۰۹ مهر ۱۴۰۱ ۰۸:۰۱
کد خبر: ۳۰۴۲۳۴

عطنا - دکتر ابوالقاسم فاتحی دهاقانی رئیس پژوهشکده تحول علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبایی و استادیار جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبایی یادداشت زیر را در مورد ناآرامی های اخیر برای عطنا ارسال کرده است. عطنا از دریافت یادداشت و تحلیل های همه اعضای هیات علمی دانشگاه در این مورد استقبال می کند.

الف _ مقام توصیف

۱- یکی از دختران ایران زمین از خطه کردستان توسط گشت ارشاد برای توجیه و آموزش به مرکز مربوطه می رود. پس از ورود به اختیار خود روی یکی از صندلی ها می نشیند و چند لحظه ای نمی گذرد خود بلند می شود و با یکی از مامورین حاضر در سالن جلسه گفت و گو می کند و ناگهان از حال می رود و روی زمین می افتد. ماموران بلافاصله این خانم را ابتدا با فعالیت های امدادی اولیه و سپس بلافاصله به بیمارستان می رسانند و متاسفانه درمان سودی نبخشیده و ایشان فوت می کنند. حادثه‌ ای غمناک و دردناک اما سوال برانگیز و پر از اما و اگر هایی که اتفاقات پس از آن این پرسش ها را رقم می زند.

۲- ناگهان و در کمترین زمان ممکن و پیش از روشن شدن دلیل یا دلایل پزشک قانونی و مراجع معتبر گویی رسانه ها و شبکه های جهانی و بویژه دشمنان قسم خورده ایران اسلامی آماده این حادثه بودند به یکباره نام مهسا امینی ترند جهانی می شود.

۳- هر انسان عاقل و منصف و با وجدان و آزاده هر چند حادثه غمناک باشد، بدون تامل و بدون روشن شدن حتی دلایل اولیه ، حاضر نمی شود خود را وارد پروپاگاندایی کند که منشاء آن رسانه های آمریکایی و صهیونیستی است. رسانه هایی که از همان آغاز مشخص بود دنبال کشف واقعیت و حقیقت نیستند. نیت و اغراض سیاسی اشاعه دهندگان این همه خبرسازی و شبکه سازی خبری ایجاد نوعی جنگ روانی و شناختی در سطح جهان و در سطح منطقه و در ایران برای ایجاد فتنه داخلی و ایجاد آشوب و اعتراضات خشن بود. کمااین که تا حدود زیادی هم به آن رسیدند.

۴- از همان ابتدای کار که هنور دلایل این مرگ مشکوک و سوال برانگیز روشن نشده بود، علی رغم دلجویی مقامات و مسئولین جمهوری اسلامی از خانواده مرحومه و دادن قول مساعد برای رسیدگی عادلانه ، اما به یکبار ، امپراطوری رسانه ای صهیونیست ها و کاخ سفید نشینان و مشتی امیر نشین عرب خوش گذران ، که همگی در این ۴۲ سال در صدد نابودی اصل نظام بودند و هستند ، سیل تهاجمات رسانه ای و روانی و اجتماعی و سیاسی خود را به سمت نظام و ارکان آن سرازیر کردند تا بلکه به خیال توهمی خود نوعی فروپاشی اجتماعی- سیاسی را رقم بزنند. آنان تا توانستند بر این آتش بنزین ریختند و روز بروز بر شدت و گستره آن افزودند.

۵- بخش عجیب ماجرا آن جاست که به بهانه خشونت ، معدود افراد پرخاشگر و وندالیست و لمپن که خود را در صف معترضین و سوال کنندگان جای داده بودند ، پلیس را که حافظ امنیت و زدون خشونت است را آتش زدند وبا الات برنده مجروح کردند. اموال عمومی و خصوصی را آتش زدند. مردم بی گناه را کشتند. تا آن جا که مردم خاطره داعشی های خارجی را در ذهن خود تداعی کردند. قرآن آتش زدند و چادر که یک نماد هویتی و تاریخی و فرهنگی تاریخ ایرانیان در طول صدها سال بوده و هست و خوهد بود را از سر زنانی که داعیه دفاع از آنان را دادند ، برداشتند. اینجا بود که مردم خیلی زود متوجه اغراض پشت پرده هوسرانان سیاسی و شهوترانان ثروت و قدرت شدند مردم خیلی زود متوجه شدن که هدف تجزیه ایران و هدف اضمحلال فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی است هدف واژگونی نظامی است که پس از ۱۴۰۰ سال در خط پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم و امام حسین توسط مردی از سلاله حضرت زهرا سبام الله علیها است.

۶- هدف اصلی بانیان خارجی و پادوهای بدبخت و تیره بخت داخلی از بین بردن نظام جمهوری اسلامی ایران است. نظامی که با تقدیم خون هزاران نفر از بهترین جوانان و زنان و مردان ایران زمین از طوایف مختلف تاسیس شده است . این فتنه‌ها و این آشوب ها تداوم همان روش های تخریبی استکبار جهانی و مزدوران داخلی آنان بر علیه انقلاب اسلامی است که از فردای ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ شروع شده و تا کنون با انواع و اقسام توطئه ها ادامه داشته است . اما دست خداوند و پرچم امام حسین و علمداری قمر بنی هاشم و انتظار آخرین جانشین از اسلاف پیامبران یعنی امام مهدی علیه السلام و هوشیاری و استقامت مردم ایران و گوش به فرمان بودن آنان از رهبری عزیز و مقتدر و مظلوم و حکیم خود تمام فعالیت هایر۴۲ ساله آنان را بر باد هواد داد. جبهه سراسر ثروت و قدرت و زور و زر و تزویر نظام بین الملل آمریکایی و صهیونیستی روزی ترور مسئولین ارشد نطام را ، روزی ترور مردم کوجه وبازار را ، روزی تجزیه کردستان و اهواز و سیستان را ، روزی ترور دانشمندان هسته ای را، روزی ۸ سال دفاع مقدس را ، روزی جنگ های نیابتی در منطقه را ، روزی تحریم و تحریف را ، روزی آشوب ها و فتنه های ۷۸و ۸۸ و ۹۸ را ، روزی ترور سردار ملی ایرانیان و قهرمان مبارزه با تروریسم در جهان را ، و امروز پس از خلق حماسه ای بین المللی از اربعین حسینی و پیروزی های دولت یک ساله سیزدهم در عضویت در اتحادیه اقتصادی شانگهای و عزم و جزم دولت در حل مشکلات اقتصادی و.... ناگهان به پیروی از سپاه یزید فتنه و آشوب پاییزی را راه انداخته اند. به بهانه سوگواری و مرگ دختری از ایران زمین که هنوز ابعاد و زوایای این مرگ تاسف بهر روشن نشده است.

ب- مقام تحلیل و تبیین

۱- اعتراضات اجتماعی را باید ذیل جامعه شناسی سیاسی صورت بندی کرد. و ریشه های آن را باید در دو دسته از عوامل خرد و میانی و کلان حوزه مسایل و آسیب های اجتماعی و حوزه مسایل سیاسی و کنش گران اجتماعی و سیاسی دولت ( حکمرانی ) و ملت ( نیروهای اجتماعی ) صورت بندی کرد.

۲- جامعه ایران، جامعه ای جوان و در زمره کشورهای در حال پیشرفت و توسعه به شمار می آید. منابع غنی زیر زمینی و نفت و گاز دارد و از موقعیت سوق الجیشی در جغرافیای سیاسی منطقه و جهان برخوردار است. یکی از مهم ترین مزیت های کشور برای پیشرفت و توسعه در بخش منابع طبیعی و کشاورزی و دامداری و باغداری و شیلات و مانند آن بود . اما به دلیل سیاست های غلط دولت سازندگی که پس از پایان جنگ اتخاذ شد ، توسعه صنعتی مونتاژی و گسترش شهرنشینی افسار گسیخته علی رغم هشدارهای دلسوزان اعم از دانشگاهی و حوزوی و در راس آن رهبری عزیز متاسفانه الگوی توسعه غرب گرا مبتنی بر سیاست های پولی بانک جهانی و صندوق بین المللی پول به توسعه صنعتی که نرسیدیم هیچ ، کشاورزی و دامداری و محیط زیست را هم از دست دادیم.

۳- در طول این سال ها که کم کم نسل اول انقلاب به بازنشستگی رسید و نسل های دوم و سوم و اکنون نسل چهارم پا به عرصه اجتماع گذاشت ، انتظار این بود که این نسل ها براساس فرهنگ برآمده از تفکر و بینش و روش انقلاب اسلامی جامعه پذیر شوند . طبعا وظیفه فرهنگ پذیری و جامعه پذیری نسل جدید به عهده خانواده ، نهادهای تعلیم و تربیت ، سازمان های دینی و فرهنگی است . متاسفانه همان بلایی که تفکر تکنوکراتی و سیاست ها و الگوهای اقتصادی بر سر اقتصاد کشور وارد ساخت، در اینجا همان تفکر اما این بار در بخش فرهنگ و سبک زندگی بر سر نسل های دوم و سوم و اکنون چهارم وارد ساخت.

۴- اتخاذ تصمیمات نسنجیده در آموزش و پرورش اعم از تربیتی و علمی و آموزشی، اتخاذ تصمیمات و سیاست های هنری و فرهنگی در سینما ، در موسیقی، در صدا وسیما و....که برآیند آن اشاعه نوعی لیبرالیسم فرهنگی ایرانی شده بود. و نیز ضابطه مند نشدن فضای مجازی و.... در کنار فسادهای کلان مفسدان و تنگ تر شدن وضعیت معیشتی مردم و احساس بیگانگی از جامعه در نوجوانان و جوانان و تبلیغات شبانه روزی معاندان و برساخت سازی های سیاه و نا امید کننده از آینده و در کنار آن تولید ادبیات خشونت و وندالیستی و مانند این ها نوجوانان و جوانان را به این فضا راهنمایی و هدایت کرد که آنان در آینده جامعه سهمی بجز محرومیت و نداری ، ندارند.

۵- طبیعی است وقتی دو دسته عوامل زمينه سلطه داخلی و خارجی حساب شده سالها کار کنند این جامعه آماده آشوبگری می شود.

۶- متاسفانه و صد البته متاسفانه در جبهه نیروهای اولیه انقلاب و نسل اولی ها بنا به دلایل مختلف که اکنون به دلیل طولانی شدن نمی خواهم وارد آن شوم‌،در طرفداران شکاف سیاسی ایجاد کرد. و به دنبال آن جناح بندی هایی شکل گرفت که همه می دانیم. از اینجا به بعد تقریبا و نه البته صدر در صد ، تقریبا معیارهای رای دادن در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری و تبعات پس از آن انتخاب وزراء و معاونین و مدیران شد منافع جناح های من درآوردی اصلاح طلبان ، اصول گرایان ، سازندگی ، پیشرفت و...‌ به نطر بنده این شکاف درون گفتمانی بزرگترین آسیب بود و هست و ناخواسته مانعی شد برای انباشت و تراکم نیازها نسل های دوم به بعد . زیرا همان گونه که دیدبم دو قطبی های جناحی بر تمام سیاست ها و برنامه های توسعه سایه انداخت و عملا کشوری که آن همه ظرفیت طبیعی و انسانی و جوانان خلاق دارد، تبدیل شد به جامعه ای مصرف گرا، از مصرف های صوری و چشم و هم چشمی گرفته تا پیدایش حاشیه نشین هایی که چیزی برای مصرف نداشتند.

۷- افراط و تفریط و اباحه گری فرهنگی و تنازع قدرت و فسادهای کلان عوامل تسریع کننده ، تخریب اجتماعی هستند .

۸- بی تدبیری ، سپردن کارهای بزرگ به آدم های کوچک و کم حوصله و کم ظرفیت و بر عکس سرگرم کردن آدم های فهیم و خوش فکر و با تدبیر در امورات کم اهمیت ، نا دیده گرفتن تخصص ها در کنار تعهد در واگذاری مسیولیت ها و..... سبب نوعی آنومی در اداره جامعه شدمجموع این شرایط هر جامعه ای را مستعد آشوب و اعتراض می کند.

۹- اگر نبود ریشه های اعتقادی و فرهنگی و تاریخی این انقلاب و نظام و اگر نبود رهبری حکیمانه و عالمانه و هوشیارانه و مقتدرانه رهبریرعزیر ، و اگر نبود باور مردم محروم و امید آنان به آینده و اگر نبود ماهیت شیطانی و پلید و سلطه جویانه دشمنان انقلاب و نظام در طول ابن ۴۲ سال هریک از این توطئه های به تنهایی برای از بین بردن نظام سیاسی ما کافی بود .

ج- چه‌باید کرد؟
 
۱- تجدید نظر در سیاست ها و الگوهای ناکارامد پیشین
۲- کنارگذاشتن افراد و تفکرات وابسته به سیاست ها و الگوهای پیشین
۳- بازنمایی جهاد سازندگی و بسیج مستضعفین و دیگر نهادهای انقلابی دهه شصت
۴- با اجرای طرح های اقتصادی و فرهنگی و سياسی و اجتماعی محله محور ، روستا محور ، دانش محور ، جوان محور ، کارآفرین محور ، اتحادیه صنفی و کارگری و تعاونی محور واقعا ظرفیت سازی شود تا هر کسی که می خواهد و می تواند برحسب توانایی و امکانش وارد یکی از فضاهای سازندگی شود و هوبت خود را به دست آورد و بداند و بفهمد ایران از آن ایرانی است و تعلق اجتماعی آنان زیاد شود.
۵- بازنگری در قوانین در آیین نامه ها و در رویه هایی که فساد زا هستند.
۶- آموزش همگانی قوانین عمومی ، قوانین اجتماعی و فرهنگ سازی آن
‌۷- اجرای بدون رودربایستی و قاطع قانون خوب در همه عرصه ها و برای همه افراد
۸- ضابطه مند کردن فضای مجازی، ضابطه مند کردن و شفاف کردن و اطلاع رسانی همگانی از قراردادهایی که سلبریتی ساز ضد جامعه و ضد انقلاب می شود.
۹- باز کردن چرخه بسته برخی از مسئولیت ها برای شایستگان بخصوص عدم استفاده از چند شغلی ها و افرادی که کهولت سن آنان اجازه خلاقیت و طراوت اجتماعی را نمی دهد.این ها تنها بخشی از توصیف و تحلیل و راهکار است که به ذهن بنده رسیده است و طبعا باید کامل شود.

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
پایان انحصار رسانه‌ها
کرسی آزاد اندیشی

پایان انحصار رسانه‌ها

به همت انجمن دانشجویی روابط عمومی دانشکده علوم ارتباطات، کرسی آزاد اندیشی "پایان انحصار رسانه ها" با حضور نمایندگانی از فعالان نمایش خانگی، وی او دی‌ها و سازمان صدا و سیما برگزار می‌شود.
دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد
معرفی کتاب: "دروازه بانی"، اثر پاملا شومیکر، ترجمه دکتر حسین افخمی:

دروازه‌بانی، تاثیر مستقیمی بر برداشت ما از واقعیت‌های اجتماعی دارد

بنابر نظر پاملا شومیکر، استعاره "دروازه‌بانی" را می‌توان برای هرموقعیت تصمیم گیری و با هرمیزان اطلاعات به کار برد؛ چه این انتقال از طریق کانال‌های جمعی و چه از طریق کانال های بین‌فردی باشد.
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
پر بازدیدها
آخرین اخبار