۲۸ فروردين ۱۴۰۱ ۰۸:۱۴
کد خبر: ۳۰۳۷۳۸

عطنا- حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه ۲۱ فروردین با انتقاد از نقش آمریکا در مذاکرات هسته‌ای در وین از رئیس‌جمهوری این کشور خواست تا برای نشان دادن حسن نیت خود «یک مورد از تحریم‌ها» را با فرمان اجرایی لغو کند.

هم‌زمان ۲۵۰ نماینده مجلس ایران در نامه‌ای مشترک به ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری درباره مذاکرات هسته‌ای خواستار آن شده‌اند که آمریکا تضمین قانونی دهد که از برجام خارج نمی‌شود و این عدم خروج در کنگره آن کشور نیز مصوب شود که در آینده مانعی برای اجرای آن ایجاد نکند.

نمایندگان مجلس در نامه خود آورده‌اند: بدون شک وعده‌های شفاهی ازجمله سخنان رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌تواند تضمین شمرده شود.

دراین‌باره دکتر علیرضا کوهکن، کارشناس و تحلیلگر روابط بین‌الملل و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در دور جدید مذاکرات در دولت سیزدهم تلاش کرده تا صرفاً حداقل‌هایی را برای تأمین منافع مردم ایران بیان کند، گفت: تقریباً در رابطه با خیلی از منافع و شروط توافق حاصل شده اما اینکه چرا تاکنون به نتیجه نرسیده به خاطر وجود چند مشکل است که حل آن به اراده سیاسی در آمریکا ارتباط پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: صحبت وزیر امور خارجه این است که آمریکایی‌ها میگویند تاکنون در مذاکرات حسن نیت زیادی نشان داده‌اند اما مذاکرات مربوط به تحریم‌ها است و حسن نیت زمانی معنا پیدا می‌کند که حداقل یک تحریم لغو شود.

این کارشناس با اشاره به اینکه برای مردم ایران واضح است دولتمردان آمریکایی هیچ حسن نیتی در مذاکره و به‌صورت کلی در تعامل با مردم ایران ندارند، افزود: با گذشت یک سال از روی کار آمدن دولت بایدن اما هنوز هیچ گشایشی در تحریم‌ها حتی در زمینه تحریم های مربوط به دارو هم صورت نگرفته است.

کوهکن با بیان اینکه تا چند هفته قبل احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات خیلی بالا بود اما به یک‌باره آمریکایی‌ها موضع خود را عوض کردند، عنوان کرد: باید منتظر ماند که آیا این تغییر موضع برای گرفتن امتیاز بیشتر بوده یا نگاهشان عوض شده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در مذاکرات کار زیادی از دست ایران برنمی‌آید، تصریح کرد: تیم ایرانی صرفاً حداقل‌های مورد نیاز برای تأمین منافع مردم را پیگیری می‌کند و چیزی که بتوان از آن صرف‌نظر کرد یا کوتاه آمد، وجود ندارد.

وی با بیان اینکه دیگر آمریکایی‌ها و بقیه طرف‌های مذاکراتی می‌دانند که اگر منافع اقتصادی ایران تأمین نشود دلیلی وجود ندارد که تعهدی را قبول کنیم، گفت: تیم ایرانی عملکرد تقریباً خوبی داشته و توانسته نسبت به تیم قبلی امتیازات بهتری بگیرد و تاکنون در صلاح و منفعت اقتصادی تأکید زیادی داشته‌ است.

کوهکن با اشاره به اینکه نامه 250 نماینده به رئیس‌جمهور چیزی خارج از مواضع تیم مذاکره‌کننده نبوده است، تصریح کرد: موضوع نامه نماینده‌ها این بوده که در مذاکرات، مفاد قانون مربوط به موضوع هسته‌ای که در سال 99 تصویب شد، رعایت شود.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار