۰۱ اسفند ۱۳۹۴ ۰۷:۰۳
کد خبر: ۲۹۸۸۴
مشاور عالی سازمان سنجش در رابطه با تعداد داوطلبان و نحوه برگزاری کنکور سراسری در مقاطع مختلف تحصیلی، گفت: تا به امروز 700 هزار و 660 نفر متقاضی شرکت در کنکور کارشناسی ارشد سال 95 هستند که این تعداد نسبت به سال گذشته 112 هزار و 947 نفر کمتر شده است.

n00000492-b

حسین توکلی در گفتگوی اختصاصی با عطنا، افزود: گروه آموزشی علوم انسانی با 384 هزار و510 نفر بالاترین میزان ثبت نام را دارد. داوطلبان به تفکیک گروه‌های آموزشی در سال 94  در علوم پایه 42 هزار و276 نفر، فنی و مهندسی 180 هزار و 428 نفر، کشاورزی و منابع طبیعی 29 هزار نفر، هنر 62 هزار و24 نفر و دامپزشکی یک هزار و 723 نفر است.

وی اظهار داشت: این آمار در سال 94 به تفکیک در گروه علوم انسانی 406 هزار و484، علوم پایه 50 هزار هزار و 276، فنی و مهندسی 207 هزار و 921، کشاورزی و منابع طبیعی، 36 هزار و 873، هنر 69 هزار و156 و دامپزشکی دو هزار و و 109 نفر بوده است. با توجه به آمار ارائه شده در تمام گروه‌ها با کاهش ظرفیت روبرو هستیم.

مشاور عالی سازمان سنجش در خصوص علت کاهش ظرفیت‌ها، بیان داشت: در سال‌های اولیه برگزاری کنکور، افزایش داوطلب داشتیم ولی به تدریج این آمار رو به کاهش است که دلایل مختلفی برای آن وجود دارد.

وی تصریح کرد: دانشجویان احساس می‌کنند با مدرک کارشناسی وارد بازار کار شوند به صرفه‌تر است. دانشگاه آزاد اسلامی هم ظرفیت بسیار زیادی را می‌پذیرد و تعداد زیادی دانشجویان به سمت این دانشگاه هدایت می‌شوند که خود دلیلی بر کاهش متقاضیان کنکور سراسری است.

توکلی گفت: ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها کاهش نداشته پس رابطه‌ای بین کاهش تعداد داوطلبان و ظرفیت دانشگاه‌ها وجود ندارد. رقابت بر سر محل و رشته است نه قبول شدن. دانشجویی که رشته و محل برایش مهم نیست به راحتی قبول می‌شود.

وی افزود: سال 1381، یک میلیون و 850 هزار داوطلب در کنکور سراسری شرکت کردند که بیشترین آمار داوطلبان در دوره‌های مختلف است و میزان پذیرش 200 هزار نفر بود. اما امسال تمام دانشگاه‌های ایران حدود یک میلیون و 500 هزار نفر ظرفیت دارند و اگر تمام شرکت کننده‌ها وارد دانشگاه شوند، نیمی از ظرفیت آنها خالی می‌ماند.

توکلی در رابطه با مصوبه جدید کمیسیون آموزش مجلس در خصوص سهم 50 درصدی آزمون در کنکور تحصیلات تکمیلی، عنوان کرد: با توجه به مصوبه کمیسیون مجلس قرار بر این شد که از سال 96 سهم 50درصدی آزمون در کنکور برای مقطع دکتری اجرایی شود. هنوز درمورد مقطع کارشناسی ارشد تصمیم‌گیری نشده اما چون این مصوبه با عنوان تحصیلات تکمیلی ابلاغ شده است شامل این موضوع می‌شود ولی فعلا این تصمیم برای مقطع دکتری گرفته شده است و ما منتظر دستور وزارت علوم هستیم.

وی به نقدهایی که به نحوه انتخاب رشته می‌شود این‌گونه پاسخ داد: زمانی به داوطلب گفته می‌شد که فقط 5 انتخاب داشته باشد که این تعداد به ترتیب به 12 و 15 انتخاب تغییر پیدا کرد. داوطلب بدون اظطراب بر اساس علاقه به رشته و محل مورد نظر، انتخاب می‌کند. اولین سال تغییر این روش داوطلبان می‌توانستند 150کد رشته تعریف کنند که این تعداد زیاد بود و بعد به 100کد رشته تغییر پیدا کرد که بهترین حالت است. داوطلب با خیال راحت و بر اساس علاقه و تحقیقات خود  می‌تواند کد  مورد  نظر را انتخاب کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر: