۲۵ مرداد ۱۴۰۱ ۰۶:۰۸
کد خبر: ۳۰۴۰۹۲

عطنا - ناباروری و سقط جنین از معضلات بسیاری از جوامع به حساب می‌آید و یکی از 47 متغیر موثر بر منفی شدن شاخص‌های جمعیت است. در سال 1400 بیمه سلامت به منظور جوان‌سازی جمعیت و همچنین حمایت مالی از خانواده‌های نابارور وعده داد که زوج های نابارور می‌توانند از خدمات سه دوره ناباروری IVF، میکرواینجکشن، IUI و FET با پوشش بیمه‌ای ۹۰ درصد تعرفه بخش دولتی در مراکز ناباروری دولتی و ۹۰ درصد تعرفه بخش عمومی غیر دولتی در بخش‌های عمومی غیر دولتی، خیریه، موقوفه و خصوصی در طول یکسال  بهره‌مند شوند؛ این در حالی است که نه تنها برخی از مراکز دولتی در درمان افراد، تحت پوشش بیمه تخلف می‌کنند بلکه بیمه سلامت نسبت به اجرای این طرح در مراکز خصوصی نیز به صورت جدی عمل نکرده است.

همچنین عدم آگاهی در زوج‌ها نسبت به مسئله ناباروری و چگونگی جلوگیری زوج‌های سالم از نابارور شدن، نشانگر این است که دولت این مسئله را به طور دقیق مورد توجه قرار نداده است. در این راستا دیدگاه صالح قاسمی، پژوهشگر حوزه جمعیت را جویا شدیم.

قاسمی در گفتگو با خبرنگار عطنا اظهار کرد که شاخص‌های جمعیتی مسئله ای چندین متغیره است و 47 متغیر بر شاخص‌های جمعیت تاثیرگذاری است که یکی از آن‌ها ناباروری است؛ بنابراین برای موفق بودن سیاست های جمعیتی نیازمند عزم ملی هستیم و باید روی همه این شاخص‌ها مداخله حمایتی انجام شود.
وی اظهار کرد: 20 درصد از زوج‌های کشور نابارور هستند و به طوری طبیعی باردار نمی‌شوند. با این اوصاف برای پدیده ناباروری بایستی برنامه ای داشته باشیم چرا که یک پنجم زوج های ایران از چرخه فرزندآوری خارج شده‌اند؛ همچنین ناباروری ثانویه نیز طی سال‌های اخیر افزایش یافته است. در واقع بسیاری از زوج ها که قدرت باروری داشته و فرزند دارند امروزه قدرت باروری خود را از دست داده و نیازمند درمان هستند.

این پژوهشگر حوزه جمعیت با اشاره به وعده بیمه سلامت در مورد پوشش 90 درصدی هزینه زوج‌های نابارور گفت: باتوجه به اینکه قانون مکلف کرده است که ناباروری تحت پوشش بیمه باشد، اما هنوز بیمه سلامت نسبت به این مسئله اهتمام نورزیده و به طور کامل درمان ناباروری را تحت پوشش قرار نداده است؛ بنابراین امروزه شاهد اتفاق خاصی برای رشد جمعیت نیستیم.

قاسمی تصریح کرد: سیاست های جمعیتی 8 سال پیش ابلاغ شده و قانون سال گذشته تصویب شده و امسال لازم الاجراست و ما به این سرعت نمی‌توانیم تاثیر قانون را روی شاخص های جمعیتی ببینیم. چرا که 7 سال فرصت سوزی محض در اجرای سیاست ها را شاهد بوده‌ایم. اما به نظرم اجرای این قانون می‌تواند اتفاق مثبتی برای زوج ها نابارور باشد. البته گفتنی است که استعمال طولانی مدت و معمولا غیر علمی روش های پیشگیری از نابارداری و افزایش مصرف قرص های نابارداری، باعث افزایش ناباروری در جامعه شده است.

وی در راستای فقدان آگاهی لازم در زوجین نسبت به خطر ناباروری گفت: امروزه باید بیش از سرمایه گذاری برای درمان ناباروری که البته ضرورتی انکارناپذیر است، بایستی در حوزه افزایش آگاهی در زوج های جوان باروری که ریسک نابارور شدن آن‌ها وجود دارد سرمایه‌گذاری کرد. در واقع بایستی مشاوره‌هایی انجام شود که زوج‌ها در معرض ناباروری قرار نگیرند و بین مدت زمان بارداری فرزندان فاصله طولانی ایجاد نکنند.

قاسمی در پایان به چگونگی حل این مسئله اشاره کرد و گفت: کشورهایی در حوزه سیاست‌های جمعیتی موفق بوده‌اند که دو راهبرد حمایت‌های اقتصادی از خانواده و راهبرد اصلاح نگرش و ارزش‌گذاری‌ها اجتماعی برای فرزندآوری را مورد توجه قرار داده‌اند چرا که هیچکدام به تنهایی کفایت نمی‌کند. بنابراین برای تحقق اهداف سیاست های افزایش جمعیت بایستی دو راهبرد اقتصادی و فرهنگی را پیگیری کرد چرا که عواملی تاثیرگذار در طرح جوانی جمعیت هستند.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار