امروزه با توجه به پیشرفت های فناوریهای نوین و به کارگیری آنها در کتابخانهها، بخش های مختلف کتابخانه دچار تحول اساسی شده اند و بايد از سامانههايي استفاده کرد که اطلاعات مورد نياز متخصصان را در سريعترين زمان ممکن و با کيفيتي قابل اعتماد به آنها ارائه داد. میز مرجع مجازی یا همان سامانه گفتگوی آنلاین از جمله نظامهايي است که کتابخانهها و کتابداران را در رسیدن به هدفشان ياري میکند.
به گزارش عطنا، افزون بر خدمات مرجع مجازی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی که با هدف گسترش و بهبود خدمات، تسریع در پاسخگویی به نیازهای کاربران و در دسترس قرار دادن اطلاعات مورد نیاز کاربران کتابخانه، فارغ از محدودیت های زمانی و مکانی آنها از سال ۱۳۹۳ راهاندازی شده است، خدمات میز مرجع مجازی در کتابخانههای دانشکدهها نیز ارائه میشود. دراستفاده از این سامانه، کاربران در هر کجا که باشند می توانند به سادگی و با دسترسی به اینترنت به پرسش و پاسخ از کتابدار به صورت آنلاین بپردازند. آیکن این سامانه در حال حاضر بر روی صفحه اصلی سیستم کتابخانه دیجیتالی به آدرس http://d-lib.atu.ac.ir قرار دارد و کاربران با کلیک بر روی آن می توانند گفتگوی آنلاین خود را شروع کنند و با کارشناسان بخشهای مختلف کتابخانه در ارتباط باشند. برای این کار، پس از ورود به سامانه لازم است نام خود را وارد نموده و بعد از انتخاب بخش مورد نظر در کتابخانه، سوال یا موضوع خود را با کارشناس مربوطه مطرح نمایند و پاسخ خود را از کتابداران دریافت کنند. شایان ذکر است، کاربران برای دریافت پاسخ دقیق و سریع، حتما باید کارشناس بخش مرتبط با پرسش خود را انتخاب نمایند.
خدمات قابل ارائه از طریق میز مرجع مجازی عبارتند از: