه ای به بازگشت باکو و نخجوان به ایران وجود دارد و به نظر شما ایران چه کاری می تواند در این زمینه انجام دهد؟

در باکو کم هستند کسانی که مثل من ایران را وطن خود بدانند. اما در مناطق تالش و نخجوان کسانی هستند که بازگشت به ایران را می خواهند. اما  نمی توانند نیروهای خود را سازماندهی کرده و کار کنند. فعالان نخجوانی، فعالان تالشی و من از ایران درخواست می کنیم و می خواهیم که ایران به ما اهمیت بدهد و صدای ما را بشنود . اگر ایران ما را رها کند، فقط الهام علی اف را خوشحال خواهد کرد. بنابراین، اگر ایران به آنچه می گوید عمل کند، اسرائیل را خواهد ترساند زیرا اسرائیل در حال حاضر به حاکمان آذربایجان اعتماد دارد. همچنین به تشکیلات ترکیه ای موجود در آذربایجان نیز اعتماد دارد.

اما اگر باکو دو بخش عمده و مهم خود یعنی تالشستان و نخجوان را از دست بدهد، خواهد ترسید و این امر باعث میشود روابط مضر باکو با ترکیه قطع شود.  در حال حاضر اگر ایران برای الحاق تالش و نخجوان به خاک خود اقدام کند و این کار را انجام دهد، حتی عمده درگیری ها در ایران متوقف می شود. مردم ایران فارغ از تفکرات جناحی و حزبی خود چه طرفدار پهلوی باشند چه طرفدار جمهوری اسلامی، همیشه از الحاق این دو منطقه به ایران حمایت کرده اند.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار