۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۰۶:۱۴
کد خبر: ۳۰۳۸۲۸

عطنا - حجت‌الاسلام حمیدرضا بصیری، عضو هیئت‌علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی با بیان اینکه کتاب «تهذیب المکاسب» تلخیص بخشی از کتاب «المکاسب» اثر عالم محقق مرحوم آیت‌الله‌العظمی شیخ مرتضی انصاری است، افزود: كتاب المكاسب از مهم‌ترین منابع آموزشی در فقه استدلالی محسوب می‌شود و حدود دو قرن است که در حوزه‌های علمیه تدریس می‌شود.

وی اظهار کرد: کتاب المکاسب اثری فاخر و مجتهد پرور است که مباحث مربوط به معاملات را در سه بخش مکاسب محرمه، بیع و خیارات مورد بررسی قرار داده است. این کتاب منبع درس فقه معاملات مقطع فوق‌لیسانس رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی و برخی رشته‌های مرتبط دیگر است.

این استاد دانشگاه با اشاره به مباحث مبسوط و دقیق این کتاب، آن را نیازمند پیرایش و تلخیص برای مخاطب دانشگاهی و دانشجویی دانسته، تصریح کرد: در کتاب تهذیب المکاسب برخی مثال‌ها و آرای دانشمندان و مباحثی از کتاب المکاسب که از موضوع بیع و تجارت فاصله گرفته حذف شده است.

نویسنده کتاب تهذیب المکاسب عنوان کرد: متن این کتاب روان‌تر و آموزشی‌ شده و درواقع از کتاب المکاسب شیخ انصاری یک پیرایش و تلخیص علمی صورت گرفته که مخاطبین آن دانشجویان فوق‌لیسانس رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی و دیگر رشته‌های مرتبط هستند.

بصیری با اشاره به اینکه کتاب تهذیب المکاسب به‌صورت درس‌نامه و برای دو نیمسال تحصیلی و حاوی 32 درس تهیه شده، گفت: در پاورقی این کتاب دیدگاه قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران در موضوعات مرتبط ذکر شده و بخشی از متن کتاب مکاسب، برای آموزش طلاب حوزه‌های علمیه درج شده است.

وی اظهار کرد: در این کتاب سؤالات آموزشی و پژوهشی به‌صورت مستقل طراحی شده و در آغاز هر درس بعد از بیان اهداف آموزشی، مباحث همان بخش به زبان فارسی نیز تبیین شده است.

بصیری در خصوص انتشار این کتاب بیان کرد: کتاب تهذیب المکاسب پس از چند نوبت تدریس توسط نویسنده و برخی استادان هیئت‌علمی و نیز داوری داوران معاونت پژوهشی دانشگاه، توسط انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی به انتشار رسید.

کتاب تهذیب المکاسب به‌صورت درس‌نامه منتشر شد

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار