۱۶ دی ۱۴۰۰ ۱۰:۳۸
کد خبر: ۳۰۳۳۶۴

عطنا-حجت الاسلام صادق اکبری اقدم مسئول نهاد رهبری دانشگاه علامه طباطبایی(ره) ضمن تسلیت ایام فاطمیه،‌درگذشت علامه مصباح یزدی(رضی الله عنه) و سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بیان داشت: نیاز به الگو همواره در تاریخ ملل مختلف مطرح بوده است و امری دفعی نیست.

وی افزود: در حوزه ی علوم انسانی و بالاخص جامعه شناسی هویت بر این موضوع تاکید می شود که انسان همواره به دنبال الگو بوده و بخشی از هویت خود را از خلال تعامل و عضویت در گروه ها می گیرد. در نسبت با الگو یک نوع رابطه ذهنی بین فرد و الگو برقرار می شود و ممکن است الگو معاصر نباشد. هنگامی که الگو برگزیده می شود، نوعی تبعیت و یا حداقل تقلید را در بر دارد. بنابراین این که چه الگویی برگزیده می شود اهمیت کلیدی دارد. چرا که انتخاب آن برای فرد ، هم برای فرد و هم برای الگو، منجر به حیات مجدد می شود. چرا که کردار او تکرار می شود. مسئله الگو در تمامی حوزه های علوم انسانی، روانشناسی اجتماعی، علوم اجتماعی و در آراء نظریه پردازان مختلف قابل مطالعه است.

حجت الاسلام اکبری اقدم با اشاره به فرازهایی از تفسیر المیزان علامه طباطبایی بیان داشت: مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر آیه 21 سوره احزاب لَقَد كانَ لَكُم في رَسولِ اللَّهِ أُسوَةٌ حَسَنَةٌ بحث لزوم پیروی از الگوها را مورد بحث قرار می دهند. بر این اساس اگر قران پیامبر را اسوه حسنه معرفی می کند، باید از ایشان تبعیت کرد، چرا که پیامبر در جمیع ساحات پیشرو و الگو است. در اوصافی که پیامبر مکرم اسلام(ٌص) در مورد حضرت زهرا(س) بیان می فرمایند،‌ دقت کنید، آیا غیر از این است که فاطمه(س) باید الگوی همه مومنین باشد! باید از او تبعیت بشود.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب(دام عزه) در خصوص محیط تربیتی که حضرت زهرا(س) ایجاد کرده بودند، بیان داشت این محیط سرشار از معارف توحیدی بوده است، بنابراین می توان دید این شخصیت چه تاثیراتی در محیط خانواده داشتند، و چه تاثیراتی بر سایر افرادی که با این بزرگوار ارتباط دارند، گذاشتند. هر فردی به قدر شناخت اش از حضرت زهرا(س) از معارف ایشان بهره می برد.

وی تاکید کرد: شهید سلیمانی در جمع خانواده های شهدا در خصوص حضرت زهرا(س) می فرمایند،‌ هرموقع در جنگ فشارها بر ما حادث می‌شد و هیچ کاری از دست‌مان برنمی‌آمد، پناهگاهی جز حضرت زهرا (س) نداشتیم، وی با بیان این اثرگذاری اشاره می کند، من قدرت او را و محبت مادری او در حور العظیم دیدم، در میدان مین، در کانال ماهی دیدم، این بیان نوعی تجربه ی ویژه از عنایت خاص حضرت است به شهدای والای مقام که شهید سلیمانی آن را به عینه دیده است و شهید سلیمانی بیان می دارد که بارها لطف و توجه حضرت را معطوف به رزمندگان اسلام دیده است.

مسئول نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه علامه طباطبایی بیان داشت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند شهید سلیمانی را نباید یک فرد دید، بلکه شهید سلیمانی یک مکتب است، مکتب شهید سلیمانی در درون نظام معنایی حضرت روح الله موسوی خمینی است، یعنی در یک نظام معنایی بزرگتری است، و مکتب امام خمینی را می توان در دورن نظام معنایی علوی، فاطمی، حسینی و حسنی دید. یعنی آن نظام معنایی برخاسته از توحید.

وی خاطر نشان کرد:‌ مسئله ی الگو امری کانونی در علوم انسانی است و عمدتا از دو منظر شخصیت و ویژگی های شخصیتی یک فرد مورد بررسی قرار می گیرد، یا از منظر فرهنگی به موضوع الگو نزدیک شد. تنوع الگوها قابل ملاحظه و قدرت تاثیر آنها قابل تامل است. برای مثال الگوهایی که هم اکنون کنار انسان هستند که فرد از آنها پیروی آگاهانه دارد و حتی اگر پیروی آگاهانه ندارد غیر مستقیم تاثیر می پذیرد. الگوهای فرهنگی غربی که طرح واره های خاصی از رفتار های عملی و پندارهای ذهنی را در بر دارند، چه الگوهای مجازی که هم اکنون تنوع بسیاری دارند و چه الگوهای قرآنی که به تعبیر قرآنی اسوه اند، و چه الگوهایی که در نظام های معرفتی الگوهای برتر اند. الگوهای برتر می توانند در نگرش افراد تغییر ایجاد کنند، همانند حضرت امام خمینی(ره) که موجبات عظیم ترین تحول تاریخ معاصر را رقم زده است.  

حجت الاسلام اکبری با تاکید بر حدیث «لولا فاطمة لما خلقتكما» نقش حضرت فاطمه (س) را در جهان هستی کلیدی خواند و افزود: حضرت زهرا(س) یکی از الگوهای برتر دین اسلام که نه تنها الگو و منبع الهام بسیاری از شخصیت های تاریخ تشیع است، بلکه نظام شخصیتی حضرت زهرا(س) الگویی برای تمام بشریت است. اگر به حدیث «لولا فاطمة لما خلقتكما» توجه کنیم، درخواهیم یافت چه نقش کلیدی در نظام آفرینش و جهان هستی دارند،‌ پس هر فردی موظف است معارف فاطمی را بیاموزد و عامل به آن باشد. ایشان در یک نظام توحیدی در دامان رسول خدا پرورش می یابند و تمامی این معارف در زندگی ایشان ساری و جاری است. همین نظام معرفتی در محیط خانه ساری و جاری است و حتی افرادی که معاصر ایشان بودند و یا نسبت به زندگی حضرت زهرا(س) شناخت یافته اند، از او تاثیر پذیرفته اند.

وی گفت: بسیاری از بزرگان در برابر نظام معرفتی آن حضرت سر تعظیم فروآورده اند، و بسیاری از بزرگان درباره آن بزرگوار تنها به چند اشاره کوتاه اکتفا کرده اند. از خصایص ایشان در زمان حیات خودش این است که وظیفه شناسی حضرت زهرا(س) مثال زدنی است، مصلحت سنجی نمی کند، به وقتش همراه پدر هست، غمگسار پدر هست و تعبیر ام ابیها را به او نسبت می دهند که گویا مادر پدر خود است، این همراهی مثال زدنی است.  وظیفه شناسی نسبت به همسر،‌ همراهی او با حضرت علی(ع) بی نظیر است، چگونه همراهی می کند و تا چه حدی همراهی می کند؟ اخلاق مداری او مثال زدنی است، دفاع از امام زمان(عج) و دفاع از زمام دار حق، آنگاه که مردم را دعوت می کنند، در سبک زندگی مهر آمیز با پدر و همسر و فرزندان مثال زدنی است. در زمانی که پیامبر(ص) در بستر بیماری بودند چگونه با او گفتگو می کنند و از حزن و سرور پیامبر(ص) چگونه محزون و مسرور می شدند، همه آنها مثال زدنی است.

وی در خاتمه بیان داشت: ما باید از این الگوی برتر و معارف فاطمی بهره مند بشویم، نسبت به ولایت و نسبت به امام عصر(عج) معرفت کسب کنیم، بر اساس شناختی که داریم دفاع جانانه بکنیم،‌ وظیفه شناس بشیم، هر وقت مسئولیتی به ما محول شد به خوبی عمل بکنیم، و اگر مسئولیتی محول نشد آماده باشیم، انتظار واقعی به تعبیر مقام معظم رهبری آماده بودن است، آماده بودن با علم و معرفت به هر آنچه از لوازم حضور و ظهور است. برای رهبر معظم انقلاب اسلامی یار باشیم،‌ تبیین کنیم،‌روشن گری کنیم، و در سبک زندگی بتوانیم از سبک زندگی ائمه(ص) بهره بگیریم،‌ چه در کلام و چه در کردار به آنها تاسی کنیم.

عطنا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام                                              تلگرام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار