۱۵ آبان ۱۴۰۱ ۰۷:۳۲
کد خبر: ۳۰۴۳۵۳

عطنا - علی اصغر کیا، رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، در گفتو با عطنا، نقاط ضعف و قوت عملکرد صدا و سیما در جریان پوشش رویدادهای اخیر را تشریح و راهکارهایی را برای افزایش تعداد و اعتماد مخاطبان این رسانه مطرح کرد.
 
علی اصغر کیا در آغاز گفت:«باتوجه به تحولاتی که در چند هفته ی اخیر رخ داده؛ باید توجه بیشتری به رسانه ها به ویژه رسانه ملی و صدا و سیما داشته باشیم. باید به گذشته برگردیم و به رسانه های داخلی بیشتر توجه کنیم و برای نقد و بررسی نقش آنها به چند شاخص توجه‌ کنیم.»
 
او ادامه داد:«مهمترین موضوع، بحث اعتماد مخاطب است که انتظار می رود رسانه تک صدایی نباشد، صدای همه گروه ها را مطرح کند و انعکاس دهنده نظرات همه آنها باشد. امروزه صدا و سیما دستخوش بی‌اعتمادی است و ادعا می شود تلویزیون بیشتر از یک جناح خاص حمایت می‌کند. برای اینکه اعتماد مخاطبان به حوزه خبررسانی جلب شود و کمتر به منابع بیرونی رجوع کنند؛ باید برای انتشار اخبار و اطلاعات تغییرات و سیاست هایی را اعمال کنیم. همچنین، شیوه های اطلاع‌رسانی را تغییر دهیم. رسانه ها در زمینه سرعت و دقت در اطلاع رسانی اخبار باهم رقابت می کنند و هریک روایت های گوناگونی را از یک واقعیت نشان می دهند، اینکه ما بتوانیم اعتماد مخاطب را جلب کنیم نکته کلیدی است.»
 
وی افزود:« گاهی اوقات مطالب خلاف واقع گفته می شود و برای اثبات این مطالب باید مستند سازی کنیم و تصویر دقیق نشان دهیم.اگر بخواهیم طبق روال قبلی ادامه دهیم ریزش مخاطب خواهیم داشت و امروزه مخاطب خودش دست به گزینش می زند و درست را از نادرست تشخیص می دهد. ممکن است همه افراد قادر به تشخیص اطلاعات درست نباشند و سواد رسانه ای آنها کم باشد. بنابراین؛ باید سعی کنیم آگاهی افراد را با برنامه هایی که ساخته می شود افزایش دهیم.»
 
کیا راهکارهای افزایش مخاطب را چنین تشریح کرد:« تنوع در سیاست ها، استفاده از شیوه های جدیدتر اطلاع رسانی، مستند سازی وقایع و توجه به نیاز مخاطب باعث می شود  مخاطب کمتر به سراغ رسانه های خارجی برود. می توان با یک چارچوب مشخص در کنار تلویزیون شبکه هایی طراحی کرد که دیدگاه های مختلف را بیان کنند. باید به افراد فرصت قضاوت دهیم و با این کار اعتماد مخاطب را جلب می‌کنیم.»
 
او در رابطه با حادثه شاهچراغ شیراز و نحوه قضاوت مردم افزود:« مخاطب با توجه به عملکرد گذشته صدا و سیما، قضاوت می‌کند و حتی با وجود مستندات موجود، ممکن است خلاف چیزی که در صدا و سیما پخش شده را بپذیرند؛ نه فقط درمورد حمله داعش، بلکه در رابطه با بحث های اقتصادی و سیاسی، ممکن است اخباری منتشر شود و هیچکس آن را قبول نکند. اما عملکرد درست ما در آینده می تواند این دیدگاه را اصلاح کند. پس باید به تنوع اهمیت داده شود و رسانه تک صدایی نباشد.گاهی منافع ملی ما قربانی درگیری و بازی های سیاسی می شود و رسانه ملی به این متهم می شود که از جناح خاصی حمایت می کند. اگر این حوزه را بازسازی کنیم، اعتماد مخاطب هم جلب می شود و روند بهتری خواهیم داشت.»

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
هنر و فرهنگ1
کرونا؛ نادانی انسان در عصر علم و فناوری قرن بیست و یکم
کتاب چشم انداز‌های ارتباطی پاندمی منتشر شد:

کرونا؛ نادانی انسان در عصر علم و فناوری قرن بیست و یکم

کتاب«چشم انداز‌های ارتباطی پاندمی»جدیدترین اثر دکتر هادی خانیکی با گردآوری وتدوین حبیب راثی تهرانی، با نگاهی ارتباطی به بیماری کرونا، به‌تازگی ازسوی مرکز نشر دانشگاهی منتشر و راهی بازار نشر شده است.
فحش دادن بخشی از ابزار کار و سنت ماست!
حمایت بی‌شرمانه شاهین نجفی از فحاشی و توهین عناصر ضدانقلاب به مردم ایران:

فحش دادن بخشی از ابزار کار و سنت ماست!

شاهین نجفی خواننده هتاک، فحش دادن را بخشی از ابزار کار خود و از سنت‌های خود و عناصر ضد انقلاب دانست و خواست که مردم فحاشی کردن را به عنوان بخشی از فرهنگ و سنت‌های خود بپذیرند!!
هنر و فرهنگ2
دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد
معرفی کتاب: "دروازه بانی"، اثر پاملا شومیکر، ترجمه دکتر حسین افخمی:

دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد

بنابر نظر پاملا شومیکر، استعاره "دروازه‌بانی" را می‌توان برای هرموقعیت تصمیم گیری و با هرمیزان اطلاعات به کار برد؛ چه این انتقال از طریق کانال‌های جمعی و چه از طریق کانال های بین‌فردی باشد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار