۲۳ بهمن ۱۳۹۴ ۰۶:۱۵
کد خبر: ۲۸۶۵۷
25

نشست صمیمی دانشجویان بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبائی، با حضور مسئولان این دانشگاه، در دانشکده مدیریت و حسابداری برگزار شد.



سلیمی‌بجستانی: شما دانشجویان بین‌الملل هستید، نه دانشجویان غیر ایرانی 


به گزارش عطنا، معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی در این نشست خطاب به دانشجویان، گفت: شما دانشجویان غیر ایرانی نیستید بلکه دانشجویان بین‌الملل هستید به مسئولان برگزاری نشست هم گفتم؛ که عنوان را تصحیح کنند.

 

4

دکتر حسین سلیمی‌بجستانی با اشاره به اینکه ما به تحصیل شما دانشجویان بین‌الملل در دانشگاه علامه طباطبائی افتخار می‌کنیم، اظهار داشت: شما باید از این فرصت تحصیل استفاده کرده تا هم ما ایرانی‌ها با فرهنگ شما آشنا شویم و هم شما دانشجویان بین‌الملل فرهنگ ایرانی را به مردم کشور خود معرفی کنید.


وی در همین رابطه تصریح کرد: با این تفاسیر دانشجویان بین‌الملل همچون رسانه‌ای رسانا و دو سویه حامل پیام جمهوری اسلامی هستند.


سلیمی‌بجستانی با بیان اینکه 21 هزار دانشجوی بین‌المللی در دانشگاه‌های ایران تحصیل می‌کنند، گفت: سهم دانشگاه علامه طباطبائی از این میزان 120 نفر است.


وی با اشاره به اینکه دانشجویان بین‌المللی به سه شکل از طریق آزمون، بورسیه‌ و شخصی پذیرش می‌شوند، بیان داشت: دفتر همکاری‌های بین‌الملل در دانشگاه علامه باید در سال‌های آینده دانشجوی بین‌الملل بیشتری را جذب کنند.



اعلام آمادگی برای پذیرش 200 دانشجوی بین‌الملل در سال آینده


معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: از هم اکنون ما اعلام می‌کنیم برای پذیرش 200 دانشجوی بین‌الملل در سال آینده آمادگی داریم و دانشجویان می‌توانند دوستان خود را از کشورهای مختلف برای تحصیل در دانشگاه علامه طباطبائی ترغیب کنند.


وی با اشاره به اینکه آغوش گرم ایران برای پذیرش دانشجویان بین‌الملل کاملاً باز است، گفت: بنده در اوایل شروع به کارم در معاونت دانشجویی از خوابگاه شهید بهشتی که به بیشترین تعداد دانشجویان بین‌الملل در آنجا ساکن بودند، بازدید کردم و از وضعیت آنجا خجالت کشیدم. حتی از رئیس دانشگاه اجازه خواستم که این دانشجویان را به مدت 10 روز به شمال ببرم تا آنجا را سرو سامان بدهیم ولی خود این دانشجویان بین‌المللی گفتند: ما در همین خوابگاه جابه‌جا می‌شویم تا شما اتاق‌ها را رنگ‌آمیزی و تعمیرات را انجام دهید.


1


سلیمی‌بجستانی اضافه کرد: اکثر دانشجویان بین‌الملل ما در این خوابگاه سوریه‌ای بودند که کشور آنها درگیر جنگ است. کشوری جنگ زده که در چند مدت اخیر پیروزهایی به دست آورده است. چند تن از دانشجویان سوری ما اهل شهرک‌های نبل و الزهرا هستند که به تازگی  آزاد شده است.


وی با اشاره به اینکه جنگ در سوریه نابرابر بوده و معلوم نیست دشمن کجاست، گفت: در دفاع مقدس دشمن ما کاملاً مشخص بود و در جلوی ما قرار داشت ولی در جنگ سوریه دشمن در همه جا است و از کشورها و ملیت‌ها مختلف حضور دارند.


معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه یکی از مهمترین مشکلات دانشجویان بین‌الملل یادگیری زبان فارسی است، اذعان داشت: یادگیری یک زبان دوم موجب می‌شود مهارتهای ارتباطی فرد بالا رفته و با مشکلات کمتری در کشور مقصد مواجه شود.



اجرای پروژه‌های مشترک علمی بین دانشجویان ایرانی و بین‌الملل


وی گفت: ما برای دانشجویان بین‌الملل برنامه‌های خاصی داریم و حتی می‌توانیم آنها را در دل دانشجویان ایرانی در یک خوابگاه اسکان دهیم.

سلیمی‌بجستانی اجرای پروژه‌های مشترک علمی بین دانشجویان ایرانی و بین‌الملل را یکی دیگر از برنامه‌های معاونت دانشجویی برای دانشجویان بین‌المللی عنوان کرد و اظهار داشت: با شرکت دانشجویان خارجی در اردوهای مختلف و در بستری مناسب آنها را با قوانین دانشگاه آشنا می‌کنیم.


وی با اشاره به اینکه اینترنت پرسرعت یکی از نیازهای اساسی دانشجویان بین‌المللی برای ارتباط با خانواد‌ه‌های خود در خارج از کشور است، گفت: برخی از مشکلات در دانشگاه مانند دور بودن خوابگاه‌ها از یکدیگر، مانع اختصاص خدمات گسترده به دانشجویان می‌شود.


سلیمی‌بجستانی با بیان اینکه دانشجویان بین‌الملل ترجیح می‌دهند با هموطنان خود هم‌اتاق و هم‌خوابگاه بوده به دلیل اینکه احساس ایمنی بیشتری دارند، افزود: مراکز خدماتی دانشگاه از جمله مرکز مشاوره و بهداشت روان آماده ارایه خدمات به دانشجویان بین‌المللی دانشگاه است.



دانشجویان بین‌المللی سفیران فرهنگی ایران در کشورها خود هستید


رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی نیز در این نشست، گفت: اکثریت دانشجویان خارجی دانشگاه علامه طباطبائی در دانشکده علوم ارتباطات تحصیل می‌کنند.

16

دکتر محمد‌مهدی فرقانی با اشاره به اینکه امیدواریم حدیثی که دانشجویان خارجی بعد از فارغ التحصیلی و بازگشت به کشور خود از ما تعریف می‌کنند درست و مناسب باشد، افزود: خوشحالم که جذابیت زیادی در رشته روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبائی برای تحصیل دانشجویان خارجی وجود دارد.


وی اظهار داشت: فارغ التحصیلان بین‌المللی دانشگاه علامه طباطبائی در سمت‌های کلیدی کشورهای همسایه حضور دارند که از جمله یکی از آنها وابسته سفارت افغانستان در تهران است.


فرقانی با اشاره به اینکه یکی از معروف‌ترین فعالان رسانه‌ای کشور افغانستان دکتر عصمت‌الهی است، گفت: وی از هم دوره‌های خود من در دوره دکتری در دانشگاه علامه بوده است.


وی به نقش دانشجویان خارجی در ایجاد ارتباط میان فرهنگی اشاره کرد و ادامه داد: شما دانشجویان بین‌المللی سفیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورها خود هستید.


رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی افزود: برخی از دانشجویان بین‌المللی به ما گفته‌اند به این دلیل برای ادامه تحصیل به ایران آمده‌اند که فارغ التحصیلان سابق علامه در کشورشان این رشته و دانشگاه را به آنها معرفی کرده‌اند.


وی تأکید کرد: ما در دانشگاه علامه به خصوص در دانشکده ارتباطات اعلام آمادگی می‌کنیم که همه امکانات لازم را برای دانشجویان خارجی فراهم آورده تا با آرامش خاطر، همدلی و اعتماد به تحصیل بپردازند.



تعامل فرهنگی میان ملتها و اقوام است که به بالندگی فرهنگی می‌انجامد


فرقانی گفت: ما در شرایطی به سر می‌بریم که همگی تبدیل به شهروندان جهانی شده‌ایم. این موضوع منافی هویت ملی نیست. در شرایط جهان امروز که بحث مهاجرت بیش از گذشته رواج دارد ما شاهد تغییر جغرافیای سیاسی نیز هستیم و این به معنای وقوع  تغییرات فرهنگی در همه ملل جهان بوده و مناسبات سیاسی، تجاری، فرهنگی و علمی را دگرگون کرده و خواهد کرد.


وی با اشاره به اینکه در چنین شراطی ساختار نیروی انسانی، نیروی کار و نیروی مولد نیز متحول می‌شود، بیان داشت:  ما نیز بخشی از این تحول بوده و می‌بایست فرصت‌ها را غنیمت بشماریم. چرا که فرهنگ اصولاً بر پایه تعامل زنده می‌ماند و رشد می کند.


رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی خاطرنشان کرد: هیچ فرهنگی در ازوا رشد نمی‌کند بلکه تعامل فرهنگی میان ملت‌ها و اقوام است که به بالندگی فرهنگی می‌انجامد.


وی با اشاره به اینکه حضور دانشجویان خارجی در دانشگاه علامه طباطبائی یک فرصت برای این دانشگاه و مجموعه دانشگاهی کشور است، گفت: امیدواریم در فرآیند توسعه روابط بین‌المللی دانشگاه علامه شاهد حضور بیشتر دانشجویان خارجی باشیم.


فرقانی ابراز امیداوری کرد استادان، دانشجویان و مجموعه دانشگاه، آغوشی گشوده نسبت به دانشجویان خارجی داشته باشند.


وی خطاب به دانشجویان بین‌المللی دانشگاه علامه گفت: همه استادان خواهان افزایش تعامل علمی با دانشجویان بین‌المللی هستند و اگر خدای ناکرده پاره‌ای از نامهربانی‌ها را شاهد بوده‌اید آن را به حساب تمام جامعه دانشجویی و دانشگاهی ایران نگذارید. ضمن‌آنکه ما در خلوت و جلوت هیچگاه رفتاری که باعث رنجش شما شود را نمی‌بخشیم.



تلاش می‌کنیم مبادا شما حس کنید که در ایران شهروند غیرایرانی تلقی می‌شوید


رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به سخنان یکی از دانشجویان در کلپ مستندی که پیش از سخنرانی پخش شد، گفت: بنده خوشحال شدم که دانشجویان خارجی با بزرگواری نسبت به جامعه ایرانی قضاوت می‌کنند.

8

وی از دانشجویان خارجی خواست که خاطرات خوب خود از ایران را به خاطر سپرده و به عنوان سوغات به کشور خود ببرند تا فضای فرهنگی متعامل بین ایران و کشور خود به وجود آورند.


فرقانی یادآور شد: غم غربتی که شاید شما دانشجویان خارجی داشته باشید مسئله‌ای است که در بین همه دانشجویان ما وجود دارد.


وی افزود: قطعاً مدیریت دانشگاه، معاونت دانشجویی و بخش بین‌الملل دانشگاه با دید باز تلاش کرده‌اند که شرایط اقامت را برای شما قابل تحمل‌تر و آسان‌تر کنند.


فرقانی به نگاه عادلانه اساتید به همه دانشجویان اشاره کرد و گفت: ما هرگز به این مسئله نگاه نمی‌کنیم که دانشجو از کدام دانشگاه، شهر و یا کشور به اینجا آمده است و تلاش می‌کنیم هیچ نوع تبعیضی بین دانشجویان ایرانی و خارجی به وجود نیاید. برای ایجاد حس همدلی با شما نهایت تلاش را می‌کنیم تا مبادا شما حس کنید که در ایران شهروند غیرایرانی تلقی می‌شوید.


در انتهای سخنرانی دکتر فرقانی با اشاره به تلاشها در دست انجام برای دانشجویان خارجی، گفت: اگر ناملایمتی را شاهد بوده‌اید من همین جا از شما عذرخواهی می‌کنم و حضور بنده را به منظور عرض ادارات و ابراز علاقه و همدلی به خدمتان تلقی کنید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار