۲۴ بهمن ۱۳۹۴ ۱۶:۰۸
کد خبر: ۲۸۹۰۹

به گزارش عطنا به نقل از مردم سالاری، دكتر محمد مهدي فرقاني افزود: به دليل همين خلاء، مردم به ظرفيت‌هايي كه به تازگي شكل گرفته روي مي‌آورند، چون داراي تريبوني شده‌‌اند كه ابزاري براي بيان نظرات آنهاست.


image_800_520وي تآكيد كرد: به عنوان نمونه، وقتي مردم مشاهده مي‌كنند كه صنعت خودرو، هر قدر هم که ناكارآمد باشد، باز مورد حمايت دولت است و آنها همچنان مجبور به تحمل خودروهاي بي‌كيفيت و خدمات ضعيف پس از فروش هستند و دست آنها به جايي بند نيست، به مشاركت در فضاهاي مجازي تشويق مي‌‌شوند.
اين استاد علوم ارتباطات با اعلام اين كه مردم در اين فضا امكان حضور و ابراز نظر در مورد كاستي‌ها و كمبودهاي اقدامات رسمي‌را مي‌يابند، تأکيد كرد: خلأيي كه در فضاي رسمي‌و عمومي‌وجود دارد، به رونق گرفتن فضاي مجازي كمك مي‌كند و بي اعتمادي نسبت به رسانه‌هاي رسمي، باعث مي‌شود شايعه در فضاي سنتي پذيرفته ‌شود، به آسيب‌شناسي نياز داد.
دبير جشنواره ترافيک و رسانه با اشاره به اين که اصولاً خلاء اطلاع رساني، زمينه شايعه را فراهم مي‌کند، چون شايعه محصول دو اتفاق ابهام و بي خبري است، اظهار کرد: وقتي فضاي اجتماعي مه‌آلود و تار است، افراد به شايعه‌سازي روي مي‌‌آورند و به راحتي شايعه پذير مي‌شوند و شبكه‌هاي اجتماعي نيز خواسته يا ناخواسته به گسترش شايعه دامن مي‌زنند.
دکتر فرقاني با بيان اين که رسانه‌هاي رسمي ‌موظفند تحقيقات مستقل داشته باشند تا بتوانند حقيقت را آن چنان كه هست به اطلاع مخاطب برسانند و تحت تأثير فضاسازي‌ها قرار نگرفته و توليدات غير موثق فضاي مجازي را باز نشر ندهند، تصريح کرد: بر‌عکس فضاي رسانه‌هاي رسمي ‌و سنتي، فضاي رسانه‌هاي مجازي خيلي مديريت‌پذير نيست و آنچه مديريت‌پذير است، فضاي واقعي اجتماعي است و البته بايد قبول کنيم که جامعه نياز به رسانه‌هاي آزاد، مستقل و متنوع دارد تا بتواند همه سليقه‌ها و طيف‌ها را تريبون‌دار کند و تمام گروه‌هاي فکري تريبون داشته باشند.
وي با تأکيد بر اين که بر عکس کمپين نخريدن خودروي داخلي، بعيد مي‌دانم کمپين دماي 18 درجه خانه‌ها با اقبال مردم مواجه شده باشد، اضافه کرد: چرا که در اين گونه کمپين‌ها که حاصل فعاليت کنشگران جامعه و محصول شبکه‌هاي اجتماعي است، بايد بسترها و زمينه‌هاي اجتماعي مورد توجه قرار گيرد و تأثير اينگونه فراخوان‌ها به خوانش و شرايط ذهني و روحي و حتي مباني اخلاقي و اعتقادي مخاطب بستگي دارد.
دکتر فرقاني با اشاره به اين که پيام‌هايي که در فضاي مجازي مي‌بينيم، هرگز در فضاي رسمي ‌منتشر نمي‌شوند و وقتي فضاي رسمي‌محدوديت دارد، فضاي مجازي به گريزگاه مردم مبدل مي‌شود و عدم رعايت حقوق شهروندان و فقدان اطلاع رساني شفاف به اقبال بيشتر نسبت به اين فضا دامن مي‌زند، اظهار کرد: در کمپين نخريدن خودروي داخلي، اظهارات وزير صنعت که خريداران خودروهاي خارجي را خائن خواند، مردم را بيشتر تشويق کرد تا به اين کمپين بپيوندند.
استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائي که براي ششمين دوره متوالي، عهده دار مسئوليت هيأت علمي‌و کميته داوران جشنواره ترافيک و رسانه است، در پايان خاطرنشان کرد: پيام‌ها بر روي خلقيات و رفتارهاي فردي و اجتماعي دريافت کنندگان پيام اثر مي‌گذارند و فرهنگ و تفکر در محيطي رشد مي‌کند که در تعامل با ديگر فرهنگ‌ها باشند و اين ارتباط و تعامل را رسانه فراهم مي‌کند.
گفتني است مراسم اختتاميه «ششمين جشنواره ترافيک و رسانه» با معرفي آثار برگزيده رسانه‌اي در حوزه حمل و نقل و ترافيک و خالقان اين آثار، عصر روز دوشنبه 26 بهمن در محل فرهنگسراي انديشه برگزار مي‌شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* :
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار