۱۹ بهمن ۱۳۹۴ ۱۹:۳۷
کد خبر: ۲۸۲۶۷

نشست راهبردی "رابطه ایران و روسیه در جهان در حال گذار" با حضور اساتید دانشگاه مسکو از جمله مشاور رئیس جمهور روسیه در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد. این مراسم  به همت انجمن علمی روابط بین الملل و با همکاری پژوهشگاه مطالعات جهان در سالن شهید بهشتی دانشکده حقوق و علوم سیاسی برگزار شد.


در ابتدای این نشست که با حضور دکتر نادر طالب زاده، تهیه کننده، مستندساز و روزنامه نگار شناخته شده ایرانی برگزرا شد،  دکترتیشه‌یار، مدیر دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه علامه طباطبایی ضمن خوش آمدگویی به میهمانان، حضور آنها در دانشگاه علامه طباطبایی را مغتنم شمرد و از تلاشهای دانشجویان انجمن علمی روابط بین الملل برای برگزاری این نشست قدردانی کرد.


سپس دکتر الکساندر دوگین، نظریه پرداز برجسته ی روسی به سخنرانی و ارائه‌ی نظریه خود با عنوان " تئوری چهارم سیاست"  پرداخت.


خالق نظریه "امپراطوری اوروسیا علیه منافع آتلانتیک شمالی" با اشاره به جالب بودن الگوی ولایت فقیه و ساختار جمهوری اسلامی اظهار کرد : مهمترین سیاست ما توقف سیستم تک قطبی آمریکا و رسیدن به یک سیستم چندقطبی است.
مشاور پوتین در این نشست با  نقد الگوی فکری لیبرالیسم به نفوذ تور گسترده هژمونی ایالات متحده به کشورهای ما اشاره کرد و گفت : روسیه در سوریه برای یک جهان چندقطبی می جنگد.
وی با اذعان به رابطه استراتژیک ایران و روسیه به تشریح شباهت‌های فرهنگی،دینی و جهان بینی دو تمدن شیعی ایران و تمدن ارتدوکس روسی پرداخت و راز برادری این دو کشور را مقاومت در برای نظام تک قطبی امپریالیسم دانست.
این استاد فلسفه با اشاره به بعد روحانی و فلسفه اشراق در ادامه گفت: در بحث حدیث های آخرالزمانی نیز بین دو فرهنگ شیعی و ارتدوکس شباهت های فراوان وجود دارد.


در ادامه نشست دکتر لئونید ساوین مهمان دیگر این برنامه هم با بیان اینکه امروزه سازمان ملل کارکرد خود را ازدست داده است نکاتی را اضافه کرد.


استاد ژئوپولتیک دانشگاه مسکو با  ابراز امیدواری به یک جهان چند قطبی و عدالت محور برای جامعه انسانی جمع بندی خود را اینگونه ارائه داد: تنها راه عملی شدن این آرمان افزایش و تقویت قطبهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در جای جای کره زمین است. شکل گیری اتحادیه های بین المللی بین همسایگان مثل اتحادیه کشورهای آمریکای لاتین، اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا و در سایر شکلها مثل اتحاد کشورهای شیعی به تحقق این هدف کمک خواهد کرد.


شایان ذکر است در پایان برنامه مهمانان ضمن تشکر از دعوت دانشگاه علامه طباطبایی و ابراز خوشحالی از حضور در این جمع دوستانه به پرسشهای دانشجویان پاسخ دادند.


5 4 3 2 1 6 7 8 9
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار