۲۶ تير ۱۳۹۸ ۱۸:۰۰
کد خبر: ۲۸۲۸۳۴
مراسم دانش آموختگی دوره های MBA و DBA مرکز آموزش های تخصصی آزاد دانشگاه علامه طباطبائی

مراسم دانش آموختگی دوره های مدیریت MBA و DBA مرکز آموزش های تخصصی آزاد دانشگاه علامه طباطبائی در سالن همایش های دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه برگزار شد.


به گزارش عطنا، در این مراسم که با حضور، حسین سلیمی، رئیس دانشگاه، شجاع احمدوند، معاون آموزشی، وحید رضایی تبار، مدیر مرکز آموزش های تخصصی آزاد و مهارت افزایی دانشگاه و جمعی از استادان و دانش آموختگان این دوره ها برگزار شد از دانش آموختگان برتر و همکارانی که در برگزاری این دوره ها مشارکت داشتند، تقدیر شد.


شجاع احمدوند، معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در این مراسم در سخنانی گفت: برنامه ریزان استراتژیکی که در حوزۀ برنامه ریزی درسی فعالیت دارند، دو رویکرد اساسی در راس اهداف خود مورد توجه قرار می دهند، رویکرد اول نگاه درون به بیرون است.


او ادامه داد: این رویکرد به معنی این است که دانشگاه به عنواد یک نهاد مجموعه ای از برنامه ها، آموزش ها و رویکردها را در نظر دارد و در آینده نزدیک در عرصۀ بیرون، مشتریان خاص خود را می یابد. به طور مثال دانشگاه با تحقیق و آموزش در زمینه های مختلف می تواند از خارج از این محیط مقدس علمی مشتری مداری کند که نتیجۀ آن تعامل با خارج از محیط آکادمی است. در این صورت دید دانشگاه به بیرون دیدی تحمیلی است و این رویکرد، رویکردی سنتی به امر  آموزش است. لذا رفتار دانشگاه مدرن این نیست.


معاون آموزشی دانشگاه افزود: رویکرد دوم، رویکرد نگاه از بیرون به درون است. منطق این رویکرد این است که نظام دانشگاهی در صورتی می تواند کار ویژۀ مثبتی  داشته باشد که تحولات محیطی و بیرونی را بسنجد. در یک خلاء بدون ارتباط با جامعه فعال نباشد، بلکه ذائقۀ جامعه و صنعت را مدنظر قرار دهد و سپس ناظر به نیازهای جامعه برنامۀ آموزشی را متناسب با این نیازها تدوین کند. ارزش عظیم تولید علم برای رفع نیاز های جامعه است.


احمدوند ادامه داد: خرسندیم که دانشگاه علامه طباطبایی در راستای محقق ساختن رویکرد دوم بسیار کوشیده است.


او افزود: به طور مثال از حوزه های بیرونی دانشگاه، می توان به حوزۀ صنعت اشاره کرد که باید به سنجش نیازهای صنعنت بپردازیم و سپس برنامه های متناسب با آن را تنظیم و ساماندهی کنیم و اینکه ذهنیت و جهان بینی صنعت و دانشگاه متفاوت است. به طور مثال دانشگاه در جست و جوی هویت و اما صنعنت در  پی بقاست. دانشگاه اهداف بلندمدت را مدنظر و صنعت اهداف کوتاه مدت را مورد توجه قرار می دهد.


او تاکید کرد: دانشگاه، ریسک پذیر است. چرا که راه حل های پیچیده با آزمون و خطا را ارائه می کند. اما صنعت راه حل های آزمون شده به نتیجۀ قطعی رسیده را اجرایی می کند.


احمدوند خاطرنشان کرد: دغدغۀ دانشگاه، جایگاه است. چرا که می کوشد در جهت حفظ موقعیت خود و اعضای هیئت علمیش است، اما دغدغۀ صنعنت در جهت کاهش هزینه هاست.


این عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه گفت: کشورهای پیشرفته کوشیده اند تا خلاء بین صنعت و دانشگاه را از طریق نهادی ویژه پر کنند و اما اکنون دانشگاه علامه طباطبائی با برگزاری دوره های آموزش های تخصصی آزاد به دنبال پرکردن خلاء صنعت و دانشگاه است.


احمدوند یادآور شد: منطق دانشگاه منطق بنگاه داری، منفعت طلبی و درآمدزایی نبوده و نیست. این منطقی است که دنیای مدرن برای پرکردن شکاف صنعت و دانشگاه به کار می برد. بنابراین دوره های آموزشی ارائه شده شامل دو بخش است. بخش اول آموزش های تخصصی آزاد است که مخاطبان آن نهادهای عمومی، دولتی و بخش خصوصی است که به خواست آنان برنامه هایی ارائه می شود و بخش دوم آن، آموزش های مهارتی برای دانشجویان خود است. طبق آمار به دست آمده از فعالیت های دوسالۀ این دوره ها، 7 هزار دانشجو از دانشجویان خود دانشگاه علامه طباطبائی تعلیم یافته اند و یک هزار و 500نفر هم از سایر دانشگاه ها آموزش دیده اند.


احمدوند ادامه داد: گذراندن دو دوره از دوره های آموزش های تخصصی آزاد و مهارت افزایی برای هر یک از دانشجویان، دانشگاه علامه طباطبائی الزامی اما رایگان است.


وی گفت: رویکرد جدید دانشگاه برخلاف تصور همگان، منفعت طلبی و در آمدزایی نیست. بلکه حرکت به سمت پرکردن شکاف بین صنعت و دانشگاه است.


او در پایان افزود: خرسندیم از اینکه مدیران بخش خصوصی با انتخاب دانشگاه علامه طباطبائی جهت ارتقای توانایی ها در رشته های مدیریتی MBA و DBA گامی در جهت پیوند صنعت و دانشگاه برداشته اند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر: