۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۰۲:۱۳
کد خبر: ۲۹۴۳۴۰
دکتر منصور غلامی، وزیرز علوم، تحقیقات و فناوری

دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست مجازی معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها اعلام کرد: در شرایط امروز، همه دانشگاه‌ها باید انعطاف‌پذیری و چابکی در بخش آموزش را حفظ کنند و در هر صورت سیستم آموزش دانشگاه‌ها باید فعال باشد.
به گزارش عطنا و به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، در نشست فوق‌العاده و مجازی معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور که در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، دکتر غلامی با تبریک پیشاپیش روز معلم و تقدیر از استادان نمونه در فرصتی مناسب، اظهار داشت: حرکت جدید در حوزه آموزش عالی و تغییر از کلاس‌های درس حضوری به آموزش‌های الکترونیکی در فاصله زمانی خیلی کوتاه و بدون آمادگی قبلی، یک دستاورد بزرگ در کشور و اتفاقی خیلی خوب و قابل توجه بوده است.
وزیر علوم با بیان اینکه استفاده از آموزش‌های مجازی در این مدت محدود، دستاورد بسیار بزرگی است، گفت: همگی باید در حفظ و ارتقای این دستاورد، بیش از پیش کوشا باشیم و در این راستا معاونان آموزشی دانشگاه‌ها باید گروه‌های آموزشی را فعال‌تر کنند زیرا این گروه‌ها به دلیل ارتباط انسانی نزدیک‌تر و شناخت علمی بیشتر می‌توانند در این خصوص عملکرد موثرتری داشته باشند.
دکتر غلامی با اشاره به لزوم انعطاف‌پذیری در آیین‌نامه‌ها و برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها در دوران کرونایی گفت: لازم است که اهمیت دستاوردهایی که در ارائه آموزش‌های غیرحضوری به دست آمده، حتماً ذکر شود و فعالیت همکارانی که در ارائه دروس غیرحضوری فعال بوده‌اند، قابل تقدیر است.
وی همچنین با تاکید بر تقدیر از استادان فعال و پرتلاش که در شرایط دشوار اخیر کلاس‌های خود را در قالب آموزش‌های الکترونیکی با کیفیت خوبی برگزار و به دانشگاه و دانشجویان کمک کرده‌اند، گفت: تشکیل جلسات و شوراهای مختلف در دانشگاه‌ها با حضور جمعی اعضای هیئت علمی و مسئولان مرتبط باید به شکل جدی مورد نظارت قرار گیرد.
وزیر علوم با تاکید بر لزوم اطلاع‌رسانی دقیق و هماهنگ درخصوص مسائل آموزشی دانشگاه‌ها گفت: مسئولان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی باید با اطلاع‌رسانی شفاف‌تر و اقدامات دقیق‌تر، نگرانی‌های دانشجویان عزیز و خانواده‌های محترم شان را برطرف کنند. در خصوص ویروس کرونا، اخبار و اطلاعات ستاد ملی کرونا می‌تواند اطمینان بخش باشد و ما هم اعلام کرده‌ایم که تابع تصمیمات این ستاد هستیم تا بدین وسیله از بروز شایعات و نگرانی‌ها کاسته شود.
دکتر غلامی با بیان اینکه لازم است دانشگاه‌ها هم ستادی برای ارائه اطلاعات صحیح داشته باشند، اظهار داشت: باید در هر صورت با پوشش کامل برنامه آموزش دانشگاه‌ها را به پیش ببریم، اینکه احتمال دارد در آینده نزدیک آموزش حضوری داشته باشیم، رد نمی‌شود ولی در هر صورت باید برای ارائه هر دو نوع آموزش حضوری و غیرحضوری آمادگی کامل داشته باشیم.
وی با تاکید بر آموزش‌های ترکیبی در دانشگاه‌ها گفت: حفاظت و حراست از دستاوردها وتجربه‌های خوب برگزاری آموزش‌های الکترونیک در دانشگاه ها لازم و ضروری است و تلاش و برنامه‌ریزی جدی و دقیق برای کم کردن نواقص موجود سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و استفاده از این روش به عنوان یک مدل آموزشی در کنار روش‌های آموزش حضوری در شرایط پس از کرونا باید انجام شود.
دکتر غلامی افزود: ضروری است که با استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده و تجربه‌های به‌دست آمده، یک سامانه ملی و جامع آموزش‌های الکترونیکی ایجاد شود و اقدامات انجام شده در این زمینه در آن جمع‌آوری شده و برای کمک به همه موسسات آموزش عالی مورد استفاده گیرد. تجربه جهانی هم به همین شکل است که دانشگاه‌های بزرگ جهان هم در کنترل شرایط فعلی به تجربیات قبلی‌شان متکی می‌شوند تا نقطه ضعف‌ها و نقص‌هایشان را رفع کنند.
وی با انتقاد از بیان تعطیلی دانشگاه‌ها گفت: به هیچ وجه نباید این القاء در جامعه شکل بگیرد که دانشگاه ها تعطیل هستند؛ خیر دانشگاه‌ها به هیچ وجه تعطیل نیستند. فقط کلاس‌های درس به صورت حضوری برگزار نمی‌شود و فعلاً آموزش‌های برخط و مجازی جایگزین آن شده است. سایر بخش‌های دانشگاه‌ها اعم از اداری، پژوهشی، آزمایشگاه‌ها و بخش‌های دیگر فعال و مشغول ارائه خدمات هستند.
وزیر علوم در پایان سخنان خود بر مساعدت دانشگاه‌ها در خصوص ارائه دفاع از پایان نامه‌ها به صورت غیرحضوری، همکاری بیشتر با دانشجویان کارشناسی ارشد که ترم آخرشان را می‌گذرانند وانجام امور فارغ‌التحصیلی دانشجویان کارشناسی تاکید کرد.



رئیس سازمان سنجش: آزمون‌های تحصیلات تکمیلی پس از ماه مبارک رمضان برگزار می‌شوند


دکتر خدایی در این نشست درخصوص برگزاری آزمون دکتری که جدی‌ترین پروژه ملی است که قرار است در کشور برگزار گردد، گفت: بسته‌های بهداشتی برای داوطلبان آماده کرده‌ایم و کلیه ملزومات بهداشتی از جمله ماسک، دستکش و مواد ضد عفونی را در اختیار دانشگاه‌ها قرار خواهیم داد و برای اجرا، ورود و حفاظت آزمون نیز پروتکل‌هایی آماده شده است و طی مکاتباتی از دانشگاه‌ها خواسته شده تا امکانات خود را برای برگزاری این آزمون به این سازمان اعلام کنند.
وی با اشاره به برگزاری آزمون‌ها اظهار داشت: در این زمینه سه مصوبه مختلف پیش رو داریم؛ یکی آغاز سال تحصیلی در مهر ماه، برگزاری کنکور سراسری ۲۰ روز پس از پایان امتحانات نهایی دوره متوسطه و برگزاری آزمون‌های تحصیلات تکمیلی پس از ماه مبارک رمضان است.
به گفته رییس سازمان سنجش اموزش کشور، فعلاً تغییراتی در تاریخ برگزاری آزمون‌ها صورت گرفته و آزمون دکتری از ۹ اسفند ۱۳۹۸ به ۹ خرداد ۱۳۹۹ و آزمون کارشناسی ارشد از ۲۹ فروردین به ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ منتقل شده است.
وی همچنین درخصوص تاریخ احتمالی برگزاری کنکور سراسری تصریح کرد: کنکور سراسری قرار بود ۱۲ و ۱۳ تیر ماه برگزار شود که چون با تاریخ برگزاری امتحانات نهایی آموزش متوسطه در ارتباط است و بر اساس رایزنی‌های با همکاران‌مان در وزارت آموزش و پرورش از آنجایی که امتحانات نهایی قرار است ۱۶ خرداد شروع و حدوداً ۱۴ تیرماه به پایان برسد، در نتیجه ۲۰ روز پس از این تاریخ حدود هفته اول مرداد ماه می‌شود که ما بتوانیم به احتمال قوی کنکور سراسری را برگزار کنیم.
دکتر خدایی خاطرنشان کرد: جلسات متعددی با حوزه معاونت آموزشی و مرکز سنجش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز داشتیم و پیش‌بینی شده است که از اواخر خرداد تا اوایل مرداد فصل مناسبی از جهت کنترل بیماری کووید ۱۹ است که بتوان برخی آزمون‌های حضوری را برگزار کرد. سعی خواهیم کرد در چینش صندلی‌ها فاصله ۱.۶ متری رعایت شود و از فضاهای دانشگاه‌های بزرگ نهایت استفاده شود.



دکتر خاکی صدیق: ضرورت‌ها و الزام‌های تبدیلِ تهدید کرونا به فرصت و روی‌آوردن به روش‌های نوین آموزشی


دکتر خاکی صدیق در این نشست مجازی اظهار داشت: با انتخاب راهبردهای مناسب آموزشی و به حداقل رساندن آسیب‌ها، جبران کاستی‌ها، بهره‌مندی دانشگاه‌ها از مزایای آموزش الکترونیکی و توان و آمادگی مراکز آموزش عالی در برخورد با شرایط مشابه می‌توان این تهدید را به فرصتی مناسب در زمینه آموزش الکترونیک تبدیل کرد.
به گفته وی، گام‌های اجرایی در مسیر ایجاد و گسترش آموزش‌های الکترونیکی، بازنگری در مقررات آموزشی و تفویض اختیار به دانشگاه‌ها، آموزش و فرهنگ‌سازی و سنجش و ارزیابی، از اقدامات ضروری در این شرایط است.
معاون آموزشی وزارت علوم، به گام‌های اجرایی اشاره کرد و افزود: صدور بخشنامه به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، تشکیل کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی، توجه به آموزش‌های غیرحضوری، پیگیری تقویت زیر ساخت‌ها در دانشگاه‌ها و افزایش سقف مجاز آموزش الکترونیکی در دانشگاه‌ها از گام‌هایی بودند که در اسفندماه سال ۱۳۹۸ اجرایی شدند.
دکتر خاکی صدیق در ادامه تصریح کرد: ابلاغ دستورالعمل امکان آموزش حضوری دانشجویان دوره دکتری از آغاز اردیبهشت ۱۳۹۹ و ارسال پروتکل بهداشتی مرتبط با حوزه آموزش برای آمادگی در بازگشایی دانشگاه‌ها و اجرای امتحانات پایان ترم از سایر اقدامات اجرایی در این شرایط بوده است.
وی به تعداد دانشجویان در حال آموزش الکترونیکی در دانشگاه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: از مجموع ۳ میلیون دانشجویان کل کشور در دانشگاه‌های دولتی متمرکز ۸۳.۷ درصد دانشجویان، در دانشگاه پیام نور ۹۳ درصد، فنی و حرفه‌ای ۶۶.۱ درصد، علمی کاربردی ۱۰۰ درصد و دانشگاه‌های غیر دولتی و غیر انتفاعی ۷۴.۴ درصد و در مجموع کل ۸۶.۲ درصد دانشجویان در حال استفاده از آموزش‌های الکترونیکی در دانشگاه‌ها هستند‌.
دکتر خاکی صدیق در زمینه آموزش، ترویج و فرهنگ‌سازی گفت: ارسال راهنمای عمل و نکات تربیتی و روان‌شناختی، برپایی کارگاه‌های آموزشی در سطح دانشگاه‌ها، انجام مصاحبه‌های رسانه‌ای و راه‌اندازی وب‌گاه اختصاصی آموزش الکترونیکی از جمله فعالیت‌های اجرایی در این زمینه‌ها بوده است.
معاون آموزشی وزارت علوم در بحث سنجش و ارزیابی خاطرنشان کرد: درخواست گزارش از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و بررسی و تحلیل وضعیت آموزش الکترونیکی در کشور انجام شده و ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها در حوزه آموزش الکترونیکی جهت بررسی وضعیت کنونی و سیاست‌گذاری آینده و دسته‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی انجام گرفته است.
وی درخصوص چالش‌های پیش رو در آینده گفت: برگزاری امتحانات پایان ترم و برگزاری ترم تابستانی و آغاز نیمسال اول ۱۴۰۰-۱۳۹۹، اصلاح آیین نامه‌ها، توسعه آموزش الکترونیکی و نظارت و ارزیابی از مسائل آینده در حوزه آموزش الکترونیک در دانشگاه‌ها به شمار می‌رود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار