۱۵ آبان ۱۴۰۱ ۰۷:۳۲
کد خبر: ۳۰۴۳۵۳

عطنا - علی اصغر کیا، رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، در گفتو با عطنا، نقاط ضعف و قوت عملکرد صدا و سیما در جریان پوشش رویدادهای اخیر را تشریح و راهکارهایی را برای افزایش تعداد و اعتماد مخاطبان این رسانه مطرح کرد.
 
علی اصغر کیا در آغاز گفت:«باتوجه به تحولاتی که در چند هفته ی اخیر رخ داده؛ باید توجه بیشتری به رسانه ها به ویژه رسانه ملی و صدا و سیما داشته باشیم. باید به گذشته برگردیم و به رسانه های داخلی بیشتر توجه کنیم و برای نقد و بررسی نقش آنها به چند شاخص توجه‌ کنیم.»
 
او ادامه داد:«مهمترین موضوع، بحث اعتماد مخاطب است که انتظار می رود رسانه تک صدایی نباشد، صدای همه گروه ها را مطرح کند و انعکاس دهنده نظرات همه آنها باشد. امروزه صدا و سیما دستخوش بی‌اعتمادی است و ادعا می شود تلویزیون بیشتر از یک جناح خاص حمایت می‌کند. برای اینکه اعتماد مخاطبان به حوزه خبررسانی جلب شود و کمتر به منابع بیرونی رجوع کنند؛ باید برای انتشار اخبار و اطلاعات تغییرات و سیاست هایی را اعمال کنیم. همچنین، شیوه های اطلاع‌رسانی را تغییر دهیم. رسانه ها در زمینه سرعت و دقت در اطلاع رسانی اخبار باهم رقابت می کنند و هریک روایت های گوناگونی را از یک واقعیت نشان می دهند، اینکه ما بتوانیم اعتماد مخاطب را جلب کنیم نکته کلیدی است.»
 
وی افزود:« گاهی اوقات مطالب خلاف واقع گفته می شود و برای اثبات این مطالب باید مستند سازی کنیم و تصویر دقیق نشان دهیم.اگر بخواهیم طبق روال قبلی ادامه دهیم ریزش مخاطب خواهیم داشت و امروزه مخاطب خودش دست به گزینش می زند و درست را از نادرست تشخیص می دهد. ممکن است همه افراد قادر به تشخیص اطلاعات درست نباشند و سواد رسانه ای آنها کم باشد. بنابراین؛ باید سعی کنیم آگاهی افراد را با برنامه هایی که ساخته می شود افزایش دهیم.»
 
کیا راهکارهای افزایش مخاطب را چنین تشریح کرد:« تنوع در سیاست ها، استفاده از شیوه های جدیدتر اطلاع رسانی، مستند سازی وقایع و توجه به نیاز مخاطب باعث می شود  مخاطب کمتر به سراغ رسانه های خارجی برود. می توان با یک چارچوب مشخص در کنار تلویزیون شبکه هایی طراحی کرد که دیدگاه های مختلف را بیان کنند. باید به افراد فرصت قضاوت دهیم و با این کار اعتماد مخاطب را جلب می‌کنیم.»
 
او در رابطه با حادثه شاهچراغ شیراز و نحوه قضاوت مردم افزود:« مخاطب با توجه به عملکرد گذشته صدا و سیما، قضاوت می‌کند و حتی با وجود مستندات موجود، ممکن است خلاف چیزی که در صدا و سیما پخش شده را بپذیرند؛ نه فقط درمورد حمله داعش، بلکه در رابطه با بحث های اقتصادی و سیاسی، ممکن است اخباری منتشر شود و هیچکس آن را قبول نکند. اما عملکرد درست ما در آینده می تواند این دیدگاه را اصلاح کند. پس باید به تنوع اهمیت داده شود و رسانه تک صدایی نباشد.گاهی منافع ملی ما قربانی درگیری و بازی های سیاسی می شود و رسانه ملی به این متهم می شود که از جناح خاصی حمایت می کند. اگر این حوزه را بازسازی کنیم، اعتماد مخاطب هم جلب می شود و روند بهتری خواهیم داشت.»

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار