۱۴ اسفند ۱۴۰۰ ۰۶:۳۱
کد خبر: ۳۰۳۵۹۸

عطنا- رفتار برخی از رسانه‌های اروپایی در برابر جنگ اوکراین به حدی نژادپرستانه شده که برخی از خبرنگاران اروپایی می‌گویند اوکراین کشوری نسبتا متمدن بوده و مثل عراق و افغانستان نیست که بخواهد به آن حمله نظامی شود و این جنگ‌ها را فقط سزاوار کشورهای جهان سوم می‌دانند.

نژادپرستی موضوع تازه‌ای در غرب نیست. سالیان سال است که این خصیصه در غربی‌ها وجود دارد و ریشه انداخته است. فلسفه غرب، انسان شرقی را انسانی ساده و کوته‌بین می‌انگاشت و انسان غربی را انسانی رشید، مدنی و دارای انگیزه و حجیت تصرف در جهان می‌داند.

دراین‌باره قادر پریز، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه دیدگاه نژادپرستانه‌ غربی‌ها ریشه در تاریخ و نوع منش آنان دارد، گفت: شیطان اولین موجودی بود که بحث نژاد و برتری خود را در تاریخ مطرح کرد. شیطان یک نوع برتری‌ در مقابل انسان برای خود قائل بود و این نوع تفکر برتری‌طلبی با وساوس شیطانی در بین افراد مختلف ازجمله غربی‌ها رواج پیدا کرد.

وی با بیان اینکه خودبزرگ‌بینی و جاه‌طلبی از خصایص ویژه استکبار محسوب می‌شود، عنوان کرد: اگر در جامعه‌ای افراد با این دیدگاه تربیت شده باشند و بر اساس منافع خود و حس برتری با دیگران رفتار کنند، دیگر در آن جامعه رفتارهای نژادپرستانه طبیعی خواهد بود و دیگر جوامع باید سعی کنند در مقابل چنین دیدگاهی با دلایل و براهین روشن بایستند، نه اینکه آن را باور کنند.

غربی‌ها حتی به نژاد خود که مخالف تفکراتشان باشند هم رحم نمی‌کنند

پریز با اشاره به اینکه غربی‌ها حتی به نژاد خود که مخالف تفکراتشان باشند هم رحم نمی‌کنند، تصریح کرد: غربی‌ها یهودیتی را قبول دارند که با نظر و رفتار آنان مخالفتی نداشته باشند و منافع آنان را دنبال کنند اما اگر تفاوت دیدگاه و منافع وجود داشته باشد یهودیت را هم مورد هجمه خود قرار می‌دهند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: غربی‌ها متناسب با نفع خود و فلسفه امپریالیستی و ایدئولوژی استکباری با دیگران رفتار می‌کنند و این تفکر را در مدارس و همچنین بین افراد جامعه خود اشاعه می‌دهند و به‌عنوان یک سیاست تربیتی در درون خود القا می‌کنند.

مخالفان افکار و سیاست‌های غربی‌ها، افراد غیر متمدن نامیده می‌شوند

وی با اشاره به اینکه غربی‌ها فردی را متمدن می‌دانند که بدون هیچ تعقل و تفکری نظرات و رفتارهای آنان را قبول کند و منافع آنان را زیر سؤال نبرد، گفت: تمدن شاخصه‌های مختلفی دارد که بزرگ‌ترین شاخصه آن در درجه اول انسانی و سپس دینی عمل کردن در شرایط مختلف است.

پریز ادامه داد: غربی‌ها در کلیه کشورها به دنبال جذب افراد بله‌قربان‌گو‌ هستند که از این طریق بتوانند به منافع خود دست یابند و اگر همین افراد به دلایلی با افکار و سیاست‌های آنان مخالفت کنند از جرگه متمدن بودن خارج و غیر متمدن می‌شوند.

غربی‌ها با استفاده از ابزارها و طرق مختلف به دنبال تأمین منافع خود هستند

این استاد دانشگاه اظهار کرد: غربی‌ها با استفاده از ابزارها و طرق مختلف به دنبال تأمین منافع خود هستند، اگر اوکراین علیه آمریکا و غربی‌ها پرچم بردارد، موضوعاتی مانند چشم رنگی بودن و زیبایی‌های خدادادی که فرضاً در آنان وجود دارد و در رسانه‌ها متأسفانه به‌عنوان نوعی برتری مطرح می‌شود علیه آنان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پریز با بیان اینکه به‌غیراز فلسفه نفع و استعمار در غرب چیز دیگری وجود ندارد، تصریح کرد: نباید انتظار داشته باشیم که غربی‌ها حق را ببینند و از آن دفاع کنند، حق از دیدگاه غربی‌ها چیزی است که با نفع آنان سازگار باشد در غیر این صورت باطل محسوب می‌شود.

رسانه قدرتمند بر افکار عمومی تأثیرگذار است

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در هر جامعه‌ای که رسانه قدرتمند وجود داشته باشد، می‌توان تأثیرگذاری بیشتری بر افکار عمومی اتفاق بیفتد، افزود: غربی‌ها با داشتن رسانه‌های زیاد و قوی خبر را با بررسی‌های متعدد ازجمله روانشناختی و جامعه‌شناختی به نحوی مطرح می‌کنند تا کسانی که اطلاعات کافی و تحلیل در موضوع ندارند، تحت تأثیر قرار بگیرند.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
هنر و فرهنگ1
نشست علمی
به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی برگزار می شود:

نشست علمی "سعدی در چین و چین در آثار سعدی"

به مناسبت هفتۀ جهانی بزرگداشت سعدی، نشست علمی"سعدی در چین و چین در آثار سعدی، در دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد
به همت انجمن علمی زبان چینی و مرکز تحقیقات چین،

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد

مراسم آشنایی با جشن سال نوی چینی، با هدف توجه به پیوندهای فرهنگی ایران و چین، در ایام جشن نوروز و جشن سال نو در چین، در دانشکدۀ ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
پر بازدیدها
آخرین اخبار