۱۲ بهمن ۱۳۹۸ ۱۱:۰۴
کد خبر: ۲۹۱۱۷۵
جمشید انصاری

چهارمین جلسه ستاد مركزی راهبری و ارتقای فرهنگ سازمانی با حضور رئیس سازمان اداری و استخدامی كشور برگزار شد.


به گزارش عطنا، جمشید انصاری، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی كشور در این جلسه با تبریک به دانشگاه علامه‌طباطبائی به دلیل برگزیده شدن طرح پیشنهادی این دانشگاه برای اجرای جایزه ملی فرهنگ سازمانی گفت: تا پایان امسال تفاهم‌نامه‌ای در جزئیات بین سازمان اداری و استخدامی كشور و دانشگاه علامه طباطبائی منعقد خواهد شد تا در این تفاهم‌نامه، پروپوزال كار نهایی شده و در بهار و تابستان سال آینده ارزیابی از دستگاه ها را انجام دهیم.


معاون رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این موضوع كه یكی از مشكلات كشور اعطای جوایز متعدد با عناوین و در حوزه های مختلف است گفت: در نظام اداری حضور دستگاه های اجرایی در اینگونه جوایز ممنوع اعلام شده است و دستگاه های اجرایی صرفاً در جوایزی می توانند حضور داشته باشند كه اعتبارسنجی آنها توسط سازمان اداری و استخدامی كشور و در برخی حوزه ها سازمان ملی بهره وری انجام و اعتبارشان اعلام شده باشد.


رئیس سازمان اداری و استخدامی كشور جایزه ملی فرهنگ سازمانی را یكی از مهمترین جوایز نظام اداری كشور برشمرد و گفت: جشنواره شهید رجایی و جایزه ملی فرهنگ سازمانی تنها جوایزی هستند كه مصوبه مرجع قانونی دارند. در نتیجه باید به سمتی حركت كنیم كه این جایزه در توسعه فرهنگ سازمانی به معتبرترین جایزه كشور تبدیل شود.


انصاری با تاكید بر حضور این جایزه در بخش عمومی گفت: این جایزه فقط باید در بخش عمومی باشد و نباید به بخش تعاونی و خصوصی تسری داده شود. چرا كه آن بخش ها با مدل هایی اداره می شوند كه اختیارات و امكانات خاص خود را دارند اما در نظام اداری اینگونه نیست. این سازمان متولی بخش عمومی است و اگر قرار باشد حوزه های تخصصی هم در این جایزه دیده شوند باید در داخل همین بخش عمومی به آنها پرداخت.


در این جلسه با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ سازمانی گفت: نظام اداری هرچند ۱۵درصد نیروی كار كشور را شكل می دهد اما تاثیر بسیار عمیقی بر روی نیروی كار كل كشور گذاشته و از رفتارها و مقرراتش الگوگیری می شود.


معاون رئیس جمهوری افزود: هر تصمیمی كه در دولت اتفاق بیفتد به شدت در بخش غیردولتی تاثیرگذار است. مثلاً اگر ادارات دولتی را پنجشنبه‌ها تعطیل كنیم كل كشور تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و یا نمی توانیم برای كاركنان زن دستگاه های دولتی ۹ ماه مرخصی زایمان در نظر بگیریم و این تصمیم را به بخش خصوصی تسری ندهیم.


انصاری با اشاره به دعوت كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از برخی دستگاه های موثر در حوزه فرهنگ عمومی گفت: در آن جلسه گزارش نظام‌نامه مدیریت توسعه فرهنگ سازمانی در دستگاه‌های اجرایی كشور ارائه شد. رئیس كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اعلام كرد اگر بتوان در فرهنگ سازمانی دستگاه ها و متناسب با این نظام نامه تحولی ایجاد كرد گام بلندی در تحول فرهنگ جامعه صورت گرفته است.


رئیس سازمان اداری و استخدامی كشور در ادامه با اشاره به اهمیت جایزه ملی فرهنگ سازمانی گفت: انجام هر كار مهمی می تواند همراه با نقد و اشكال باشد اما باید دل را به دریا بزنیم و كار را انجام بدهیم. با این حرف كه می خواهیم بهترین كار را ارائه كنیم نباید توقف داشته باشیم. فرض باید این باشد كه كار را انجام می دهیم و در گذر زمان در طول اجرا آن را تصحیح می كنیم.


معاون رئیس جمهوری با اشاره به نقش سازنده دانشگاه ها و مراكز علمی در همكاری با دستگاه های اجرایی گفت: به دو دلیل باید سراغ مراكز دانشگاهی رفت. اول اینكه برای یك مدیر دانشگاهی اعتبار علمی از مناسبات اداری اهمیت بیشتری دارد. دلیل دوم این است كه در دستگاه های اجرایی تغییراتی در دوره های مختلف اتفاق می افتد و این تغییرات كل جهت گیری های آن دستگاه را متاثر می كند ولی محیط های دانشگاهی خیلی متاثر از تغییرات سیاسی نیستند و یا در سطحی كه تاثیر می پذیرند، در برنامه های علمی آنها اثر چندانی ندارد.


او با اشاره به اهمیت تقویت نظام مشاوره مدیریت در كشور گفت: یكی از گرفتاری ها در كشور این است وقتی یك دستگاه می خواهد یك مسئله ساده نظام اداری مثل طراحی تشكیلات انجام بدهد گروه مشاوره قوی بیرون از نظام اداری وجود ندارد كه بتواند به آن دستگاه كمك كند. حوزه توسعه فرهنگ سازمانی كار جدیدی است ویكی از اهداف آن باید تربیت مشاورین مدیریت در این حوزه باشد.


وی افزود: پیشنهادات بهبود باید یكی از خروجی های این جایزه باشد و باید مشاورین توسعه فرهنگ سازمانی متناسب با كاركرد دستگاه با جایزه، پیشنهادهای بهبود را ارائه دهند.


انصاری در خاتمه با اشاره به رویكرد خودگردان شدن جایزه ملی فرهنگ سازمانی و برگزاری داوطلبانه آن در سال های ابتدایی گفت: این جایزه باید تا یك دوره زمانی هم به صورت داوطلبانه برای دستگاه های اجرایی و هم با حمایت دولت برگزار شود. وقتی انگیزه های لازم ایجاد شد هم مساله خودگردانی را می توان پیگیری كرد و هم حضور همه دستگاه های اجرایی را حداقل در حوزه عمومی الزامی دانست.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار