۱۹ فروردين ۱۳۹۸ ۱۶:۰۲
کد خبر: ۲۷۷۱۷۰
عبدالله معتمدی، رئیس بسیج اساتید دانشگاه علامه طباطبائی
نشست های تحول در علوم انسانی به طور مستمر در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.

به گزارش عطنا، معتمدی، دبیر نشست تحول در علوم انسانی و مسئول بسیج استادان دانشگاه علامه طباطبائی در خصوص هدف از برگزاری نشست های تحول در علوم انسانی گفت: تابستان سال گذشته در نشست تشکیلاتی و آموزشی بسیج استادان دانشگاه از دکتر خسروه‌پناه، استاد فلسفه، تاریخ و علوم اجتماعی جهت ارائه مطالب دعوت کردیم و ایشان در آن جلسه به موضوع تحول در علوم انسانی پرداخت. این موضوعی بود که تصمیم گرفتیم یک حلقه معرفتی تحول در علوم انسانی را برگزار کنیم.


او بیان کرد: یکی از بحث‌های خیلی مهم در این نشست، «علوم انسانی اسلامی» است. در موضوع تحول علوم انسانی که در شورای انقلاب فرهنگی نیز مورد توجه قرارگرفته است، چهار مؤلفۀ روزآمدی، کارآمدی، بومی‌سازی و اسلامی سازی مطرح است. قرار بر این بوده که در علوم انسانی با این چهار مؤلفه تجدیدنظر صورت بگیرد. روزآمدی، کارآمدی و حتی بومی‌سازی با سهولت بیشتر در علوم انسانی محقق می‌شد اما بحث اسلامی سازی علوم انسانی دارای پیچیدگی‌های مخصوص به خود است و منتقدانی زیادی داشت.


مسئول بسیج استادان دانشگاه علامه طباطبائی افزود: در جلساتی که با استاد خسروپناه داشتیم از روش حکمی–اجتهادی نام بردند و به نظر استاد خسرو پناه این روش در تحول علوم انسانی بسیار مؤثر است. این موضوع مورد اقبال استادان بسیجی دانشگاه قرار گرفت و نشست تحول در علوم انسانی در دانشگاه علامه طباطبائی شکل گرفت. قرار بر این شد ما از تمام صاحب‌نظران به فراخور موضوع دعوت کنیم.


معتمدی با بیان اینکه اولین نشست تحول در علوم انسانی با ارائه دکتر خسرو پناه با مشارکت 40 نفر از استادان دانشکده‌های مختلف دانشگاه برگزار شد، تصریح کرد: در بیستم اسفندماه، یازدهمین جلسۀ این نشست با حضور استادان، دانشجویان و صاحب‌نظران این حوزه برگزار شد. این جلسه ها به‌صورت مستمر هر دو هفته یک‌بار برگزار می‌شود و خوشبختانه استقبال زیادی از سوی دوستان و همکاران شده است.


دبیر نشست تحول در علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبائی در پایان بیان کرد: حاصل این نشست‌ها، آشنایی و دانش‌افزایی استادان با زمینه‌های تحول در علوم انسانی بر اساس رویکرد اسلامی است. بر خود لازم می‌دانیم از حمایت‌ها و راهنمایی‌های حجت‌الاسلام‌والمسلمین رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی و تشکر ویژه از ایشان برای در اختیار قرار دادن تمام امکانات پژوهشکده تحول در علوم انسانی دانشگاه به استادان این نشست و همچنین از حجت‌الاسلام‌والمسلمین اکبری اقدم، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی به جهت حمایت و حضور ارزشمند آنها نهایت تشکر را داشته باشیم. امیدواریم این دست نشست‌ها بتواند در ارتقای موضوع تحول در علوم انسانی و تولید نظریه‌هایی بر اساس مبانی و معرفت‌شناسی اسلامی مؤثر واقع شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* captcha:
* نظر:
پر بازدیدها
آخرین اخبار