۲۸ بهمن ۱۳۹۴ ۱۱:۰۰
کد خبر: ۲۹۶۰۷

نشست هم انديشى راهكارهاى قرآنى و عترتى با بزه خيانت در امانت با حضور آقايان شعبان پور، رهبرپور، اسماعيل تبار و طاهرى و جمعى از دانشجويان علوم قرآن روز دوشنبه ٢٦ بهمن ماه در سالن مطهرى دانشكده ادبيات دانشگاه علامه طباطبائى برگزار شد.
در ابتداى جلسه آقاى شعبان پور با اشاره به اينكه رئيس جمهور براى حل مشكلات كشور خواستار كار علمى و كارشناسى هستند و اين درخواست را به مراكز علمى و پژوهشى و دانشگاه ها ابلاغ كرده است، لزوم راه اندازى گروه پژوهشى مطالعات بنيادين قرآن در راستاى كمك به حل مشكلات كشور را توسط گروه علوم قرآن و حديث دانشكده الهيات دانشگاه علامه طباطبايى را يادآور شد.


وی افزود: تاكنون دو نشست در همين چارچوب و با موضوعات متفاوت برگزار شده است؛ اولين نشست تحت عنوان راهكارهاى قرآنى و عترتى مقابله با مفاسد اجتماعى، و دومين نشست با موضوع راهكارهاى قرآنى و عترتى مقابله با مفاسد اقتصادى بود و سومين نشست نيز با عنوان راهكارهاى قرآنى و عترتى مقابله با بزه خيانت در امانت و با حضور كارشناسان و متخصصين اين حوزه نيز در حال برگزارى بود.


شعبان پور ادامه داد: امیدوارم در پايان اين جلسه به يك بحث و نتيجه گيرى جامع و كامل دست يابد و يك بسته سياستى شامل مباحث خلاصه شده را به معاونت پژوهشى و از آنجا به وزارت علوم ارائه دهد. وى از هريك از اساتيد درخواست كرد تا جداگانه نقطه نظرات خود را پيرامون بزه خيانت در امانت و راهكارهاى مقابله با آن، طى ١٠ الى ١٥ دقيقه بيان كنند.


سخنران اول، دكتر رهبرپور، كارشناس و متخصص حقوق جزا و استاد دانشكده حقوق دانشگاه علامه با بررسى آيات و روايات دينى درباره امانت دارى، اهميت آن را متذكر شد و خيانت در امانت را نكوهش كرد.


وى با اشاره به جايگاه اخلاقى امانت دارى در مباحث دينى و همينطور در سطح اجتماع ، امانت دارى را به عنوان يك هنجار و ارزش كه زمينه ساز پيوند بين مردم و عامل بر قرارى نظم در جامعه است، برشمرد و پس از آن آثار و پيامدهاى ناشى از خيانت در امانت را بررسى كرد و با تعريف دقيقى كه از جرم ارائه داد، عناصر جرم را نام برد و در خصوص بزه خيانت در امانت، هريك از عناصر را به تفكيك بررسى كرد.


در ادامه، دكتر اسماعيل تبار، استاد دانشگاه علوم قضايى، بزه خيانت در امانت را از منظر قرآن بررسى كرد و با ذكر آيات متفاوتى از سوره هاى قرآنى، و از لحاظ حقوقى و عرفانى و فلسفى عوامل بزه خيانت را معرفى كرد. وى با بررسى آيات قرآنى يك نتيجه گيرى جامع و كلى را ارائه كرد و با صراحت سه عامل شهوت، ثروت و قدرت را زمينه اصلى بروز گناه و فساد و به طور اخص ارتكاب بزه خيانت در امانت معرفى كرد و اذعان داشت تا زمانى كه نظام جمهورى اسلامى رابطه بين اين سه عامل (شهوت، ثروت، قدرت) را نتواند كنترل كند، پياده كردن اسلام ممكن نخواهد بود.


درآخر دكتر طاهرى؛ رئيس شعبه ٢٥ دادگاه تجديد نظر تهران و استاد دانشگاه امام صادق (ع) ماده های ٦٧٣ و ٦٧٤ قانون مجازات اسلامى را شرح داد و سپس با ارائه نمونه هاى كاربردى در حوزه دادگسترى و ذكر چند مثال، عوامل اين بزه را نام برد و راهكارهايى براى مقابله و پيشگيرى با آن ارائه كرد. وى اعتماد بى جا، نگرفتن سند و ساده انگارى را عوامل اصلى بروز اين مشكل معرفى كرد و معتقد بود اگر اين سه مورد حل شود، شاهد كاهش بسيارى از پرونده هاى قضايى در خصوص بزه خيانت در امانت خواهيم بود.


پس از اتمام بخش اول جلسه، فرصتى در اختيار اساتيد قرار گرفت تا انتقادات خود را در خصوص اظهارات همديگر بيان كنند و به تكميل سخنان يكديگر بپردازند.


در انتهاى نشست نيز، زمانى به پرسش هاى دانشجويان اختصاص داده شد و هريك از دانشجويان سؤالات خود را مطرح كردند و پاسخ هايى نيز از جانب هريك از اساتيد دريافت كردند.


در آخر با ذكر اين نكته كه ابتدا بايد عوامل زمينه ساز شناسايى شود و جرم شناسى صورت بگيرد و سپس در صدد پيشگيرى، اقدامات مؤثر را انجام دهيم، جلسه به اتمام رسيد.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار