۲۵ بهمن ۱۳۹۴ ۱۶:۰۰
کد خبر: ۲۸۹۸۵
Eco4

افتخار حسین عارف، رئیس موسسه فرهنگی اکو از چهره های شاخص فرهنگی و رئیس سابق فرهنگستان ادب فارسی کشور پاکستان در گفتگوی اختصاصی با عطنا در خصوص عملکرد این موسسه گفت: اکو سازمانی است که سال‌ها پیش با همکاری ایران، ترکیه و پاکستان راه‌اندازی شد که هم زمان با انقلاب در ایران به نوعی بسته شد. بعد از مدتی برای بار دوم با همکاری سه عضو ذکر شده تاسیس و راه‌اندازی شد.


رئیس مؤسسه اکو ادامه داد: هم اکنون 10 کشور در سازمان اکو عضو هستند. اکو اهداف متفاوتی در زمینه های بیمه، تحصیلات، نقل و انتقالات دارد. سازمان فرهنگی اکو یا همان ECUIC تفاهمات متعددی در کشورهای ایران، پاکستان، افغانستان، ترکیه،تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان، آذربایجان دارد.


eco-5


وی افزود: این ملیت‌ها در مجاورت هم قرار دارند و به علت آداب و رسوم مذهبی، تاریخ مشترک و وابستگی های زبانی، اشتراکات متعددی دارند. ایران، افغانستان، تاجیکستان همه به زبان فارسی حرف می‌زنند و اشتراکات مذهبی، فرهنگی، اقتصادی موارد متعددی برای شراکت دارند زیرا که در آینده و سرنوشت قاره آسیا و توسعه‌ی منطقه نیز شریک هستند و فاکتور های زیادی برای همکاری به منظور حفظ اتحاد و تمامیت منطقه دارند.


سندهای همکاری بسیاری در اروپا و آفریقا و آمریکای لاتین و در آسیا وجود دارد که به منظور همکاری های فرهنگی بوجود آمده‌اند که سازمان فرهنگی اکو به یقین یکی از بهترین و فعال ترین سازمان‌ها است.


وی در خصوص دانشگاه علامه طباطبائی و اهمیت آن در حوزه علوم انسانی اظهار داشت: در ایران بیش از 260 دانشگاه دولتی و خصوصی در حال فعالیت هستند که دانشگاه علامه بین دانشگاه های برتر کشور و دومین دانشگاه برجسته‌ی علوم انسانی ایران است. دانشگاه علامه طباطبایی که اسم عالم فیلسوف بزرگ محمد حسین علامه طباطبایی است، عالمی که اثرات فلسفی متعددی از او در سراسر جهان ترجمه و حتی آموزش داده می شود.


افتخار حسین عارف ادامه داد: این مجموعه با هدف تولید علم در زمینه های انسانی به دنبال پیشرفت علوم انسانی همراه با سایر علوم از جمله علم پزشکی، تکنولوژی، بیلوژی و سایر علوم است.


او تصریح کرد: در چنین فضایی که نشان دهنده آگاهی کشور ایران از اهمیت علوم انسانی و تعادل آن با سایر علوم است شرایط مناسب برای پیشرفت ایجاد می شود. من مطمئن هستم که همکاری با چنین دانشگاهی می‌تواند الگوهای توسعه‌دهنده ارزشمندی در اختیار ما قرار دهد.


رئیس سابق فرهنگستان ادب فارسی کشور پاکستان در خصوص زندگی در ایران گفت: در سفرهای متعددی که به ایران داشتم علی رغم  وجود محدودیت ها و تحریم هایی که وجود داشت، متوجه پیشرفت و توسعه روز افزون این کشور شدم.


وی ادامه داد: مردم ایران برای تمامیت کشوری و توسعه ایستادگی کردند تا احترام ملی خود را در سطح بین ملل بدست آورند. درحالی که جهان مملو از فشار است و قرن 21 قرن آرامی نیست و در منطقه که پر از جنگ و درگیری و تنش است ایران امنیت خود را حفظ کرده است.


افتخار حسین عارف در انتها خاطر نشان کرد: به نظر من ایران داری جمعیتی جوان و فعال است و پتانسیل های بسیاری برای پیشرفت دارد.


مصاحبه: میکائیل مقیم پور بیژنی


مترجم: زهرا کارخانه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار