۰۵ اسفند ۱۳۹۴ ۱۳:۰۷
کد خبر: ۳۰۱۴۰
SHIEE3


دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی میزبان پروفسوراولیور شارل بروت از انگلستان و چند تن از اساتید دانشگاه امام صادق بود.


این همایش که به همت گروه علوم قرآن و حدیث با محوریت وضعیت شناسی مطالعات شیعی در غرب و تغییرات آن در چند سال اخیر برگزار شد با آیاتی چند از کلام الله المجید آغاز شد.


در ابتدا شارل بروت از محور تحقیقات خود و کارهای اخیرش شامل تحقیق در مورد شیعیان 12 امامی در انگلستان و ترجمه آثار کلینی به زبان انگلیسی گفت.


دیگر مسئولیت او ویراستاری نشریه "مسلمان در اروپا" است که به بررسی وضعیت و مشکلات مسلمانان اروپایی از جمله فقدان منابع ترجمه شده مطالعات شیعی نسبت به سنی می پردازد.


SHIEE12


وی نقش انقلاب شکوهمند اسلامی را حائز اهمیت شمارد و افزود: تا سال 1357 بیشتر مطالعات از دید اهل سنت بوده و شیعه اسلامی به دلیل نداشتن قدرت سیاسی مورد توجه قرار نگرفته است اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان یک قدرت سیاسی در دنیای غرب شناخته شد.


رییس مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه چستر انگلستان "فقه شیعی"و "عرفان" را دو مسئله‌ی مهم در مطالعات شیعی دانست و خاطرنشان کرد موسسه هایی در انگلستان با هدف مطالعات تاریخی و فقهی شیعه وجود دارد که در ابتدا به صورت حوزوی فعالیت می‌کردند اما در حال حاضر به صورت دانشگاهی و تخصصی به مطالعات شیعی می پردازند. از جمله این موسسه ها کالج لندن است که در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو تربیت می کند.


SHIEE5


اولیور شارل بروت در دانشگاه چستر انگلستان سعی بر بازکردن دریچه های جدید به روی دنیای مطالعات شیعی دارد که علاوه بر مطالعات تاریخی وضعیت مسلمانان در جامعه کنونی نیز بررسی شود.


در ادامه وی یادآور شد تنها مطالعه از طریق کتاب ها و استناد به متون قدیمی ممکن نیست و برای شناخت بهتر باید جامعه و فرهنگ مسلمانان به دقت مورد بررسی قرار گیرد.


در پایان نیز حضار سوالات خود را مطرح کردند.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار