۲۹ بهمن ۱۳۹۸ ۱۵:۰۵
کد خبر: ۲۹۲۲۶۳
سومین همایش ملی کتابخانه های دیجیتالی با عنوان پردازش و سازماندهی اطلاعات و دانش

سومین همایش ملی کتابخانه‌های دیجیتالی با عنوان پردازش و سازماندهی اطلاعات و دانش در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.


به گزارش عطنا، دکتر احمد برجعلی، رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی در افتتاحیه این همایش گفت: بر اساس آخرین آمار، هر دو سال یک‌بار حجم داده ها دو برابر می شود و انبوه داده ها می تواند مثل سیلی بنیان افکن باشد و ما  را از بین ببرد. اگر روی این اطلاعات و داده ها تفکری صورت نگیرد، ما را دچار خودباختگی و تسلیم طلبی خواهد کرد.


او با اشاره به برگزاری همایش کتابخانه های دیجیتالی گفت: انتظاری که ما از این کنفرانس داریم این است که نحوه سازماندهی و پردازش را به ما، دانشجویان و جریان علمی یاد دهد. باید فضایی وجود داشته باشد که ما بتوانیم داده ها را رصد و ذخیره کنیم. طی مطالعات چند روز گذشته ام متوجه شدم که کشورهای دیگر اعم از حتی کشورهای همسطح ما در این ابعاد پیشرفت بسیاری کرده اند. ما نیز پیشرفت هایی داشته ایم در حالی که در خیلی جاها آغازگر راه هستیم.



وی در ادامه اذعان کرد: در نشست های تخصصی مختلفی که برگزار می شود، دانشگاه ها اطلاعات واقعی ندارند و باید نیاز خود را با روزنامه ها و مطبوعات تامین کنند. نبود اطلاعات و داده ها باعث می شود که بسیاری از تحلیل های ما حاصل تجارب شخصی و تجربه تحقیقات فردی باشد، در حالی‌که امروزه باید دانشگاه ها به داده ها دسترسی بیشتری پیدا کنند و در زمینه تبادل داده فعالیت کنند.


در ادامه، دکتر مهدی علیپور حافظی، دبیر علمی سومین همایش ملی کتابخانه های دیجیتال گفت: این همایش  از سال 91 شکل گرفته است. طبق برنامه ریزی که صورت گرفته، قرار است این همایش هر یک سال در میان برگزار شود. همایش امروز، سومین دوره ای است که همایش کتابخانه های دیجیتال برگزار می شود.



وی با توجه به محورهای همایش کتابخانه های دیجیتالی گفت: این همایش در هر دوره قالبی مشخص و منحصر به فرد مبتنی بر مسائل روز این حوزه دارد. اولین دوره این همایش با موضوع تاملی بر 10 سال پژوهش در حوزه های کتابخانه دیجیتال در ایران بود. دومین همایش کتابخانه های دیجیتال به بحث کپی رایت و حقوق مالکیت معنوی و فکری در محیط دیجیتال پرداخت و این دوره سومین دوره است که به بررسی مسائل مهمی در حوزه دیجیتال می پردازد که آن بحث پردازش و سازماندهی اطلاعات است.


دبیر علمی سومین همایش ملی کتابخانه های دیجیتال بیان کرد: محورهای اصلی این همایش موضوعاتی کاملاً کاربردی در بهره گیری از اطلاعات، دانش و داده هستند. حدود 100 نفر از پژوهشگران در داخل کشور از شهرهای مختلفی نظیر شیراز، یزد، سمنان، تهران، مشهد و... مقالاتی را ارسال کردند و بعضی از آثار بنا به محدودیت هایی که داشتیم برای ارائه شفاهی در نظر گرفته شد. همچنین تعداد دیگری از مقالات را به بخش پوسترها منتقل کردیم. در این همایش قرار است در سه پنل به مسائل  حوزه پردازش و سازماندهی اطلاعات پرداخته شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار