۲۹ بهمن ۱۳۹۸ ۱۷:۰۴
کد خبر: ۲۹۲۲۸۱
مددکاری اجتماعی

نشست شناسایی چالش های مددکاری اجتماعی و ارائه راهکار ها در ایران با همکاری گروه مددکاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی و انجمن صنفی مددکاران اجتماعی ایران در سالن شهید ارشاد دانشکده علوم اجتماعی برگزار شد.


به گزارش عطنا، حمیده عادلیان، مدیر گروه مددکاری اجتماعی، ضمن اشاره به اینکه این جلسه به درخواست انجمن صنفی برگزار شده است، بیان کرد: انجمن های صنفی با عملکرد خود می توانند از مقتدرترین جایگاه های هر رشته ای باشند که بر اساس تخصص‌شان به نیازهای جامعه پاسخ دهند.


او ادامه داد: انجمن های صنفی در تبدیل دانش و نظریه به عمل، پتانسیل بالایی دارند. برگزاری این جلسات می تواند شروعی برای پایه ریزی اقدامات مدون و برنامه ریزی شده ای در جهت ارتقای این رشته باشد. علیرغم تلاش های انجام شده از گذشته تاکنون، همچنان جامعه مددکاری اجتماعی در مواردی با استانداردهای موجود در جامعه جهانی فاصله دارد و دستیابی به این استانداردها بدون مشارکت جمعی و وحدت کلیه گروه ها میسر نمی شود.


در ادامه این نشست، عباس یزدانی از اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی مددکاری اجتماعی ایران، خلاصه ای از آخرین ترجمۀ بیانیۀ اخلاق فدراسیون بین المللی مددکاری اجتماعی را بیان کرد.


از جمله موارد مطرح شده در این بیانیه می توان به اصول احترام به کرامت ذاتی انسان ها، توسعه حقوق انسان ها، توسعه عدالت اجتماعی، توسعه حق خود تصمیم گیری، توسعه حق مشارکت، احترام به رازداری و حریم خصوصی، رفتار با افراد به عنوان انسان، استفاده اخلاقی از تکنولوژی و رسانه های اجتماعی و صداقت حرفه ای اشاره کرد.


حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران هم در سخنانی گفت: پس از تلاش ها و مذاکراتی که در مجامع بین المللی وجود داشت، سرانجام  ایران میزبان برگزاری کنفرانس مددکاری اجتماعی منطقه آسیا و اقیانوسیه در سال 2023 خواهد بود.


او تصریح کرد: انجمن صنفی برای برگزاری شایسته این کنفرانس نیازمند همکاری جامعه دانشگاهی در این رشته است. ما در این زمینه کمبود تولید دانش بومی و متون تخصصی در عرصۀ بین المللی داریم که امیدوارم با حمایت و توجه دانشگاهیان این موضوع هم رفع شود.


رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مددکاران اجتماعی ایران در ادامه به همفکری برای تدوین چشم انداز 10 ساله مددکاری اجتماعی به تمامی نقش آفرینان در این عرصه اشاره کرد.


در ادامه این نشست، دانشجویان نظرات خود را پیرامون مسائل و مشکلات جامعه مددکاری اجتماعی ایران و نقش انجمن صنفی در آن مطرح کردند. موضوعات مطرح شده در این نشست، شامل به چالش کشیدن نقش انجمن صنفی در تثبیت و ترویج دانشگاه های علمی-کاربردی بود که با توجه به خلاء موجود در نیروی انسانی متخصص برای آموزش به دانشجویان در این دانشگاه، می تواند مخاطره جدی برای مددکاران اجتماعی و گروه هدف آنان تلقی شود. همچنین این پرسش مطرح شد که چرا انجمن به عنوان نماینده صنفی حرفه، نه تنها برخورد مؤثری در این حوزه نداشته است بلکه با مشروعیت بخشیدن به آن، منجر به افزایش ورود دانش آموختگان فاقد توانایی علمی و مهارت کافی به بازار کار شده است که سبب خدشه دار شدن حیثیت حرفه مددکاری اجتماعی می شود.


در این جلسه سوالاتی از قبیل اینکه ایجاد نظام مددکاری اجتماعی و مطرح شدن آن توسط انجمن صنفی در کمیسیون اجتماعی مجلس چرا با شکست مواجه شد و اساساً نقش انجمن در پیگیری این موضوع چه بود؟ چرا علیرغم صحبت های رئیس انجمن درباره ایجاد محیط تعامل و همفکری در این نهاد، دانشجویان، انجمن را نماینده خود ندانسته و معتمد خود نمی دانند؟ نیز مطرح شد.


در ادامه حاضران در جلسه یادآوری کردند که یکی از وظایف انجمن صنفی حفظ ردیف های شغلی تعریف شده و تلاش برای ایجاد آن در سایر نهادها و سازمان های نیازمند به مددکاران اجتماعی است. هم اکنون سایر رشته های دیگر، پست های مددکاری اجتماعی را در سازمان های دولتی اشغال نموده اند.


در پاسخ به سئوالات دانشجویان و حاضران در جلسه، موسوی چلک اظهار داشت که رشته مددکاری اجتماعی ذاتاً ماهیت علمی کاربری داشته، لذا آموزش مددکاران اجتماعی در بستر دانشگاه های علمی کاربردی بلامانع است و ما با فلسفه وجود رشته مددکاری اجتماعی در این دانشگاه ها مشکلی نداریم.


او تاکید کرد که مسئله، روش پیاده سازی فرآیند آموزش در این دانشگاه ها است که ما مخالفت خود را از طریق مکاتبات اعلام نموده ایم. در خصوص مخالفت کمیسیون اجتماعی مجلس با لایحه ایجاد نظام مددکاری اجتماعی، مانع اصلی، مخالفت سازمان بهزیستی به دلیل محدودیت در حوزه اختیارات سازمان در صدور مجوزهای مراکز مرتبط است. حفظ و ایجاد پست های مددکاری اجتماعی و تخصیص آن فقط به مددکاران اجتماعی نیز در حیطه اختیارات این انجمن نیست و سازمان های دولتی بر اساس قوانین سازمان امور استخدامی کشوری عمل می کنند. هرچند رایزنی هایی هم از سوی انجمن دربارۀ استخدام های اخیر در وزارت بهداشت و درمان و قوه قضائیه صورت گرفته است.


گفتنی است، در پایان این نشست یکی از دانشجویان عنوان کرد که برای گروهی از مددکاران اجتماعی همچنان موضوع نحوه انتخاب و انتصاب اعضای هیئت مدیره و رئیس انجمن و گزارش عملکرد سالانه انجمن مبهم است که یزدانی از اعضای هیئت مدیره این انجمن در پاسخ به این سوال گفت: این دسته از سئوالات در سایت انجمن قابل پیگیری است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار